REKLAMA

Volkswagen ID.4 – oficjalna premiera bliźniaka Skody Enyaq

Volkswagen ID.4 debiutuje w produkcyjnej wersji, jako pierwszy elektryczny SUV i zarazem drugi w pełni elektryczny model Volkswagena – zaraz po ID.3, który wchodzi właśnie do sprzedaży.

Volkswagen ID.4 Materiały prasowe
Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 to długo wyczekiwana premiera. Podobnie zresztą było z modelem ID.3, którego oficjalna prezentacja była przesuwana, ale w końcu nastąpiła. Tak jak i sprzedaż, która w przypadku Volkswagena ID.3 ruszyła całkiem niedawno, podczas gdy pierwotnie o tej porze roku powinniśmy już widzieć pierwsze prywatne egzemplarze na drogach.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zostawmy jednak z boku kwestie opóźnień, bo przecież pandemii koronawirusa nikt nie przewidział, a to ona w znacznej mierze stoi za odroczeniem startu. Ale oto jest, nowy Volkswagen ID.4, który – co ciekawe – debiutuje po bliźniaczej Skodzie Enyaq iV.

Volkswagen ID.4 – nadwozie i wnętrze

Wygląd Volkswagena ID.4 nie jest żadnym zaskoczeniem. Po pierwsze zapowiedź tego modelu i jego stylistykę widzieliśmy już wcześniej w wersji koncepcyjnej ID.Crozz – pokazanej zresztą nawet na targach Motor Show w Poznaniu. Ostateczna bryła jest nieco inna, ale to też już widzieliśmy, choćby w postaci zdjęć częściowo zamaskowanych modeli.

Warto tu jedynie dodać, że pomimo bezpośredniego pokrewieństwa między Volkswagenem ID.4 a Skodą Enyaq iV, oba modele na pierwszy rzut oka wydają się być dwoma zupełnie różnymi samochodami. Skoda jest bardziej elegancka i klasyczna, natomiast ID.4 ma futurystyczny kształt i bardziej dynamiczny charakter.

Skoda Enyaq iV Founders EditionMateriały prasowe
Skoda Enyaq iV Founders Edition

Volkswagen ID.4Materiały prasowe
Volkswagen ID.4

Co do wnętrza, tu też wiele zostało powiedziane, a nawet pokazane, bowiem Volkswagen już wcześniej zdradził szczegóły dotyczące kabiny. Możemy zatem pokrótce przypomnieć, że przy długości 4585 mm Volkswagen ID.4 jest o 117 mm krótszy od Tiguana, natomiast rozstaw osi 2766 mm to o 23 mm mniej niż w Tiguanie, ale użycie platformy dla samochodów elektrycznych i wykorzystanie faktu, że taki rodzaj napędu zajmuje znacznie miej miejsca, w kabinie wygospodarowano o wiele więcej przestrzeni dla pasażerów.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Bagażnik Volkswagena ID.4 zmieści przyzwoite 543 litry i od razu dodajmy, że z przodu nie przewidziano miejsca na kufer. Z przodu mamy bowiem upchanych sporo podzespołów, które muszą zrobić miejsce dodatkowym silnikom elektrycznym dla modeli z napędem na cztery koła.

REKLAMA

Volkswagen ID.4 – silniki i napęd

Silnik elektryczny Volkswagena ID.4 znajduje się z tyłu i napędza koła tylnej osi. W przyszłości pojawi się też wersja z napędem na cztery koła i mocą przeszło 300 KM. Póki co jednak musimy zadowolić się słabszymi wariantami.

Podobnie jak w Volkswagenie ID.3, na początek dostaniemy wersję 1st Edition, ale będzie też 1st Max Edition. Tutaj do napędu posłuży 204-konny silnik o momencie obrotowym 310 Nm. Pozwoli to osiągnąć pierwszą „setkę” po 8,5 sekundy i maksymalnie rozpędzić auto do 160 km/h. Zasięg to około 400 km.

W przyszłym roku natomiast zobaczymy kolejne warianty - Pure (148 KM, 220 Nm), Pure Performance (170 KM, 310 Nm), Pro (174 KM, 235 Nm) oraz Pro Performance (204 KM, 310 Nm).
Wersje te różnić się będą również pojemnością akumulatorów – od 52 kWh do 77 kWh, pozwalając na pokonanie od 360 km do 520 km. Jeśli chodzi o ładowanie, większy z akumulatorów przyjmie prąd do 125 kW i w 30 minut zwiększy zasięg o 320 km.

No dobrze, ale ile to będzie kosztować? Póki co znamy ceny europejskie – 1st Edition to okolice 49 tys. euro, a 1st Max Edition około 59 tys. euro. To przekłada się na 220 i 266 tys. złotych. Sporo, jak za auto wielkości mniej więcej Tiguana. Poczekajmy jednak na cennik dla rynku polskiego i prezentację bazowych wersji. Na pewno będzie taniej, ale warto pamiętać, że jest jeszcze niemal identyczna Skoda Enyaq iV z tymi samymi podzespołami.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA