Tunel na zakopiance otwarty. Uwaga na odcinkowy pomiar prędkości

Nowy tunel na zakopiance został otwarty dla ruchu. Działa tam odcinkowy pomiar prędkości, co oznacza, że pokonanie tunelu w mniej niż 1 minutę i 14 sekund grozi mandatem.

Tunel na zakopiance fot. materiały prasowe/GDDKiA
Tunel na zakopiance

Chwila długo wyczekiwana przez kierowców jadących na Podhale wreszcie nadeszła, ponieważ można już korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień – Rabka-Zdrój. Skraca on czas dojazdu do Zakopanego i pozwala ominąć dotychczasową „starą zakopiankę”, prowadzącą jednopasmową drogą przez wiele miejscowości. W pierwszych godzinach, a nawet dniach, trzeba tam jednak uważać podwójnie. Raz, że niektóre nawigacje, jak choćby Google Maps, nie mają jeszcze zarejestrowanego tunelu (Yanosik z kolei chwali się, że jego nawigacja prowadzi już przez tunel) i prowadzą starą drogą, generując chaos i opóźnienia. Dwa – działa tam już odcinkowy pomiar prędkości, który wyłapuje zbyt szybko jadących kierowców, nie zważających na ograniczenie prędkości do 100 km/h. Żniwo pierwszych godzin zapewne jest spore, podobnie jak to miało miejsce choćby w tunelu otwartym nie tak dawno w ciągu obwodnicy Warszawy.

Zobacz także: nowe odcinkowe pomiary prędkości - lista

 

Tunel na zakopiance otwarty – uwaga na prędkość

Ile zajmuje przejazd nowym tunelem na zakopiance, w ciągu drogi ekspresowej S7? Według naszych szybkich obliczeń, jadąc z przepisową prędkością 100 km/h, odległość 2058 metrów pokonamy w około 74 sekundy, zatem w 1 minutę i 14 sekund. To ważna informacja o tyle, że w tunelu działa system odcinkowego pomiaru prędkości. Obsługiwany jest on przez osiem kamer, rejestrujących czas przejazdu każdego samochodu. Trzeba zatem pilnować, żeby jadąc z przepisową na drodze ekspresowej prędkością 120 km/h, przed tunelem zwolnić do 100 km/h. Chwila nieuwagi kosztować będzie bowiem słono, zgodnie z zaostrzonym niedawno taryfikatorem mandatów i punktów karnych.

Tunel na zakopiancefot. materiały prasowe/GDDKiA
Tunel na zakopiance

Tunel na zakopiance – ile pasów, jaka długość?

Tunel pod górą Luboń Mały w masywie Beskidu Wyspowego ma dwie nitki, po jednej dla każdej jezdni, o długość łącznie 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach dostępne są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pasa awaryjnego, co daje w przyszłości możliwość utworzenia trzeciego pasa ruchu. Jezdnia w tunelu jest praktycznie płaska, bowiem spadek wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Dodajmy, że drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.

W ramach tej inwestycji wykonanych zostało 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych dokładnie co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu, co ok. 86 m, rozmieszczone są także nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nieobjętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Mapa - nowy odcinek zakopianki

Ile kosztowała budowa tunelu? Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł. Z kolei budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł.

Droga S7 Lubień - Rabka-Zdrój - tunel i estakady

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała - Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy.

Estakada na zakopiancefot. materiały prasowe/GDDKiA
Estakada na zakopiance

Zakopianka i S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa - Skomielna Biała.

Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.

W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027 i obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, a następnie zlecenie dokumentacji STEŚ-R (STEŚ z elementami koncepcji programowej) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Zobacz również:
REKLAMA