REKLAMA

Volkswagen - 50 lat w sporcie samochodowym

Minęło zaledwie 24 godziny od momentu, gdy VW ogłosił swoje odejście z WRC. Na ochłodę emocji prezentujemy historię 50 lat obecności Volkswagena w motorsporcie. 

VW Polo R WRC S. Ogier
VW Polo R WRC S. Ogier / J. Ingrassia

W 2016 roku licznik zdobytych mistrzostw przez Volkswagena zatrzymał się na liczbie 12 - tyle tytułów mistrzowskich zgarnął VW. Dominacja. Tak jednym słowem można opisać starty VW w WRC. Ten etap jednak dobiegł końca. Ale sukcesy Volkswagena w motorsporcie to nie tylko WRC. 

Wcześniej, w latach 2009-2011, w najtrudniejszym maratonie świata – Rajdzie Dakar – triumfowały Race Touaregi. W 2010 r. całe podium Dakaru w klasyfikacji samochodów należało do załóg Volkswagena. Przygoda marki z Wolfsburga ze sportem samochodowym zaczęła się znacznie wcześniej – 50 lat temu od prostej i taniej Formuły V, skonstruowanej na bazie… Garbusa.

Wspólnie z innymi partnerami czy jako dostawca samochodów dla klientów prywatnych, Volkswagen z sukcesami startuje zarówno w rallycrossie (Beetle GRC, Polo RX Supercar), jak i w wyścigach (Golf TCR). 

VW w WRC

Do WRC Volkswagen wjechał z impetem – przybył, zobaczył, zwyciężył. I to od pierwszego odcinka specjalnego w pierwszym rajdzie, w którym debiutowało Polo R WRC – w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. Od tego czasu do dzisiaj rajdowe auto Volkswagena okazało się najszybsze na 600 oesach z 891, które były do wygrania.

05-05-2011 

W VW ZACZYNA SIĘ ERA WRC
2011 rok

SEBASTIEN OGIER PIERWSZYM KIEROWCĄ VW
15-09-2013

ZACZYNA SIĘ PASMO ZWYCIĘSTW 
VW Polo R WRC
pierwszy szkic VW Polo R WRC
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier
Rajd Australii
Zwycięstwo S. Ogiera i J. Ingrassia w Rajdzie Australii 2013
 Tego dnia Volkswagen ogłosił decyzję o długoletnim zaangażowaniu się w WRC, wtedy rajdowe Polo R WRC istniało jedynie na papierze w postaci szkicu. Rok spędził na intensywnym testowaniu i ulepszaniu samochodu, a w wolnych chwilach brał udział w 12 rundach WRC za kierownicą Skody Fabii S2000. Od Rajdu Australii zaczyna się pierwsza z dwóch serii 12 zwycięstw z rzędu Polo R WRC. Rajdowa broń VW już jest najskuteczniejszym autem w historii WRC.
4 rok

W WRC DOMINACJI CIĄG DALSZY
  02-11-2016 

VW ODCHODZI Z WRC 
VW Polo R WRC S. Ogier
VW Polo R WRC S. Ogier / J. Ingrassia 
 
VW Polo R WRC
VW Polo R WRC 
Przez cztery sezony Polo R WRC zdążyło zwyciężyć w każdym rajdzie, który jest w kalendarzu WRC i na każdej nawierzchni – na śniegu, szutrze i na asfalcie.    Po kilkunastu godzinach medialnych spekulacji Volkswagen oficjalnie komunikuje światu, że z końcem sezonu opuści WRC. Decyzja zaskakująca, zwłaszcza, że VW odbył mocno zaawansowane testy z autem na sezon 2017. 

 

Już w pierwszym sezonie załogi VW wygrały w sumie 10 rajdów, z czego aż 9 team Sebastien Ogier-Julien Ingrassia, a Volkswagen sięgnął po 3 tytuły mistrza świata (producentów, kierowców i pilotów). Taki sukces debiutanckiego zespołu zdarzył się po raz pierwszy w 43-letniej historii rajdowych mistrzostw świata.

VW kuźnią talentów
Sukcesy Sebastiena Ogiera to niejedyny dowód na to, że VW ma szczęście do wynajdywania talentów. Od startów w wyścigach organizowanych przez Volkswagena swoje kariery zaczynali między innymi  Michael Schumacher, Tom Kristensen i Max Verstappen.

 

W ciągu niecałych czterech sezonów startów Volkswagen dwukrotnie zanotował 12 zwycięstw z rzędu Polo R WRC (trzecia najdłuższa seria zwycięstw należy do Citroëna i składa się z 8 rund wygranych w 2011 roku). Polo R WRC – wygrywając w 40 spośród 49 rund, w których uczestniczyło – jest autem, które w historii MŚ ma najlepszy współczynnik wygranych rajdów do liczby startów.

REKLAMA

REKLAMA

VW i Rajd Dakar

Sukcesy w Rajdzie Dakar, największym wyzwaniu w sporcie samochodowym dla ludzi i sprzętu, nie przyszły Volkswagenowi tak szybko, jak w WRC. Marka z Wolfsburga od początku pisała jednak nową dla tego rajdu historię, wystawiając do rywalizacji samochody z silnikiem Diesla.

W 2004 roku załogi Volkswagena – Bruno Saby-Matthew Stevenson i Jutta Kleinschmidt-Fabrizia Pons – zajęły, odpowiednio, 6. i 21. miejsce. Rok później żeńska załoga stanęła na podium Dakaru. W 2006 roku w rajdzie debiutował Race Touareg drugiej generacji, a załoga Giniel de Villiers-Tina Thörner zajęła drugie miejsce. Ten sam kierowca trzy lata później wywalczył dla Volkswagena historyczne zwycięstwo.

ROK 2004 

UDANY DEBIUT DIESLA
GRA ZESPOŁOWA

DOBRY PILOT TO PODSTAWA
2009–2011

RACE TOUAREGI RZĄDZĄ W RAJDZIE DAKAR
VW Race Touareg
VW Race Touareg
VW Dakar
VW Dakar
VW Race Touareg
VW Race Touareg
Race Touaregi uczestniczą w Rajdzie Dakar po raz pierwszy i obydwa dojeżdżają do mety. Do dzisiaj w klasyfikacji samochodów rajd wygrywają auta z silnikami Diesla.   Rajdu Dakar się nie trenuje. Tu liczą się talent kierowcy, bezawaryjny sprzęt i bezbłędna nawigacja. Jeden błąd pilota może oznaczać koniec udziału w imprezie. Giniel de Villiers, Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah okazują się najszybsi w trzech z rzędu edycjach „Dakaru”, po przeprowadzce rajdu z Afryki do Ameryki Południowej.
ROK 2010

CARLOS SAINZ – RAJDOWY MULTITALENT
2010-2011

CAŁE PODIUM DLA RACE TOUAREGÓW
ROK 2011 

DO 7 RAZY SZTUKA 
Carlos Sainz
Carlos Sainz
VW Dakar
VW Dakar 
Nasser Al-Attiyah
Nasser Al-Attiyah
Wspólnie z Volkswagenem, dwukrotny rajdowy mistrz świata (w latach 1990 i 1992), rozpoczął przygodę z Rajdem Dakar w 2006 roku. I wygrał go już cztery lata później. W dwóch kolejnych edycjach Rajdu Dakar całe podium zajmują załogi w Race Touaregach, dla 2 z 3 załóg Volkswagena to drugie podium z rzędu.   Katarczyk Nasser Al-Attiyah, po 6 latach nauki „Dakaru” i wygraniu kilku etapów, w 2011 roku postawił kropkę nad „i”. Cztery lata później wygrał Rajd Dakar po raz drugi. 
  NA WALIZKACH

„DAKAR” MA SWOJĄ SPECYFIKĘ
 
 
VW Dakar
VW Dakar
 
  W ciągu dwóch tygodni załogi pokonują około 10 tys. km, z których niemal połowa to odcinki specjalne. Codziennie serwis trzeba budować w innym miejscu.  

Race Touaregi rządziły przez kolejne dwie edycje Dakaru. W 2010 roku załogi Volkswagena zajęły nawet całe podium. Wygrał Carlos Sainz, który po 47 godzinach ostrej jazdy i pokonaniu 4300 kilometrów osiągnął metę 2 minuty i 12 sekund przed kolegą z zespołu – Nasserem Al-Attiyahem. Na trzecim miejscu na mecie zameldowała się załoga Miller-Pitchford.

Inna dyscyplina, ci sami ludzie 
Z doświadczeń, które w czasach zaangażowania w Rajd Dakar zebrał zespół Volkswagena w ogromnym stopniu korzysta dziś ekipa, która tworzy team WRC. Niemal połowa dakarowej drużyny Volkswagena wciąż pracuje w znacznie większym zespole, który odpowiada za konstrukcję i obsługę Polo R WRC oraz przygotowuje starty w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.
WRC TRUDNIEJSZE NIŻ „DAKAR”?
Rajd Dakar, mimo że trwa dwa tygodnie i wymaga ogromnej logistyki, jest w ciągu roku jednorazowym wydarzeniem. Rund WRC jest 13, odbywają się na czterech kontynentach i są rozgrywane w ciągu 10 miesięcy. 10 rajdów odbywa się w Europie, po jednym w Meksyku, Argentynie i w Australii. Pomiędzy europejskimi rundami ekipa VW przemieszcza się 11 TIR-ami, którymi są transportowane auta rajdowe, części, narzędzia, biuro prasowe, kuchnia, a nawet toalety. Ekwipunek, który zespół VW ekspediuje na rajdy rozgrywane poza Europą mieści się w siedmiu gigantycznych kontenerach. Bez ładunku ważą 48 ton.

 

Rok później Rajd Dakar zdecydowanie wygrała załoga Al-Attiyah-Gottschalk, która zostawiła z tyłu teamy de Villiers-von Zitzewitz i Sainz-Cruz. Po trzech z rzędu wygranych Race Touarega z silnikiem Diesla w „Dakarze”, Volkswagen wycofał się z udziału w rajdzie-maratonie. Nadal rządzą w nim auta z silnikami wysokoprężnymi.

REKLAMA

VW i Formuła V

Samochody Formuły V – serii wyścigów dla młodych kierowców w USA, odbywającej się od 1963 roku – wykorzystywały podzespoły VW Garbusa. Z popularnego i taniego modelu Volkswagena zapożyczono przednią oś, układ kierowniczy, przekładnię, a nawet 1,2-litrowy silnik o mocy 40 KM.

Pierwszy wyścig Formuły V, serii, która bardzo szybko zyskała popularność w Stanach Zjednoczonych, rozegrano na Daytona-Speedway. Już w 1964 roku na wyścigi Formuły V odbywające się za Atlantykiem zwrócili uwagę dr Ferry Porsche i szef działu sportu VW w Europie.

ROK 1963

DEBIUT FORMUŁY V W USA
ROK 1966

FORMUŁA V JUŻ W EUROPIE
Historia wyścigów
DEBIUT FORMUŁY V W USA
Formuła V
Formuła V
40-konne single seatery, technicznie spokrewnione z Garbusem, podbijają serca młodych zawodników w USA, marzących o karierze kierowcy wyścigowego. Na zdjęciu szef zespołu Kaimanna Kurt Bergmann z kierowcą Dieterem Questerem
ROK 1971 

DEBIUTUJE FORMUŁA SUPER V 
3 X MŚ F1

Z FORMUŁY V DO FORMUŁY 1 
 
Jochen Mass
Jochen Mass
Niki LaudaMateriały prasowe
Niki Lauda
Formułą Super V ścigał się Jochen Mass – w latach 1973-1982 kierowca Formuły 1 w różnych zespołach. W 1989 wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans.  Niki Lauda, który startował w Formule V, trzy razy sięgnął po tytuł mistrza świata w Formule 1 – w latach 1975, 1979 i 1984. 
ROK 1990 

SILNIKI VOLKSWAGENA W FORMULE 3
Michael Schumacher
Michael Schumacher w Formule 3
Michael Schumacher zdobywa z Volkswagenem mistrzostwo Niemiec Formuły 3 i wygrywa światowy finał w Macao. Cztery lata później zdobywa 1 z 7 tytułów mistrza świata F1.

 

Na początek z USA do Niemiec trafiło 12 zestawów do skonstruowania samochodów Formuły V, za pomocą której szefostwo Volkswagena chciało popularyzować sport samochodowy wśród młodych kierowców i szukać talentów na skalę światową.

OD FORMUŁY V PRZEZ FORMUŁĘ SUPER V DO FORMUŁY
3 Już w 1971 roku do ścigania używano samochodów, które miały silniki o mocy 120 KM. W Formule V, nowej serii wyścigowej, puchary zdobywali między innymi przyszli mistrzowie świata Formuły 1 – Niki Lauda i Keke Rosberg.  W 1979 roku Volkswagen, jako dostawca silników, pojawił się na torach wyścigowych z samochodami Formuły 3. Ta seria okazała się kuźnią talentów i trampoliną dla młodych kierowców do świata wielkiego sportu samochodowego. 7-krotny mistrz świata Formuły 1 – Michael Schumacher,  9-krotny triumfator 24-godzinnego maratonu w Le Mans – Tom Kristensen czy 5-krotny mistrz serii DTM – Bernd Schneider: od 50 lat z obecnością Volkswagena w sportach samochodowych wiążą się wielkie nazwiska.

 

Nowa seria wyścigów do tego stopnia zyskała popularność w Stanach Zjednoczonych i w Europie, że oprócz mistrzostw krajowych zaczęto organizować pojedynki USA kontra Europa, a nawet powołano do życia nieoficjalne mistrzostwa świata. W 1966 roku w Monachium powstała organizacja o nazwie „Związek Formuły V Europa” – dzisiaj znana jako Volkswagen Motorsport.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA