Volvo Amazon - 10 faktów na 60. urodziny

Każdy z producentów ma w swoim portfolio samochód, który po latach okazuje się nie dość, że autem kultowym, to wielu wskazuje go jako jeden z najważniejszych samochodów w historii danej marki. Takim autem jest na pewno Volvo Amazon.

Volvo Amazon
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 134 800 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

We wrześniu 1956 roku w mieście Örebro Szwedzi pokazali nowego, czterodrzwiowego sedana. Amazona zaprojektował młody projektant Jak Wilsgaard, który przez kolejne 40 lat dla Volvo tworzył takie modele jak Volvo 140, 240, 700 i 850. W swoim portfolio ma także przepiękne Volvo 1800ES.

REKLAMA

Amazon jest uznawany za drugi powojenny samochód od Volvo, pokazany po modelu PV444. Początkowo nazwę czterodrzwiowego sedana pisano przez "s". Zanim wystartowała produkcja w 1957 roku nazwa została przekształcona do standardów międzynarodowych. "Imię" Amazon dla nowego modelu wybrano kierując się mitologią grecką i walecznymi Amazonkami. Szybko okazało się jednak, że niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler już produkowała pojazdy o tej samej nazwie i na wybranych rynkach samochód występował pod innym szyldem. W Szwecji auto było sprzedawane jako Amazon, zaś na innych rynkach jako Volvo 121. Sportowa wersja nosiła oznaczenie 122, kombi 221 (z podstawowym silnikiem) i 222 (z mocniejszym motorem).

W latach 1957-1959 wszystkie samochody zjeżdżające z taśmy produkcyjnej miały dwukolorowe nadwozie - samochody z czarnym, granatowym, rubinowym lub czerwonym lakierem miały jasno szary dach. Z kolei dla jasnych kolorów przygotowano czarny dach. Od roku 1959 pojawiły się samochody z jednolitym lakierem. Dwukolorowa karoseria w sprzedaży oferowana była do 1961 r.

Trzy punktowe pasy bezpieczeństwa zadebiutowały w Volvo Amazon w 1959 r.

Volvo Amazon Sport zadebiutował w 1958 r. z silnikiem wyposażonym w dwa gaźniki i zmodyfikowany wałek rozrządu. Moc jednostki napędowej wynosiła 85 KM. Rok później koncern Volvo opatentował trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które standardowo oferowano w modelu Amazon. Jak na tamte czasy była to ogromna rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Wariant kombi pojawił się w 1962 roku. Zaś rok później szwedzka firm rozpoczęła montaż aut w Kanadzie, które trafiały na rynek amerykański. W latach późniejszych Amazona produkowano także w Durbanie (Afryka Południowa) i w Gent w Belgii, gdzie zakład funkcjonuje do dziś.

W 1967 roku do modelu 123 GT przeszczepiono silnik z kultowego Volvo P1800S. Jednostka napędowa generowała 115 KM mocy i współpracował z czterobiegową skrzynią z nadbiegiem. Samochód wyróżniał się lusterkami bocznymi przeniesionymi na przednie błotniki, dodatkowymi reflektorami i obrotomierzem umieszczonym nad deską rozdzielczą. W 1969 roku Amazon wraz z modelem Volvo serii 140 otrzymał nowy silnik o oznaczeniu B20. Motor ten wyróżniał się m.in. większą pojemnością skokową i wyższym momentem obrotowym.

W sumie w latach 1956-1970 wyprodukowano 667 791 egzemplarzy Volvo Amazona. Co ciekawe aż 60% tych samochodów trafiła na eksport.

Poznaj 10 faktów o Volvo Amazon, których mogłeś do tej pory nie znać.

REKLAMA

REKLAMA

Volvo Amazon - model 122 S

W 1965 roku Rajd Acropolis wygrał fabryczny kierowca Volvo Carl-Magnus Skogh. Tak, za kierowonicą Amazona, konkretnie modelu 122S. 

REKLAMA

Volvo 123 GT Amazon

W Szwecji w sumie sprzedano 297 tys. Amazonów. 8% tych aut nadal jeździ po tamtejszych drogach. Najwięcej jest egzemplarzy z 1966 r - 4804 sztuk, a wszystkich zarejestrowanych Amazonów w Szwecji jest obecnie 24 282 sztuk. 

REKLAMA

REKLAMA

Volvo 121 Amazon

Amazon pełnił służbę w policji. Jest to o tyle ciekawe, że dzięki współpracy szwedzkiej policji z Volvo w aucie pojawiły się takie elementy, jak hamulce tarczowe, wspomaganie układu hamulcowego, radialne ogumienie, podgrzewana tylna szyba czy regulacja prędkości wycieraczek. Te elementy najpierw wprowadzono do radiowozów, a dopiero później trafiły do seryjnych modeli jako wyposażenie standardowe. 

REKLAMA

produkcja Volvo 121 Amazon

Modele przeznaczone na rynek kanadyjski powstawały w mieście Halifax pod marką Volvo Canadian. 

REKLAMA

REKLAMA

Volvo 221 Amazon

Colin Powell, były Sekretarz Stanu i przewodniczący Kolegium Połączonych Szefów Sztabów USA jest kolekcjonerem samochodów. W swojej kolekcji ma Amazona z 1966 r. Gdy przechodził na emeryturę, to samochód dostał w prezencie od prezydenta Billa Clintona i wiceprezydenta Ala Gore’a.

REKLAMA

Volvo 122 Amazon

W 1962 r Amil Gargan stworzył reklamę Volvo Amazona. Pokazał w niej, że samochód jest w stanie znieść wszystko. W filmie reklamowym Amazon szaleje po szutrowej drodze oraz pojawia się hasło, którego dziś nikt przy zdrowych zmysłach by nie użył w kampanii reklamowej - "Możesz go prowadzić tak, jakbyś go nienawidził. Wyjdzie taniej niż psychiatra".

REKLAMA

REKLAMA

produkcja Volvo Amazon

Gdzieś w zakamarkach siedziby Volvo zrodził się pomysł stworzenia auta z silnikiem V8. Plan zakładał wykorzystanie jednostki napędowej z ciężarówki. Powstało nawet 5 prototypów, ale zarząd Volvo uznał, że taki motor nie pasuje do modelu Amazon. 

REKLAMA

Volvo P220 Amazon

Volvo Amazon wystąpił również w filmie. Auto pojawiło się w obrazie odsłaniającym kulisy afery Watergaet pt "Wszyscy ludzie prezydenta". Robert Redford jeździł w filmie Amazonem, grając reportera Washington Post, Boba Woodwarda. 

REKLAMA

REKLAMA

Volvo 121 Amazon

Amazon sprawił, że w 1958 roku Volvo stało się w Szwecji najchętniej wybieraną marką produkującą auta osobowe. I od tamtego czasu aż do dziś Volvo jest liderem na swoim rodzimym rynku. 

REKLAMA

Volvo 123 GT Amazon

W 1963 w katalogu genewskim, który opisywał premiery targów pojawił się model Amazon kabriolet - Volvo 122 S. Napisano w nim, że samochód stworzył Jacques Coune z Belgii, specjalizujący się w budowie autokarów.

Samochód miał drzwi bez obramowania okien, gustowne klamki oraz mocniej pochylone tylne światła. W publikacji sugerowano, że jest to wersja produkcyjna. Błąd. Volvo nigdy nie angażowało się w ten projekt, a niezależny producent zbudował tylko 4 egzemplarze tego samochodu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA