Volkswagen ID.BUZZ AD – kierowca niepotrzebny

Volkswagen ID.BUZZ AD ma czarno-biały kamuflaż i dodatkową konstrukcję na dachu, a do przemieszcza się bezszelestnie i bez kierowcy. Produkcja ruszy w roku 2025.

Volkswagen ID.BUZZ AD fot. materiały prasowe
Volkswagen ID.BUZZ AD

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. BUZZ AD (Autonomous Driving) marki Volkswagen Samochody Dostawcze został zaprezentowany podczas IAA Mobility. Produkcja seryjna tego samochodu rozpocznie się w roku 2025, a jego pierwszym użytkownikiem będzie firma MOIA – dostarczyciel usług mobilności. Do powstania tego modelu przyczyniła się również firma Argo AI, globalne przedsiębiorstwo zajmujące się technologią autonomicznej jazdy, które opracowało system autonomicznej jazdy (SDS) ID. BUZZ AD1, w tym mapy, sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę wsparcia w chmurze.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Począwszy od roku 2025, autonomiczny ID.BUZZ AD1 w ramach usługi ridepooling obsługiwanej przez MOIA, będzie woził pasażerów na terenie Hamburga.

– Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji od producenta samochodów, do globalnego dostawcy usług mobilności opartych na oprogramowaniu” – wyjaśniał podczas konferencji prezes zarządu Grupy Volkswagen, dr Herbert Diess. – Jesteśmy firmą, która na nowo definiuje mobilność jako zrównoważone, połączone w sieci i bezpieczne rozwiązania dla przyszłych pokoleń.

Argo testuje prototyp ID. BUZZ AD1 w różnych obszarach miejskich. System jazdy autonomicznej Argo obejmuje zestaw czujników, oprogramowanie i platformy IT zapewniające rozpoznawanie otoczenia pojazdów w promieniu 360°, przewidywanie działań pieszych, rowerzystów i pojazdów oraz sterowanie pracą silnika, układu hamulcowego i kierowniczego w taki sposób, by pojazd poruszał się bezpiecznie i naturalnie, niczym doświadczony kierowca.

Argo AI do bezpiecznej jazdy autonomicznej wykorzystuje kamery, radar i lidar. Czujnik Argo Lidar umieszczony jest wysoko na dachu prototypu ID. BUZZ AD1 może wykrywać obiekty z odległości ponad 400 metrów. Opatentowana technologia Geiger-mode ma zdolność wykrywania nawet najmniejszych cząstek światła (pojedynczego fotonu), dzięki czemu zauważa obiekty nawet o niskim współczynniku odbicia, takie jak pojazdy pomalowane na czarno, co umożliwia bardzo dokładne odwzorowanie otoczenia.

Testy ID.BUZZ AD1 odbywają się we współpracy z marką Volkswagen Samochody Dostawcze, w centrum rozwojowym Argo AI w Neufahrn niedaleko Monachium. Oprócz toru testowego w Stanach Zjednoczonych, Argo dysponuje również dziewięciohektarowym zamkniętym torem w pobliżu lotniska w Monachium, na którym testowane są różne sytuacje drogowe charakterystyczne dla europejskich warunków jazdy.

Volkswagen Samochody Dostawcze pokazuje na targach IAA 2021, jak dzięki bezpiecznemu, autonomicznemu ridepoolingowi można odciążyć ruch w centrach miast. – System rozpoznawania otoczenia złożony z sześciu lidarów, jedenastu radarów i czternastu kamer rozmieszczonych w całym pojeździe, może uchwycić znacznie więcej niż człowiek zasiadający na fotelu kierowcy – wyjaśnia Christian Senger, szef działu jazdy autonomicznej w Volkswagen Samochody Dostawcze.

Trzecim, obok Volkswagen Samochody Dostawcze i Argo AI partnerem projektu jest MOIA – dostawca usługi mobilności. Ta spółka-córka Grupy Volkswagen ma duże doświadczenie w dziedzinie usług mobilności i zarządzania flotą. W bardzo krótkim czasie MOIA stworzyła największą w Europie flotę usług typu ridepooling. Przewiozła już miliony pasażerów. MOIA, począwszy od roku 2025 będzie pierwszym użytkownikiem ID.BUZZ AD1.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA