Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ulgi i darmowe parkowanie dla aut elektrycznych w Polsce

Rząd przyjął właśnie projekt ustawy o elektromobilności. W jej ramach pojawią się m.in. ulgi przy zakupie i użytkowaniu samochodów elektrycznych.

ładowarka elektryczna

Projekt ustawy przyjęty właśnie przez rząd zakłada między innymi zwolnienie pojazdów elektrycznych z opłat za parkowanie oraz z akcyzy. Do tego zwolnienie z koncesji na obrót energią elektryczną firm oraz osób świadczących usługi ładowania tego typu pojazdów.

Z informacji Centrum Informacyjnego Rządu wynika, że zmiany w przepisach mają wspierać rozwój rynku oraz infrastruktury związanej z paliwami alternatywnymi, a także wspomóc innowacyjne formy transportu przez wzrost zainteresowania pojazdami napędzanymi energią elektryczną lub gazem ziemnym.

Co zachęci potencjalnych klientów do zakupu samochodu elektrycznego? Między innymi bezterminowe zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i wodorowe (3,1 proc.) oraz zamrożenie akcyzy dla aut hybrydowych do końca 2020 roku.

Wśród udogodnień pojawia się także bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania oraz korzystanie z buspasów do roku 2025, o ile zgodę wyrazi zarządca drogi. Co więcej, pojawi się możliwość tworzenia przez samorządy stref czystego transportu, do których wjazd samochodem z tradycyjnym napędem będzie płatny - 30 zł dziennie.

Za darmo do takiej strefy, poza mieszkańcami, wjadą auta elektryczne, wodorowe i zasilane autogazem. Bo nie tylko o prąd w nowej ustawie chodzi. Projekt zmian ma też wspierać rozwój infrastruktury tankowania innych paliw alternatywnych, jak gazy LNG i CNG.

Plany rządu zakładają, że do końca 2020 roku powstanie tzw. sieć bazowa, składająca się z około sześciu tysięcy stacji ładowania baterii elektrycznych oraz 400 punktów ładowania prądem o dużej mocy. W 32 aglomeracjach miejskich i obszarach o dużej gęstości zaludnienia zbudowanych zostanie także 70 punktów tankowania gazu CNG.

Elektryczny Smart ED Zespół napędowy oraz litowo-jonowe akumulatory znajdują się nad tylną osią. Pojemność akumulatorów to 16,5 kWh. Czas ładowania nie w pełni rozładowanych akumulatorów, np. od 30 do 80 procent, sięga 3-4 godzin. Pełne ładowanie trwa 8 godzin. Ładowanie może odbywać się teoretycznie z dowolnego gniazda 1-fazowego o napięciu 230V. Warunkiem koniecznym jest to, żeby zabezpieczenie instalacji miało minimum 13 A.

Ustawa zakłada też stopniowe przekształcanie floty samochodów administracji państwowej i samorządowej na bardziej przyjazną środowisku. Zakłada się, że począwszy od 2020 roku, 10 proc. wspomnianych samochodów będzie zasilana prądem. Wskaźnik ma stopniowo wzrastać, żeby w 2025 roku osiągnąć 50 proc.

Również transport publiczny stanie się bardziej "zelektryfikowany", bo już w 2021 roku w Polsce powinno być około 5 proc. elektrycznych autobusów, a w 2028 roku już ok. 30 proc. pojazdów transportu publicznego ma być zasilany prądem. Elektryczne autobusy będą zwolnione z opłat viaToll.

W projekcie ustawy zawarte zostały też regulacje związane z ewentualnym wykorzystaniem dróg publicznych dla prac badawczych nad pojazdami autonomicznymi.

Ustawa ma szansę wejść w życie już w pierwszej połowie 2018 roku.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij