[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Volkswagen ID. R ustanowił nowy rekord w Chinach

Elektryczny Volkswagen ID. R pokonał chińską górę Tianmen w czasie niewiele ponad 7,5 minuty, ustanawiając pierwszy rekord tej krętej górskiej trasy.

Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

2 września w Chinach Romain Dumas za kierownicą elektrycznego auta wyścigowego Volkswagena oficjalnie ustanowił referencyjny czas przejazdu trasą Tianmen Mountain Big Gate Road. W tym przypadku nie mówimy o biciu rekordu, bowiem nikt dotąd nie podejmował próby wjazdu na szczyt góry Tianmen z pomiarem czasu.

Francuski kierowca pokonał 99 zakrętów drogi wiodącej na szczyt góry Tianmen w czasie 7 minut i 38,585 sekund – żaden człowiek nie zrobił tego szybciej.

Volkswagen ID.R dzierży dzisiaj tytuł rekordzisty na:

  • Pikes Peak w USA,
  • Goodwood Festival of Speed w Wielkiej Brytanii,
  • Północnej Pętli Nürburgringu w Niemczech (w kategorii samochodów elektrycznych),
  • Tianmen w Chinach.

Big Gate Road, otwarta w 2006 roku po ośmiu latach budowy, szybko zyskała status kultowej. Droga liczy około jedenastu kilometrów długości i wije się przez 99 ciasnych nawrotów do tzw. „Bramy do Nieba” – naturalnego, 131,5-metrowego łuku w skałach.

Francuz Romain Dumas, który elektrycznym ID.R ustanowił już rekordy na Pikes Peak, na Północnej Pętli Nürburgringu oraz podczas Goodwood Festival of Speed, pokonał tę niezwykle trudną drogę w Chinach z prędkościami od 25 do 230 km/h.

- Sama góra Tianmen i Big Gate Road zapierają dech w piersiach – mówi Dumas. - Oszałamiający krajobraz łączy się tu ze spektakularną drogą. Przejazd tą trasą w tempie wyścigowym stanowi prawdziwe wyzwanie dla kierowcy.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zapowiedź premier

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen ID.R w Chinach Volkswagen ID.R w Chinach

Big Gate Road - nie ma miejsca na błędy

99 nawrotów na Big Gate Road to prawdziwe wyzwanie dla kierowcy: praktycznie każdy z nich to ciasna „agrafka”. Od stromej przepaści drogę oddzielają jedynie betonowe bloki. Kolejne fragmenty trasy wydają się ułożone jeden nad drugim, całość systematycznie wije się w górę.

Droga jest wykonana z betonu, który zapewnia dobrą przyczepność, ale nie tworzy powierzchni gładkiej jak lustro. Zawieszenie ID.R miało sporo pracy. Nawrót numer 88 ma promień zaledwie 6 metrów i stanowi wąskie gardło. Można go pokonać z prędkością nie większą niż 25 km/h.

Szerokość drogi w tym miejscu waha się od pięciu do sześciu metrów. Dla kontrastu, na najdłuższej prostej Volkswagen ID.R z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy systemowej wynoszącej 680 KM osiągał prędkość wynosząca około 230 km/h.

Zobacz także: wszystkie samochody Ferdynanda Piecha

REKLAMA

Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach

Big Gate Road - atrakcja turystyczna

Po Big Gate Road kursuje autobus turystyczny. Zapierającą dech w piersiach trasę do tzw. „Bramy do Nieba” można podziwiać również z najdłuższej na świecie kolejki linowej. Biegnie ona z pobliskiej stacji Zhangjiajie do „Bramy do Nieba” i do świątyni na szczycie Tianmen, która została wzniesiona za panowania dynastii Tang.

Warto również zaliczyć spacer po kilometrach ścieżek zbudowanych wzdłuż skał i wokół szczytu. Uwaga, są na nich odcinki z podłogą ze szkła. Do centralnego punktu skalnego łuku można dostać się schodami, które liczą 999 stopni i są nachylone pod kątem 45 stopni lub pokonując siedem odcinków ruchomych schodów wewnątrz góry.

Droga do tzw. „Bramy do Nieba” ze swoimi 99 nawrotami służyła już za trasę wyścigu, ale jedynie samochodów sportowych i aut terenowych. Te ostatnie wspinały się na szczyt Tianmen po 999 stopniach. Jak do tej pory nie ustalono oficjalnego czasu przejazdu Tianmen Mountain Big Gate Road, bo nigdy nie wyznaczono linii startu i mety. Wszystko zmieni się wraz przejazdem Volkswagena ID.R, dla którego określono oficjalne punkty trasy – początkowy i końcowy.

Zobacz także: Bugatti Chiron - nowy najszybszy samochód świata

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach Volkswagen ID.R z rekordem w Chinach

Oto, co do powiedzenia na temat wjazdu na szczyt Tianmen Mountain mieli Romain Dumas oraz Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport

Romain Dumas (F), Volkswagen ID.R

- Wjazd na szczyt góry Tianmen na pewno zachowam w pamięci jako mój najbardziej spektakularny wyczyn. Jestem dumny z ustanowieniu w Chinach rekordu elektrycznym Volkswagenem ID.R. Ponieważ wcześniej mieliśmy niewiele informacji i niewiele jazd testowych, wyzwanie było naprawdę duże. Droga jest niesamowicie wąska i kręta, ale dzięki elektrycznej mocy Volkswagena ID.R jazda sprawiała mi ogromną frajdę. Na krótkich prostych bardzo przydał się potężny moment obrotowy, na szybkich fragmentach dodatkowy docisk do podłoża zapewniały rozwiązania aerodynamiczne.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motosport

- Ten wyczyn był wielkim wyzwaniem dla całego zespołu. Wyprawa na szczyt góry Tianmen to dla nas pod względem sportowym podróż w nieznane. Dla takiego auta jak ID.R droga okazała się bardzo nietypowa i przygotowując ustawienia różnych podzespołów kolejny raz musieliśmy wiele zmienić. Cały zespół – od inżynierów, przez mechaników i logistyków aż do kierowcy Romaina Dumasa – szybko się do tego dostosował. Jestem dumny z ich pracy. Ten rekord zajmie szczególne miejsce w historii Volkswagen Motosport.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij