Volkswagen to nie tylko premiery elektryków. Oto nowy silnik 1.5 TSI

Premiera nowego silnika spalinowego w tych czasach zaczyna urastać do rangi egzotyki, ale przecież tradycyjne napędy jeszcze nie umarły. Volkswagen prezentuje nową wersję motoru 1.5 TSI.

Volkswagen T-Roc 2022 fot. materiały prasowe
Volkswagen T-Roc 2022
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 290 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wyższa wydajność i niższa emisja spalin – takimi cechami Volkswagen opisuje nową, ulepszoną wersję swojego najlepiej sprzedającego się silnika benzynowego 1.5 TSI. Najnowsza jego odmiana, nazwana TSI evo2, już wkrótce trafi do pierwszych samochodów w Europie. Jednostka umożliwia zmniejszenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2. Ten kompaktowy czterocylindrowy silnik będzie początkowo dostępny w wersji o mocy 150 KM, a wkrótce pojawią się kolejne warianty. Pierwszym modelem, w którym pojawi się nowa jednostka będzie T-Roc, ale do końca roku silnik TSI evo2 będzie wprowadzany również w innych modelach.

Zobacz także: używany VW T-Roc - drogi, ale trwały

– Jednostka 1.5 TSI jest jednym z filarów gamy silników Volkswagena, ponieważ jest stosowana w wielu modelach, produkowanych na całym świecie, od T-Crossa aż do Passata Varianta. Stale ulepszany, kompaktowy czterocylindrowy silnik zapewnia teraz niższe zużycie paliwa oraz szybszą reakcję na gaz – mówi Thomas Ulbrich, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za rozwój techniczny. – Najważniejsze cechy najnowszej wersji to aktywne zarządzanie pracą cylindrów ACTplus, moduł kontroli emisji umieszczony blisko silnika i nowoczesny proces spalania TSI-Evo – dodaje Ulbrich.

Nowy silnik Volkswagena 1.5 TSI evo2 – zmiany w skrócie

W najnowszym etapie ewolucji jednostki 1.5 TSI EA 211, inżynierowie ds. rozwoju przenieśli trójdrożny katalizator oraz filtr cząstek stałych do jednego modułu kontroli emisji umieszczonego blisko silnika, co pozwoliło poprawić jego wydajność. Ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie na metale szlachetne ma to być kolejnym krokiem na drodze zrównoważonego rozwoju. Ułatwi to także spełnienie przyszłych standardów emisji.

Kluczową cechą technologiczną zmniejszającą zużycie paliwa w silniku 1.5 TSI evo2 jest jednak ulepszony system zarządzania pracą cylindrów ACTplus – wspólne dzieło inżynierów z Wolfsburga i Salzgitter. Usprawniono w nim proces aktywacji i dezaktywacji dwóch cylindrów, żeby praca silnika była możliwie jak najbardziej płynna. Proces spalania w trybie pracy dwucylindrowej został zoptymalizowany, co pozwoliło na rozszerzenie zakresu roboczego całego systemu. Z ACTplus drugi i trzeci cylinder nie pracują wtedy, gdy silnik nie jest mocno obciążony. Dla kierowcy oba tryby są właściwie nie do odróżnienia, a o przejściu w tryb dwucylindrowy informuje kontrolka na desce rozdzielczej. Gdy środkowe cylindry są wyłączone, zwiększana jest wydajność cylindrów aktywnych, a straty spowodowane tarciem są minimalne. Wystarczy jedynie wcisnąć pedał gazu, by z powrotem aktywować wszystkie cylindry.

Silnik 1.5 TSI evo2fot. materiały prasowe
Silnik 1.5 TSI evo2

Oprócz turbosprężarki o zmiennej geometrii, w 1.5 TSI znajdziemy również inne zaawansowane technologicznie podzespoły, jak układ wtryskowy wytwarzający ciśnienie dochodzące do 350 barów, ściany cylindrów z powłoką zmniejszającą tarcie, oraz tłoki z kanałami chłodzącymi umożliwiającymi optymalizację spalania i zwiększenie wydajności.

Ale to nie koniec. Jak podaje producent, silniki TSI evo2 zostały zaprojektowane z myślą o pracy z paliwami z dodatkiem biokomponentów, co również zapewnia gotowość do spełnienia przyszłych wymagań. Są też one odpowiednie dla różnych poziomów elektryfikacji, bo na przykład w układzie hybrydy plug-in moc systemu może dochodzić do 272 KM.

Volkswagen w drodze do elektryfikacji

Nie jest tajemnicą, że podobnie jak wielu innych producentów, Volkswagen dąży do szybkiego zelektryfikowania swojej gamy modelowej. W ramach strategii nazwanej Accelerate firma chce, by do 2030 roku samochody elektryczne stanowiły ok. 70 procent sprzedaży. Równolegle jednak silniki spalinowe będą wciąż ulepszane, a są ku temu dwa powody: po pierwsze, będzie to pozwalało im na spełnienie przyszłych światowych norm emisji, takich jak Euro 7, a po drugie, na wielu rynkach nadal popularne są samochody Volkswagena z silnikami spalinowymi.

Zobacz również:
REKLAMA