Używane auta, które drożeją najwolniej

Za używane auta płacimy dziś o 20 proc. więcej niż przed rokiem. Tymczasem jest kilka modeli, które opierają się inflacji i ich ceny na rynku wtórnym wzrosły stosunkowo niewiele. To m.in. Audi A6 i Opel Insignia.

Zakup samochodu używanego fot. Shutterstock
Zakup samochodu używanego

Ekonomiści nie mają dobrych wiadomości, ponieważ wskaźnik inflacji konsumenckiej (CPI) wciąż jest wysoki. W czerwcu wzrósł o 15,6 proc. w ujęciu rocznym. Wzrost cen w Polsce jest najwyższy od 24 lat. Ceny żywności wzrosły o 14 proc. w porównaniu z majem ubiegłego roku, koszty związane z użytkowaniem mieszkania lub domu i nośnikami energii urosły o 22 proc., w tym opał aż o 101 proc., a gaz o 46 proc. Z kolei, według danych z raportu firmy AAA AUTO, wzrost mediany cen samochodów na rynku wtórnym w ciągu roku wyniósł aż 20 proc. Jak się jednak okazuje, są modele aut, które przez ostatnich dwanaście miesięcy zdrożały niewiele.

Dane ze wspomnianego raportu dowodzą, że wśród samochodów ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku (brane są pod uwagę modele, których było co najmniej 1000 sztuk w ofercie w maju br.) najmniej zdrożały Audi A4 i Opel Insignia. Oba modele, które miały zbliżone mediany wieku oraz przebiegu w maju 2021 roku i maju 2022 roku, zdrożały tylko o 3,2 proc. Trzecie miejsce zajął Mercedes Klasy E, którego mediana ceny zwiększyła się tylko o 3,3 proc.

Najpierw pandemia oraz ograniczona podaż nowych aut, a następnie rosnąca inflacja spowodowały, że samochody używane, które jeszcze dwa lata temu długo czekały na nabywcę, obecnie zyskują na wartości. Brak dostępności nowych samochodów powoduje presję na używane pojazy, co z kolei wpływa na wzrost ich cen. Ponadto, mniejsza liczba transakcji na rynku nowych samochodów powoduje niedobór używanych aut, ponieważ potencjalni nabywcy nie sprzedają swoich starych pojazdów. Te problemy z zaopatrzeniem zarówno nowych, jak i używanych samochodów, będą z nami jeszcze przez jakiś czas” – podsumowała Karolína Topolová z AAA Auto.

Poniżej lista ośmiu modeli używanych, których ceny wzrosły w ostatnim roku w najmniejszym stopniu, porównując oferty z maja 2021 roku i maja 2022 roku. W nawiasie podajemy medianę wieku i medianę ceny w maju 2022 roku.

  • Audi A4 – 3,2 proc. (16,2 r.; 19 500 zł)
  • Opel Insignia – 3,2 proc. (10,5 r.; 31 900 zł)
  • Mercedes Klasy E – 3,3 proc. (15,4 r.; 27 900 zł)
  • Opel Astra – 3,4 proc. (14,0 r.; 14 999 zł)
  • BMW Serii 5 – 3,5 proc. (15,0 r.; 29 900 zł)
  • Audi A6 – 4,0 proc. (15,3 r.; 25 900 zł)
  • Fiat Panda – 4,3 proc. (15,7 r.; 7 200 zł)
  • BMW Serii 3 – 5,3 proc. (16,2 r.; 19 900 zł)

W czerwcu sytuacja może ulec zmianie, ponieważ wraz z upałami stopniała liczba samochodów ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku. Według miesięcznego raportu AAA AUTO, opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w czerwcu 2022 roku w Polsce oferowano 217 849 aut z drugiej ręki. Oznacza to spadek o 18 462 samochodów w stosunku do maja 2022 roku, kiedy to w ofercie znajdowało się 236 311 aut. Natomiast wzrosła mediana ceny – o 1 600 złotych, czyli do poziomu 24 500 złotych z 22 900 złotych w maju 2022 roku.

Zobacz również:
REKLAMA