Volkswagen ID.4 GTX – GTI wśród elektryków

Volkswagen zaprezentował ID.4 GTX, który jest sportową wersją elektrycznego SUV-a. GTX to nazwa odpowiadająca oznaczeniu GTI dla spalinowych modeli VW.

Volkswagen ID.4 GTX fot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4 GTX

Podczas prezentacji przeprowadzonej online prosto z lotniska Tempelhof w Berlinie, mieliśmy możliwość poznać z bliska nowego Volkswagena ID.4 GTX. Jest to zapowiadany już od debiutu modelu ID.4 wariant sportowy, otwierający linię sportowych wersji elektrycznych aut Volkswagena. Tak jak dla benzynowych modeli mamy GTI, sportowe diesle to GTD, a podrasowane hybrydy noszą oznaczenie GTE, tak wzmocnione „elektryki” nazwano GTX. Ten symbol znalazł się w typowych miejscach, jak kierownica czy zagłówki siedzeń, a także choćby listwy progowe. Co wiemy o ID.4 GTX?

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Volkswagen ID.4 GTX – ten wzmocniony

W wielkim skrócie trzeba powiedzieć, że Volkswagena ID.4 GTX napędzają dwa elektryczne silniki, po jednym przy każdej osi, zapewniając – po raz pierwszy w elektrycznych Volkswagenach – napęd na cztery koła i świetną trakcję. Owe elektryczne silniki ID.4 GTX są niedużych rozmiarów i lekkie, pokazując swoją przewagę nad tradycyjnymi, spalinowymi konstrukcjami, które zajmują sporo miejsca i dużo ważą, wymagając mnóstwa dodatkowego osprzętu. Dla oddania sprawiedliwości dodajmy, że z kolei w elektrycznych autach problemem są rozmiary i masa akumulatorów. Nie mówiąc o zasięgu. Coś za coś.

Volkswagen ID.4 GTXfot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4 GTX

Wróćmy jednak do osiągów. Przy tylnej osi pracuje silnik o mocy 150 kW (204 KM) i jest to stale wzbudzony silnik synchroniczny PSM. Przy przedniej osi z kolei zamontowano asynchroniczną jednostkę napędową (ASM). Łącznie obydwa silniki elektryczne wytwarzają moc maksymalną, która sięga 220 kW (299 KM). Ale tutaj warto mieć świadomość, że ta maksymalna moc dostępna jest jednorazowo przez maksymalnie 30 sekund i przy niesprzyjających warunkach – spadku pojemności akumulatora, mrozie, itp. – może być nieco niższa. Na pewno jej jednak nie braknie.

Niemal 300 KM mocy pozwala najmocniejszemu modelowi z rodziny ID.4 na uzyskanie przyspieszenia od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 6,2 s. To nieco lepiej niż w nowym Golfie GTI. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi za to 180 km/h.

Energia gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 77 kWh netto, co przy spokojnej jeździe dać ma nawet 480 km zasięgu, przynajmniej według normy WLTP. W realnym świecie będzie to z pewnością nieco jednak mniej. Ile? Sprawdzimy to przy najbliższej okazji.

REKLAMA

Volkswagen ID.4 GTX – nadwozie i wnętrze

Volkswagen ID.4 GTXfot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4 GTX

Model ID.4 GTX jest rozpoznawalny dzięki zamontowaniu nowych, bardziej sportowo stylizowanych zderzaków. Listwy na drzwiach polakierowano w kolorze karoserii, a jedynie wąskie elementy w jej dolnej części – na czarno. Również dach i tylny spojler są czarne, z kolei listwa wokół krawędzi dachu jest polerowana i ma kolor antracytowy. Kratkę w otworze nawiewu z przodu auta polakierowano na czarno. Tylny zderzak ma inny, charakterystyczny kształt, dyfuzor jest natomiast szary. Na błotnikach, drzwiach i z tyłu auta znalazły się emblematy GTX.

Volkswagen ID.4 GTXfot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4 GTX

Wnętrze również zyskało nową kolorystykę. Górna część deski rozdzielczej i skórzane wstawki w drzwiach są utrzymane w ciemnym odcieniu X-Blue. Kontrastowe czerwone szwy i logo GTX na kierownicy, listwach progowych oraz w górnej części oparć przednich foteli nie pozostawiają natomiast wątpliwości, że to model o sportowym nastawieniu.

Volkswagen ID.4 GTX będzie dostępny w Europie latem tego roku. Szczegóły dotyczące polskiej oferty tego modelu zostaną udostępnione w najbliższych tygodniach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA