REKLAMA

Używana Honda CRX - japoński "fun car"

Honda CRX II. Ma 150 KM mocy, opływowe nadwozie coupe i wielowahaczowe zawieszenie, a do tego waży mniej niż tonę. Tak właśnie brzmi przepis na sportowe auto. Dodajmy, że mimo 30 lat samochód wciąż jest chętnie kupowany, a kosztuje raptem kilka tysięcy złotych.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Honda CRX "Cyber" to kwintesencja sportowych japońskich aut z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Z szalejącym wtedy kryzysem paliwowym Japończycy poradzili sobie po mistrzowsku. Zamiast zrezygnować z produkcji sportowych modeli, poszli w kierunku uproszczenia konstrukcji, poprawy aerodynamiki i zastosowania oszczędnych, jak na tamte lata, wolnossących silników benzynowych.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Pierwsza generacja Hondy CRX o nazwie Ballade pojawiła się w roku 1983. Trzecia odsłona - o nazwie del Sol - zadebiutowała w 1992/93 roku. Największą popularność i uznanie zdobyła jednak generacja druga, określana jako Cyber. Ta była oferowana między rokiem 1987 a 1992.

Auto, mimo swoich trzydziestu już lat, wciąż potrafi przyciągać spojrzenia. Zwłaszcza w przypadku tych egzemplarzy, które znajdują się w dobrych rękach. Niestety, poszukiwania egzemplarzy Hondy CRX bez trudnej przeszłości to prawdziwe wyzwanie. Większość aut ma bowiem za sobą wypadkową przeszłość, a do tego wiele z nich jest intensywnie eksploatowana. Nie mówiąc o ogromnej popularności CRX-a wśród fanów przydomowego pseudotuningu.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Jeśli jednak uda się znaleźć "igiełkę", odwdzięczy się ona wszystkimi swoimi zaletami i dużą bezawaryjnością, z zastrzeżeniem typowego dla ówczesnych konstrukcji zużycia oleju i niestety korozji nadwozia. Poza tym Honda CRX jeździ jak gokart, dając mnóstwo radości z jazdy.

Honda CRX II

Honda CRX II - Civic w sportowym wydaniu

Honda CRX Cyber jest zbudowana na bazie modelu Civic IV i dzieli z nią wiele elementów, w tym płytę podłogową. Auto ma niewielkie wymiary, bo 3,8 metra długości, 1,65 metra szerokości i 1,27 metra wysokości. Warto podkreślić, że inżynierowie odpowiedzialni za nadwozie uzyskali kapitalną wartość współczynnika oporu powietrza, równą 0,29.

W środku sportowej Hondy, w przyjemnych i umieszczonych tuż nad jezdnią fotelach, wygodnie zmieszczą się dwie dorosłe osoby, natomiast z tyłu kanapa jest w zasadzie bezużyteczna, bo ciężko wsadzić tam nawet dziecko. Bagażnik ma przyzwoite 200 litrów pojemności, z możliwością powiększenia do 300 litrów.

REKLAMA

REKLAMA

Honda CRX II - silnik

Pod maską Hondy CRX pracuje świetny wysokoobrotowy silnik o pojemności 1,6 litra, który występował w kilku wariantach mocy. Popularna jest wersja 124-konna, która zapewnia przyspieszenia na poziomie poniżej ośmiu sekund. Jak na niedrogie sportowe auto sprzed 30 lat to bardzo dobry wynik.

Samo przyspieszenie to jednak nie wszystko. Kto siedział w CRX-ie, ten wie, jak niezwykłym doznaniem, potęgującym odczucie prędkości, jest pozycja fotela, przy której kierowcę od jezdni dzieli dosłownie kilkanaście centymetrów.

Dodajmy do tego wysokoobrotowy silnik, który wkręca się do przeszło 7 tys. obrotów na minutę i przyjemnie sztywne zawieszenie, które sprawiają, że z tego auta trudno jest wysiąść. I to nie tylko dlatego, że fotel jest naprawdę nisko. CRX jest po prostu jeżdżącą fabryką adrenaliny i wywołuje mimowolny uśmiech na twarzy.

Honda CRX II

W późniejszym czasie, po 1990 roku, do oferty dołączyła szczególnie polecana odmiana VTEC, z silnikiem 1,6 ze zmiennymi fazami rozrządu. Tutaj moc maksymalna sięga aż 150 KM, co nawet jak na obecne czasy jest znakomitym wynikiem. Wartość ta uzyskiwana jest przy 7600 obr./minutę, przez co wrażenia z jazdy tą wersją są wyniesione na jeszcze wyższy poziom.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa raptem siedem sekund, czyli tak naprawdę niewiele gorzej, niż w przypadku supernowoczesnego i naszpikowanego nowoczesnymi systemami, turbodoładowanego Golfa GTI...

Honda CRX II - zawieszenie

Jak prowadzi się Honda CRX? Na prostej wręcz doskonale. W zakrętach natomiast przejawia tendencję do nadsterowności. Kłopotem jest mała sztywność nadwozia, będąca między innymi efektem dużego otworu bagażnika. Sytuację ratuje kapitalne wręcz zawieszenie, jak na tę klasę samochodu niespotykane. Z przodu i z tyłu jest to konstrukcja wielowahaczowa.

REKLAMA

Honda CRX II - bolączki i usterki

Jak wspomnieliśmy, silniki Hondy lubią zużywać olej, co jest nie tyle usterką, co przypadłością konstrukcyjną. Nic się jednak nie dzieje, poza tym, że trzeba regularnie dbać o dolewanie tego płynu.

Pewną wadą może też być trudny dostęp do części zamiennych, bo oryginały ciężko znaleźć, a jeśli już, to trzeba się liczyć z wysokimi kosztami. Zamienniki są natomiast z reguły słabej - w stosunku do oryginału - jakości.

Na koniec - korozja. Jeśli jednak mówimy o japońskim aucie sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat, to jest to niejako oczywiste. Trzeba z tym żyć, regularnie kontrolując stan blachy i reagując na wszelkie rude wykwity.

Honda CRX II - ceny

Na rynku wtórnym znalezienie idealnego egzemplarza graniczy z cudem. Znakomita większość Hond CRX ma niestety powypadkową przeszłość lub jest skażona "wiejskim" tuningiem. Trzeba wprawnego oka, żeby nie wpaść w pułapkę, która przyniesie więcej kosztów i frustracji, niż radości z posiadania takiego youngtimera.

Ceny CRX-ów startują od poziomu nawet 3 tys. złotych, ale za te pieniądze nie dostaniemy niczego dobrego. W miarę godne polecenia egzemplarze wymagają zbliżenia się do pułapu 10 tys. złotych. Natomiast pięknie zadbane modele, które owszem, zdarzają się, potrafią kosztować pod 20 tys. złotych. Wciąż sporo takich aut znajduje się na Zachodzie - w Niemczech czy Holandii.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA