[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Volkswagen Golf. Historia czterech pierwszych generacji

Trwa odliczanie do premiery nowego Volkswagena Golfa 8. generacji. To dobry moment, żeby przypomnieć sobie cztery pierwsze odsłony tego modelu.

Volkswagen Golf I Volkswagen Golf I (1974-1983)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Volkswagen Golf ósmej generacji zadebiutuje już za dwa dni, dokładnie 24 października. Producent opublikował już oficjalne szkice, na których nowy Volkswagen Golf wygląda bardzo dynamicznie i agresywnie. Na szpiegowskich zdjęciach modelu, które pojawiają się tu i ówdzie w sieci, widać jednak nieco bardziej zachowawczy styl i bardziej klasyczną bryłę. Teraz jednak wróćmy do początków - pierwszych czterech generacji Golfa.

Volkswagen Golf I - rewolucyjny następca Garbusa

Produkcja Volkswagena Golfa pierwszej generacji ruszyła w Wolfsburgu w marcu 1974 roku. Samochód był dostępny w salonach sprzedaży dwa miesiące później.

Wcześniej, przez wiele dziesięcioleci, na motoryzacyjnej scenie dominował Garbus – z silnikiem montowanym z tyłu i z napędem na tylne koła. Teraz rozpoczynała się era samochodu z silnikiem montowanym z przodu, poprzecznie do osi auta, napędzającym przednie koła.

Scirocco i Passat, które debiutowały w 1973 roku, rozpoczęły ją nawet nieco wcześniej. Po Golfie, inne samochody należące do segmentu o największym potencjale produkcyjnym, zaczęły wykorzystać nowy rodzaj konstrukcji napędu.

Golf pierwszej generacji został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro i musiał sprostać niezwykle wysokim oczekiwaniom: jako następca legendarnego Garbusa, którego wyprodukowano ponad 21,5 miliona egzemplarzy, musiał kontynuować sukces modelu, który do tej chwili był numerem jeden w historii motoryzacji.

Nowatorska koncepcja przeniesienia napędu, duża przestronność wnętrza oraz obszerny bagażnik i składane oparcie tylnego siedzenia, a także design Golfa I były tak przekonujące, że produkcję milionowego egzemplarza świętowano już w październiku 1976 roku.

Podobnie jak wszystkie kolejne generacje Golfa, pierwsza również odzwierciedlała ówczesny postęp techniczny i trendy w motoryzacji. Na przykład, za sprawą Golfa GTI – wprowadzonego do oferty w 1976 roku – Volkswagen sprawił, że samochody klasy kompaktowej stały się bardziej dynamiczne.

W 1979 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa Cabriolet – wówczas najlepiej sprzedawany kabriolet na świecie. Był to ogromny powiew świeżości w klasie aut, która już wtedy powszechnie była nazywana klasą Golfa. W sumie – ze wszystkimi bliźniaczymi modelami, jak Cabriolet i Jetta (wtedy o identycznym wyglądzie) – na świecie sprzedano 6,99 miliona egzemplarzy Golfa pierwszej generacji, dzięki czemu okazał się on godnym następcą Garbusa.

Kalendarium Golfa I:

  • 1974
    • debiut Golfa pierwszej generacji
  • 1976
    • w marcu wyprodukowano egzemplarz Golfa numer 500 000
    • 1 000 000 Golf zjechał z taśmy produkcyjnej w październiku
    • pierwszy Golf GTI
    • pierwszy golf z silnikiem Diesla
  • 1978
    • 2 000 000 Golf opuścił fabrykę w czerwcu
    • debiut amerykańskiej wersji „Rabbit” w lipcu
  • 1979
    • we wrześniu wyprodukowano Golfa numer 3 000 000
    • pierwszy Golf Cabriolet
    • debiut Caddy w wersji van
    • facelifting
  • 1982
    • w lutym wyprodukowano 5 000 000 egzemplarz Golfa
      pierwszy Golf z turbodoładowanym silnikiem Diesla (GTD)
  • 1983
    • po wyprodukowaniu 6,99 miliona egzemplarzy Golf pierwszej generacji znika z oferty Volkswagena

Zobacz także: 70 nowych modeli Volkswagena do 2028 r.!

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf II Volkswagen Golf II (1983-1991)

Volkswagen Golf II

W 1983 roku Volkswagen wprowadził na rynek Golfa drugiej generacji. Podobnie jak poprzednia, także ta generacja kompaktowego modelu Volkswagena okazała się światowym sukcesem: w ciągu 8 lat wyprodukowano 6,3 miliona egzemplarzy Golfa II. Golfa III Volkswagen produkował z kolei o aż 3 lata krócej niż poprzednika, ale z taśm produkcyjnych zjechało o niecałe 1,5 milina egzemplarzy mniej.

Trzecia generacja popularnego hatchbacka zapisała się na kartach historii jako pierwszy Golf, który był wyposażony w m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, tempomat, jednostkę napędową Diesla z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i który pod pokrywą silnika mógł zmieścić benzynowego 6-cylindrowca VR6.

Golf III był produkowany w latach 1991-1996. W 1997 roku z taśm zaczął zjeżdżać Golf IV – pierwszy, który mógł być wyposażony w nawigację z dużym ekranem i w dwusprzęgłową przekładnię DSG. Od początku produkcji do 2003 roku wyprodukowano łącznie ponad 23 miliony Golfów.

Wróćmy jednak do drugiej generacji. Od czasu Golfa II pasażerowie mają w kabinie zdecydowanie więcej miejsca. Całkowita długość wzrosła o 170 mm (do 3,99 m), auto jest szersze o 55 mm (1,42 m). Mimo że Golf nowej generacji mocno urósł, Volkswagen był w stanie znacznie poprawić jego aerodynamikę: wartość współczynnika oporu powietrza spadła z 0,42 do 0,34.

Golf drugiej generacji, jako pierwszy model w klasie samochodów kompaktowych, mógł pochwalić się zestawem technicznych innowacji. W Golfie II pojawił się katalizator (w 1984 roku), ABS (w 1986 roku) i wspomaganie układu kierowniczego. Po raz pierwszy kompaktowy Volkswagen był dostępny również z napędem na cztery koła (syncro, w 1986 roku). Dodatkowo, silnik wersji GTI był pierwszym zastosowanym w Golfie, który wyposażono w rozrząd z czterema zaworami na cylinder (w 1986 roku).

W 1988 roku debiutowała najbardziej sportowa odmiana Golfa II – G60 Rallye z silnikiem o mocy 160 KM, wyposażonym w sprężarkę mechaniczną. W tym samym roku produkcja Golfów obydwu generacji łącznie przekroczyła magiczną barierę 10 milionów sztuk.

W 1990 roku Golf Country z napędem na cztery koła i podwyższonym zawieszeniem był w pewnym sensie zwiastunem współczesnych samochodów sportowo-użytkowych, czyli popularnych SUV-ów. Od 1991 roku Golf II był produkowany nie tylko w Wolfsburgu, ale również w nowej fabryce w Mosel koło Zwickau (w Saksonii).

Zobacz także: 1500 aut dziennie - supernowoczesna fabryka

REKLAMA

Volkswagen Golf III Volkswagen Golf III (1991-1996)

Volkswagen Golf III

Rozpoczynając w sierpniu 1991 roku produkcję Golfa III, która trwała jedynie 5 lat, Volkswagen wyznaczył początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa, które zapewniały wówczas samochody kompaktowe. Golf trzeciej generacji był pierwszym Golfem dostępnym już od 1992 roku z czołowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz z systemem ABS od 1996 roku.

Oprócz dobrze znanych dodatków związanych z bezpieczeństwem, Golf III jest również kojarzony z wieloma innymi kamieniami milowymi dla tego modelu: jego nadwozie było pierwszym, w którym mieścił się sześciocylindrowy silnik (VR6), a sam Golf III pierwszym kompaktowym modelem Volkswagena, który mógł być wyposażony w:

  • tempomat,
  • silniki Diesla z katalizatorem utleniającym (1991),
  • silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego (TDI w 1993 roku i SDI w 1995 roku),
  • boczne poduszki powietrzne (1996 rok).

Również w 1996 r. (we wrześniu) standardowym wyposażeniem wszystkich Golfów stał się ABS. Na bazie Golfa III powstała druga generacja modelu w wersji kabriolet, Golf syncro II (model z napędem na cztery koła) i pierwsze kombi (w 1993 roku). Rok później z linii produkcyjnej zjechał 15-milionowy Golf. W 1997 r., po wyprodukowaniu 4,83 miliona egzemplarzy, Volkswagen zakończył wytwarzanie Golfa trzeciej generacji.

Zobacz także: rekord prędkości Volkswagena ID.R

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Golf IV Volkswagen Golf IV (1997-2003)

Volkswagen Golf IV

Przejrzysta i precyzyjna stylistyka, która Golfa IV charakteryzowała jeszcze bardziej niż modele wcześniejszych trzech generacji, wyznaczyła kierunek designu pozostałych Volkswagenów z tamtych lat: Golf czwartej generacji został opracowany w połowie lat 90. pod kierunkiem głównego stylisty Volkswagena, którym wówczas był Hartmut Warkuß. Dzisiaj eksperci od designu uważają Golfa IV za ikonę stylu.

Mają na to wpływ nie tylko wyraźne linie nadwozia Golfa tej generacji, ale przede wszystkim design słupka C, który znakomicie nawiązuje do słupka C w Golfie pierwszej generacji z 1974 roku.

Wraz z Golfem IV Volkswagen wprowadził zupełnie nowy standard jakości w segmencie aut kompaktowych. W 1997 roku Volkswagen wprowadził na rynek pierwszego Golfa z nowym układem przeniesienia napędu na cztery koła – 4MOTION.

Debiut elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i wspomagania nagłego hamowania w 1998 r. przyczynił się do rozwoju systemów bezpieczeństwa. W 1999 r. na rynku pojawił się pierwszy Golf z 6-biegową przekładnią.

Golf GTI Edition 25 z silnikiem o mocy 180 KM, wprowadzony na rynek w 2001 roku z okazji 25-lecia modeli GTI, już doczekał się statusu popularnego klasyka. W 2002 roku pojawił się pierwszy Golf z silnikiem o bezpośrednim wtrysku benzyny (FSI).

W tym samym roku Volkswagen wprowadził do oferty również najbardziej sportową odmianę Golfa: R32, który rozwijał maksymalną prędkość 250 km/h. W 2003 r. odmiana R32 była topową wersją Golfa i pierwszą, która była oferowana z przekładnią o dwóch sprzęgłach (DSG), rewolucyjną pod względem prędkości zmiany przełożeń i wpływającą na obniżenie zużycia paliwa.

W tym samym roku – po wyprodukowaniu 4,99 miliona egzemplarzy Golf IV, pierwszy w pełni ocynkowany Golf i pierwszy dostępny z nawigacją z kolorowym ekranem – został zastąpiony przez Golfa V.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij