Volvo EX90 – co wiemy o następcy XC90?

Premiera Volvo EX90 zbliża się wielkimi krokami. Producent zapowiada, że będzie to model przełomowy tak dla marki, jak i pod względem oferowanych rozwiązań. Co już wiemy o EX90?

Volvo EX90 fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Kiedy kilka lat temu debiutowało Volvo XC90, marka rozpoczynała nowy rozdział w swojej historii. Bodaj najbardziej jak dotąd udany, bo dziś Volvo przeżywa prawdziwy rozkwit, oferując nie tylko szeroką gamę modelową, ale przechodząc pod względem jakości i zaawansowanej technologii na wyższy poziom. Czas biegnie nieubłaganie i oto teraz stoimy przed kolejnym etapem, którym jest zastąpienie XC90 nowym modelem. Ten nazywać się będzie EX90, dla podkreślenia jego elektrycznego napędu.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Volvo EX90 – opływowe nadwozie

Volvo EX90 oficjalnie zadebiutuje już niebawem, bo 9 listopada. Póki co dowiedzieliśmy się o nim całkiem sporo. Na przykład że jego nadwozie będzie niesamowicie opływowe. Pomimo tradycyjnie dwubryłowej sylwetki, dzięki stylistycznym zabiegom i długim godzinom spędzonym w tunelu aerodynamicznym, udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie zaledwie 0,29. To będzie mieć niebagatelny wpływ na zmniejszenie zużycia energii, a co za tym idzie – zwiększenie zasięgu. W końcu opór aerodynamiczny to jeden z tych czynników, który najmocniej wpływa na zużycie energii. Jak czytamy w komunikacie prasowym, w samochodzie zastosowano kilka zabiegów wpływających korzystnie na opór aerodynamiczny. Przednia część nadwozia jest zaokrąglona.

Szyby są wpasowane w nadwozie tak, by tworzyły jedną, równą powierzchnię ze słupkami i drzwiami. Jeśli przyjrzymy się innym współczesnym autom – szyby są osadzone najczęściej znacznie głębiej. Po raz pierwszy Volvo sięgnęło także po gładkie klamki zintegrowane z linią nadwozia. Te rozwiązania pozwoliły uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx 0,29. W siedmioosobowym SUV-ie o długości ok. 5 metrów to doskonały rezultat.

 

Volvo EX90 – lidar i jazda prawie autonomiczna

W standardzie Volvo EX90 oferowany będzie lidar, czyli układ czujników wykorzystujących promienie laserowe do precyzyjnego mierzenia odległości i wykrywania wszelkich obiektów. Lidar wykrywa na przykład pieszych znajdujących się nawet 250 metrów przed pojazdem. Ponieważ Volvo intensywnie pracuje nad wprowadzeniem trybu pełnej jazdy autonomicznej, lidar stanowi na tej drodze jeden z technologicznych kamieni milowych w dziedzinie bezpieczeństwa.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

– Umieszczenie lidaru w taki sposób, by nie zaburzał linii nadwozia, a jednocześnie, by spełniał swoje zadanie, było sporym wyzwaniem – mówi T. Jon Mayer, szef zespołu projektowego nadwozia. Lidar to oczy samochodu. Szukając analogii do ciała: lepiej jest mieć oczy na wysokości głowy, niż na wysokości kolan. Stąd zamiast zamontować go na wysokości grilla, umieściliśmy go najwyżej jak się da, aby mógł „widzieć” jak najwięcej. Dlatego wraz z inżynierami zdecydowaliśmy się umieścić go na linii dachu tak, aby maksymalnie wykorzystać możliwości technologii.

 

Volvo EX90 – wyświetli te informacje, których potrzebujesz

Dzisiejsze samochody są pełne nowych możliwości, funkcji i technologii, ale gdy jest ich za dużo, łatwo się pogubić. Aby ich natłok nie powodował zamieszania, ważne jest by samochód dobierał kontekst informacji i wykorzystując sztuczną inteligencję wyświetlał tylko najpotrzebniejsze komunikaty. Mając to na uwadze, projektanci Volvo tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od sytuacji. Na przykład podczas jazdy wspomaganej systemami, możliwość powrotu do jazdy manualnej będzie wyświetlana na wierzchu, by nie przekopywać się do tej kluczowej opcji przez zupełnie niepotrzebne funkcje rozbudowanego menu.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

W Volvo EX90 duży ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących i innych czynności. I te funkcje będą wyświetlane w odniesieniu do danej sytuacji. W czasie parkowania system podpowie sterowanie funkcjami czujników i kamer. Podczas prowadzenia rozmowy telefonicznej pojawią się opcje przydatne do jej obsługi. W trakcie jazdy – funkcje będą także dobrane jeszcze inaczej. Na ekranie znajdzie się pasek z dobranymi kontekstowo funkcjami.

Do tego dochodzi mniejszy ekran, który wyświetla informacje związane z jazdą: prędkość, zasięg, pasy ruchu, tryb jazdy. System i tutaj dobiera funkcje do aktualnych potrzeb. Jeśli wymagana jest decyzja kierowcy, ta funkcja także pojawi się w polu widzenia kierowcy.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

– Chodzi o dostarczenie właściwych informacji we właściwym czasie – mówi Thomas Stovicek, szef UX w Volvo Cars. Chcemy, aby wrażenia z jazdy były skoncentrowane, proste i bezpieczne. Ponieważ samochód rozumie również swoje otoczenie, a kierowcę lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, możemy stworzyć jeszcze bezpieczniejszą sytuację, zmniejszając zamieszanie, rozpraszanie i nadmiar informacji.

Więcej o nowym Volvo EX90 dowiemy się już niebawem, bo premiera odbędzie się 9 listopada w Sztokholmie.

REKLAMA