Volkswagen Golf ósmej generacji zadebiutuje już za dwa dni, dokładnie 24 października. Producent opublikował już oficjalne szkice, na których nowy Volkswagen Golf wygląda bardzo dynamicznie i agresywnie. Na szpiegowskich zdjęciach modelu, które pojawiają się tu i ówdzie w sieci, widać jednak nieco bardziej zachowawczy styl i bardziej klasyczną bryłę. Teraz jednak wróćmy do początków - pierwszych czterech generacji Golfa.
Volkswagen Golf I - rewolucyjny następca Garbusa
Produkcja Volkswagena Golfa pierwszej generacji ruszyła w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Samochód był dostępny w salonach sprzedaży dwa miesiące później.
Wcześniej, przez wiele dziesięcioleci, na motoryzacyjnej scenie dominował Garbus – z silnikiem montowanym z tyłu i z napędem na tylne koła. Teraz rozpoczynała się era samochodu z silnikiem montowanym z przodu, poprzecznie do osi auta, napędzającym przednie koła.
Scirocco i Passat, które debiutowały w 1973 roku, rozpoczęły ją nawet nieco wcześniej. Po Golfie, inne samochody należące do segmentu o największym potencjale produkcyjnym, zaczęły wykorzystać nowy rodzaj konstrukcji napędu.
Golf pierwszej generacji został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro i musiał sprostać niezwykle wysokim oczekiwaniom: jako następca legendarnego Garbusa, którego wyprodukowano ponad 21,5 miliona egzemplarzy, musiał kontynuować sukces modelu, który do tej chwili był numerem jeden w historii motoryzacji.
Nowatorska koncepcja przeniesienia napędu, duża przestronność wnętrza oraz obszerny bagażnik i składane oparcie tylnego siedzenia, a także design Golfa I były tak przekonujące, że produkcję milionowego egzemplarza świętowano już w październiku 1976 roku.
Podobnie jak wszystkie kolejne generacje Golfa, pierwsza również odzwierciedlała ówczesny postęp techniczny i trendy w motoryzacji. Na przykład, za sprawą Golfa GTI – wprowadzonego do oferty w 1976 roku – Volkswagen sprawił, że samochody klasy kompaktowej stały się bardziej dynamiczne.
W 1979 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa Cabriolet – wówczas najlepiej sprzedawany kabriolet na świecie. Był to ogromny powiew świeżości w klasie aut, która już wtedy powszechnie była nazywana klasą Golfa. W sumie – ze wszystkimi bliźniaczymi modelami, jak Cabriolet i Jetta (wtedy o identycznym wyglądzie) – na świecie sprzedano 6,99 miliona egzemplarzy Golfa pierwszej generacji, dzięki czemu okazał się on godnym następcą Garbusa.
Kalendarium Golfa I:
- 1974
- debiut Golfa pierwszej generacji
- 1976
- w marcu wyprodukowano egzemplarz Golfa numer 500 000
- 1 000 000 Golf zjechał z taśmy produkcyjnej w październiku
- pierwszy Golf GTI
- pierwszy golf z silnikiem Diesla
- 1978
- 2 000 000 Golf opuścił fabrykę w czerwcu
- debiut amerykańskiej wersji „Rabbit” w lipcu
- 1979
- we wrześniu wyprodukowano Golfa numer 3 000 000
- pierwszy Golf Cabriolet
- debiut Caddy w wersji van
- facelifting
- 1982
- w lutym wyprodukowano 5 000 000 egzemplarz Golfa
pierwszy Golf z turbodoładowanym silnikiem Diesla (GTD)
- w lutym wyprodukowano 5 000 000 egzemplarz Golfa
- 1983
- po wyprodukowaniu 6,99 miliona egzemplarzy Golf pierwszej generacji znika z oferty Volkswagena
Zobacz także: 70 nowych modeli Volkswagena do 2028 r.!
Komentarze