We wrześniu 1956 roku w mieście Örebro Szwedzi pokazali nowego, czterodrzwiowego sedana. Amazona zaprojektował młody projektant Jak Wilsgaard, który przez kolejne 40 lat dla Volvo tworzył takie modele jak Volvo 140, 240, 700 i 850. W swoim portfolio ma także przepiękne Volvo 1800ES.
Amazon jest uznawany za drugi powojenny samochód od Volvo, pokazany po modelu PV444. Początkowo nazwę czterodrzwiowego sedana pisano przez "s". Zanim wystartowała produkcja w 1957 roku nazwa została przekształcona do standardów międzynarodowych. "Imię" Amazon dla nowego modelu wybrano kierując się mitologią grecką i walecznymi Amazonkami. Szybko okazało się jednak, że niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler już produkowała pojazdy o tej samej nazwie i na wybranych rynkach samochód występował pod innym szyldem. W Szwecji auto było sprzedawane jako Amazon, zaś na innych rynkach jako Volvo 121. Sportowa wersja nosiła oznaczenie 122, kombi 221 (z podstawowym silnikiem) i 222 (z mocniejszym motorem).
W latach 1957-1959 wszystkie samochody zjeżdżające z taśmy produkcyjnej miały dwukolorowe nadwozie - samochody z czarnym, granatowym, rubinowym lub czerwonym lakierem miały jasno szary dach. Z kolei dla jasnych kolorów przygotowano czarny dach. Od roku 1959 pojawiły się samochody z jednolitym lakierem. Dwukolorowa karoseria w sprzedaży oferowana była do 1961 r.
Volvo Amazon Sport zadebiutował w 1958 r. z silnikiem wyposażonym w dwa gaźniki i zmodyfikowany wałek rozrządu. Moc jednostki napędowej wynosiła 85 KM. Rok później koncern Volvo opatentował trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które standardowo oferowano w modelu Amazon. Jak na tamte czasy była to ogromna rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Wariant kombi pojawił się w 1962 roku. Zaś rok później szwedzka firm rozpoczęła montaż aut w Kanadzie, które trafiały na rynek amerykański. W latach późniejszych Amazona produkowano także w Durbanie (Afryka Południowa) i w Gent w Belgii, gdzie zakład funkcjonuje do dziś.
W 1967 roku do modelu 123 GT przeszczepiono silnik z kultowego Volvo P1800S. Jednostka napędowa generowała 115 KM mocy i współpracował z czterobiegową skrzynią z nadbiegiem. Samochód wyróżniał się lusterkami bocznymi przeniesionymi na przednie błotniki, dodatkowymi reflektorami i obrotomierzem umieszczonym nad deską rozdzielczą. W 1969 roku Amazon wraz z modelem Volvo serii 140 otrzymał nowy silnik o oznaczeniu B20. Motor ten wyróżniał się m.in. większą pojemnością skokową i wyższym momentem obrotowym.
W sumie w latach 1956-1970 wyprodukowano 667 791 egzemplarzy Volvo Amazona. Co ciekawe aż 60% tych samochodów trafiła na eksport.
Poznaj 10 faktów o Volvo Amazon, których mogłeś do tej pory nie znać.