Volkswagen ID.4 Pro 4Motion, czyli elektryczny napęd na cztery koła

Volkswagen rozszerza ofertę swojego elektrycznego modelu ID.4 o wariant z napędem na cztery koła ID.4 Pro 4Motion. Do tej pory napęd 4x4 dostępny był tylko w topowym ID.4 GTX.

Volkswagen ID.4 fot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4

Nowa wersja ID.4 Pro 4Motion, bazująca na modelu ID.4 Pro Performance, ma dwa silniki o łącznej mocy 265 KM i oferuje lepszą trakcję na mokrej i śliskiej nawierzchni niż model z napędem na jedną oś. Do tej pory napęd na cztery koła był dostępny jedynie w topowej odmianie ID.4 – ID.4 GTX 4Motion. W Polsce nową wersję ID.4 można już zamawiać, a ceny zaczynają się od 233 590 zł.

Volkswagen ID.4 Pro 4Motion

Dzięki dodatkowemu silnikowi przy przedniej osi nowa, mocniejsza odmiana Volkswagena ID.4 Pro przekazuje moment obrotowy na wszystkie cztery koła. – Wprowadziliśmy ID.4 Pro 4Motion w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Jest on pozycjonowany między bazowymi wersjami, a topową, ID.4 GTX 4Motion – wyjaśnia Silke Bagschik, odpowiedzialna za sprzedaż i marketing rodziny ID.

Napęd na cztery koła w ID.4 Pro 4Motion poprawia nie tylko trakcję, ale także osiągi. Nowy model z dwoma silnikami i napędem 4x4 świetnie sprawdzi się np. przy holowaniu przyczepy lub do przewozu łodzi. Maksymalna masa przyczepy w przypadku ID.4 Pro 4Motion wzrosła w porównaniu z wersją Pro Performance o 200 kg – do 1400 kg. Mówimy o masie hamowanej.

Zobacz także: Volkswagen ID.4 kontra Skoda Enyaq iV - TEST

Układ napędowy Volkswagena ID.4 Pro 4Motion

Dwa elektryczne silniki generują łącznie 265 KM mocy, co pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,9 s. Głównym źródłem napędu jest wzbudzony na stałe silnik synchroniczny z przetwornicą impulsową, umieszczony przy tylnej osi. Jego moc wynosi 204 KM, jest ona przenoszona na koła za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. Zaletami silnika synchronicznego są duża gęstość mocy, wysoka sprawność i stała moc wyjściowa w szerokim zakresie obrotów.

Oś przednia jest napędzana silnikiem asynchronicznym, który również jest wyposażony w przetwornicę impulsową. Moc silnika to 109 KM. Silniki asynchroniczne pozwalają na krótkotrwałe przeciążenia i mają niskie straty, dlatego idealnie nadają się do roli jednostki wspomagającej, która może być uruchamiana tymczasowo.

Volkswagen ID.4fot. materiały prasowe
Volkswagen ID.4

ID.4 Pro 4Motion jest wyposażony w akumulator gromadzący 77 kWh netto, co zapewnia zasięg do 517 km wg normy WLTP. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h, podobnie jak w odmianie GTX 4Motion. Maksymalna moc ładowania jest identyczna jak w pozostałych modelach ID.4 – 135 kW. Na stacji o takiej mocy doładowanie akumulatora od 5 do 80 procent trwa 36 minut, co z kolei zwiększa zasięg o ok. 337 km, także wg WLTP.

Volkswagen ID.4 – najpopularniejsze elektryczne auto marki

Po wprowadzeniu na rynek wiosną 2021 roku model ID.4 bardzo szybko stał się przebojem. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku Volkswagen dostarczył ponad 30 000 egzemplarzy, co oznacza, że co drugi elektryczny Volkswagen to właśnie ID.4. W 2021 roku do klientów trafiło 163 000 egzemplarzy ID.4, co uczyniło ten model najchętniej kupowanym elektrycznym autem Volkswagena i Grupy Volkswagen.

 

REKLAMA