REKLAMA

Volkswagen Caddy 5. Dostawczy Golf

Volkswagen Caddy zadebiutował na nowej platformie, współdzielonej z nowym Golfem. Najwyższy czas, bo obecny model jest na rynku już 17 lat.

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 929 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-4, kombi-4, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Caddy to dla marki Volkswagen Samochody Użytkowe niezwykle ważny model. Dla wielu osób stał się synonimem kompaktowego samochodu dostawczego, ale trzeba przyznać, że obecna generacja ma już swoje lata.

Choć w segmencie aut dostawczych czas płynie znacznie wolniej niż w przypadku aut osobowych, a premiery nowych generacji nie odbywają się co pięć lat, to trzeba przyznać, że mimo dwóch gruntownych face liftingów i całkiem aktualnego w związku z tym wyglądu, konstrukcja samochodu sięga roku 2003.

Volkswagen Caddy 5 – nadwozie

Ale oto przyszło nowe. Na światowej premierze w Dusseldorfie, na której byliśmy obecni, Volkswagen zaprezentował nową, piątą – jak nazywa ją Volkswagen – generację modelu Caddy. Od razu pokazano przy tej okazji kilka ciekawych wersji, w tym oczywiście osobową i dostawczą, które pojawią się w pierwszej kolejności.

Ale podczas premiery widzieliśmy także uterenowioną odmianę Panamericana, wizualnie „usportowioną” wersję specjalną z błyszczącymi czarnymi elementami kontrastującymi z białym nadwoziem, a także model Maxi z przedłużonym rozstawem osi, który na razie jest w fazie koncepcyjnej, ale pojawi się zarówno jako dostawczak, jak i osobówka.

Zobacz także: gorące premiery Genewy 2020 - zapowiedź

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy ma 4501 mm długości (o 93 mm więcej niż poprzednik), 1855 mm szerokości (o 62 mm więcej) i 1797 mm wysokości (mniej o 25 mm). Rozstaw osi wzrósł o 73 mm do 2755 mm. Szerokość przestrzeni ładunkowej wzrosła o 50 mm do 1606 mm i pomieści maksymalnie 3,3 m sześc. towaru. W wersji Caddy Maxi będą to 4 m sześc.

Jeśli chodzi o wygląd samochodu, tutaj trudno było spodziewać się rewolucji. W końcu to po pierwsze Volkswagen, a po drugie samochód dostawczy. Niemniej jednak projektantom udało się narysować nowoczesne i przyjemne dla oka nadwozie, które w dodatku wykazuje znacznie mniejsze opory powietrza – wartość współczynnika oporu spadła z 0,33 do bardzo przyzwoitych 0,30.

Przód auta jest prawdziwie „volkswagenowski” i wygląda jak kolejny face lifting. Ale nic w tym złego. Uwagę zwraca ciekawie zaprojektowana kratka w zderzaku, która stwarza wrażenie, jakbyśmy mieli do czynienia z autem elektrycznym. Zwłaszcza w połączeniu z jasnoniebieskim kolorem nadwozia skojarzenie nasuwa się samo. Tu jednak wersji elektrycznej nie będzie, bowiem ta zarezerwowana jest dla mającego zadebiutować już niebawem dostawczego modelu z rodziny ID.

Atrakcyjnie – jak na auto dostawcze – prezentuje się profil auta, z długim poziomym przetłoczeniem powyżej linii klamek i drugim, w dolnej linii drzwi. Najciekawiej jest jednak z tyłu, gdzie mamy efektownie zaprojektowane pionowe lampy z charakterystycznym kształtem LED-owych świateł oraz dużą przeszkloną powierzchnię i głębokie wcięcie pod nią – w wersji z dużą, unoszoną do góry klapą. Odmiana z otwieranymi na bok, asymetrycznymi drzwiami tylnymi, wygląda już jednak całkiem zwyczajnie.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy 5 – platforma MQB

W nowym Caddy wszystko zostało zaprojektowane od nowa, a całość została zbudowana na modułowej platformie MQB. Dzięki MQB możliwe było zastosowanie najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych, znanych choćby z nowego Golfa.

Jeśli chodzi o konstrukcję i specyfikację zewnętrzną auta, nowy Caddy zyskał kilka nowych cech. Należą do nich opcjonalna funkcja domykania odsuwanych bocznych drzwi i pokrywy bagażnika oraz również opcjonalny, rozciągający się nad pierwszym i nad drugim rzędem siedzeń szklany dach panoramiczny o powierzchni 1,4 m2.

Nowością są również nowe, 18-calowe felgi aluminiowe oraz montowane standardowo w najwyższych wersjach wyposażenia reflektory diodowe i diodowe światła tylne. Po raz pierwszy w tym modelu pojawia się też bezkluczykowy dostęp, zapłon i zamykanie pojazdu (Keyless Access – w skrócie Kessy) oraz cyfrowy kokpit „Digital Cockpit”.

Zobacz także: elektryczny ID.3 to początek wysypu premier VW

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy 5 – wersje wyposażenia

Volkswagen sukcesywnie odchodzi od nazywania poszczególnych wersji wyposażenia Comfortline, Trendline czy Highline. Podobnie jak w nowym Golfie chociażby, tak i tu wchodzą nowe nazwy poziomów specyfikacji. Podstawowa to po prostu Caddy, kolejna to Life, a topowa to Style.

Nowy Caddy – podobnie jak jego poprzednik – zadebiutuje w różnych wersjach nadwozia, w tym jako furgon i kombi, a później także w wielu wersjach samochodu osobowego.

Zobacz także: kary za cofanie liczników. Jak nie dać się oszukać?

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy 5 – wnętrze

Wewnątrz, piąta generacja Caddy'ego zaskakuje dużym podobieństwem do kokpitu nowego Golfa. W samochodach demonstracyjnych, które pokazano podczas premiery, na ekranie multimedialym widoczna była nawet grafika nowego Golfa. Nic dziwnego, bowiem Caddy do produkcji wejdzie dopiero po wakacjach. Będzie produkowany wyłącznie w polskich zakładach Volkswagena w Poznaniu.

Nowa platforma pozwoliła na lepsze wykorzystanie przestrzeni. Dla przykładu, przedłużona wersja modelu – Caddy Maxi – ma teraz dość miejsca do umieszczenia w niej dwóch europalet.

Wróćmy jednak do kokpitu. Nowy jest cyfrowy zestaw wskaźników ‘Digital Cockpit’, dostępny w opcji oraz radio i cały system infotainment. Wyświetlacze mają przekątną od 6,5 do 10 cali, a system informacyjno-rozrywkowy może mieć dostęp do mobilnych usług i funkcji online "Volkswagen We", dzięki czemu nowy Caddy może być zawsze podłączony do sieci.

Kolejna nowość w Caddy to znane już z nowego Golfa oraz elektrycznego ID.3 cyfrowe powierzchnie dotykowe dla włączników świateł, widoku, systemu audio i funkcji menu, umieszczone po lewej stronie deski rozdzielczej. Kolejną nowinką jest wentylacja dachowa usprawniająca działanie klimatyzacji oraz szybsza wentylacja stacjonarna z tyłu.

Zobacz także: nowa, superszybka ładowarka do aut elektrycznych

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy 5 – systemy wsparcia kierowcy

Sześć z aż dziewiętnastu systemów wsparcia kierowcy, zamontowanych na pokładzie nowego Caddy, to systemy zupełnie nowe. Jest wśród nich ‘Asystent Podróży – Travel Assist’, po raz pierwszy oferowany w samochodzie dostawczym i zapewniający wsparcie prowadzenia w pełnym zakresie osiąganych prędkości. System wspomagania jazdy jest aktywowany za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej.

W nowym Caddy znajdziemy również takie systemy jak: Trailer Assist – podobny do tego, który znajduje się w Crafterze asystent znacznie ułatwiający manewrowanie z przyczepą oraz asystent boczny – Side Assist – ze zintegrowanym systemem ostrzegania o ruchu za pojazdem Rear Traffic Alert. Funkcjonujące już wcześniej w Caddy systemy zostały teraz znacznie rozszerzone i zaktualizowane o nowe funkcje.

REKLAMA

Volkswagen Caddy 5 auto motor i sport
Volkswagen Caddy 5 - światowa premiera, fot. Michał Szymaczek

Volkswagen Caddy 5 – silniki i napęd

W chwili premiery nowy Volkswagen Caddy będzie oferowany z tradycyjnym napędem spalinowym, realizowanym przez nowoczesne i mocno przeprojektowane silniki Diesla o pojemności 2 litrów oraz benzynowe 1.5 TSI.

Nowością, użytą po raz pierwszy w silnikach TDI o mocy od 75 KM do 122 KM, jest nowy system Twindosing. Dzięki dwóm katalizatorom SCR, a więc podwójnemu wtryskowi AdBlue, poziom emisji tlenków azotu (NOx) jest znacznie niższy w porównaniu z poprzednim modelem, co sprawia, że silniki TDI Caddy należą do najczystszych jednostek wysokoprężnych na świecie.

W ofercie pojawią się jeszcze turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 116 KM oraz nieco później doładowany silnik na gaz ziemny TGI.

Jak dowiedziałem się od przedstawicieli Volkswagen Samochody Użytkowe, w bliżej jeszcze nieokreślonej przyszłości nowy Volkswagen Caddy otrzyma wersję hybrydową typu plug-in. Z kolei odmiany e-Caddy nie będzie, bowiem rolę elektrycznego dostawczaka przejmie zapowiadany przez koncepcyjny model ID.Buzz pojazd z elektrycznej rodziny ID. Podobnie jak w przypadku Golfa – dotychczasowego e-Golfa zastąpił w pełni elektryczny Volkswagen ID.3.

Kiedy możemy spodziewać się sprzedażowej premiery nowego Caddy? Jak wspomnieliśmy wyżej, dopiero po wakacjach tego roku ruszy produkcja. Sprzedaż jest natomiast planowana bliżej końca 2020, a nawet początku 2021 roku. Produkowany wyłącznie w zakładach Volkswagen Poznań nowy Caddy pojawi się w pierwszej kolejności na rynkach Niemiec, Austrii i Polski.

Zobacz także: nowe przepisy dotyczące policyjnych kontroli

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA