Volvo EX90 – premiera elektrycznego następcy XC90

Volvo EX90 zadebiutowało podczas specjalnego pokazu, transmitowanego online, jako elektryczny następca Volvo XC90. Auto oferować ma najwyższy poziom bezpieczeństwa, nawet 600 km zasięgu i miejsce dla 7 osób.

Volvo EX90 fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Nowe elektryczne Volvo EX90 otwiera kolejny rozdział w historii szwedzkiej marki. Prowadzący premierowy pokaz prezes Volvo Jim Rowan na każdym kroku podkreślał, że EX90 jest bardzo bezpieczne, bardzo przyjazne środowisku i bardzo wydajne. Do tego pokona 600 km na jednym ładowaniu i zmieści do 7 osób. My możemy dodać od siebie, że nowy szwedzki SUV wygląda naprawdę ładnie i nowocześnie.

Volvo EX90 – co wiemy o następcy XC90?

Volvo EX90 ma eleganckie, dwubryłowe nadwozie, które mimo sporych rozmiarów i długości sięgającej 5 metrów, wygląda lekko. Jest przy tym bardzo opływowe, bo współczynnik oporu powietrza to 0,29. Ma to niebagatelny wpływ na zmniejszenie zużycia energii, a co za tym idzie – zwiększenie zasięgu, który w przypadku Volvo EX90 dochodzić ma do 600 km na jednym ładowaniu. W samochodzie zastosowano kilka zabiegów wpływających korzystnie na opór aerodynamiczny. Przednia część nadwozia jest zaokrąglona i pozbawiona tradycyjnego w spalinowych samochodach grilla. EX90 będzie wyłącznie elektryczne, jako że Volvo do 2030 roku zapowiada przejście w stu procentach na napędy bateryjne. Dodatkowo szyby są wpasowane w nadwozie tak, by tworzyły jedną, równą powierzchnię ze słupkami i drzwiami, a klamki są – po raz pierwszy Volvo – zintegrowane z linią nadwozia.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Z praktycznych informacji warto wspomnieć, że Volvo EX90 może przewieźć nawet 7 osób i przy tym 310 litrów bagażu. Przestrzeń ta rośnie do 655 litrów przy pięciu osobach na pokładzie, a po złożeniu drugiego rzędu przewieźć można do 1915 litrów. Widoczny na zdjęciach jest także frunk, czyli przedni bagażnik, gdzie wygodnie przewozić można na przykład przewód do ładowania i podręczną torbę czy walizkę.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Volvo EX90 – napęd, zasięg i osiągi

Volvo EX90 oferowane będzie w dwóch wersjach napędu. Podstawowy wariant Twin Motor dysponować ma mocą 402 KM i momentem obrotowym 770 Nm, co pozwoli rozpędzić ważącego ponad 2,8 tony SUV-a do setki w przyzwoite, jeśli nie imponujące 5,9 sekundy. Mocniejsza odmiana Twin Motor Performance legitymować się będzie z kolei mocą 510 KM i momentem obrotowym aż 910 Nm, co pozwoli uciąć aż sekundę z czasu sprintu do setki (0-100 km/h w 4,9 s).

Wspomnieliśmy o sporym zasięgu, dochodzącym do 600 km. Ten ma być możliwy do uzyskania dzięki dobrej aerodynamice, oszczędnym silnikom, ale także za sprawą akumulatora, który zgromadzi aż 107 kWh energii netto (111 kWh brutto). Uzupełnianie zapasu elektronów odbywać się będzie z maksymalną mocą 250 kW. Wówczas w czasie około 30 minut akumulator „napełni się” od poziomu 10 do 80 proc. Możliwe będzie przy tym odwrotne działanie układu magazynowania energii, pozwalające na zasilanie urządzeń zewnętrznych, a nawet domu.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Volvo EX90 – lidar i jazda prawie autonomiczna

Volvo wykorzystało w EX90 całe mnóstwo czujników, kamer i radarów, a nawet lidar, czyli układ czujników wykorzystujących promienie laserowe do precyzyjnego mierzenia odległości i wykrywania wszelkich obiektów. Lidar wykrywa na przykład pieszych znajdujących się nawet 250 metrów przed pojazdem. Ponieważ Volvo intensywnie pracuje nad wprowadzeniem trybu pełnej jazdy autonomicznej, lidar stanowi na tej drodze jeden z technologicznych kamieni milowych w dziedzinie bezpieczeństwa. Został przy tym ulokowany nad przednią szybą, co nadaje tej części nadwozia dość osobliwego wyglądu z niezbyt urokliwą „naroślą”. Ma ona jednak swoje bardzo ważne zadanie, a wysoka pozycja czujnika pozwala systemom „widzieć” dalej. Lepiej jest mieć oczy na wysokości głowy, niż na wysokości kolan, prawda?

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Volvo EX90 – wnętrze

Na koniec zajrzyjmy do wnętrza, które jest nad wyraz minimalistyczne, a przy tym bardzo eleganckie. Jak pisaliśmy niedawno, zamysł projektantów był taki, żeby auto wyświetlało tylko te informacje, które są niezbędne w danej sytuacji, bo w natłoku nowych możliwości i technologii łatwo się pogubić. Mając to na uwadze, projektanci Volvo tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od sytuacji. Podczas jazdy wspomaganej systemami na przykład, możliwość powrotu do jazdy manualnej będzie wyświetlana na wierzchu, by nie przekopywać się do tej kluczowej opcji przez zupełnie niepotrzebne funkcje rozbudowanego menu.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

W Volvo EX90 duży ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących i innych czynności. I te funkcje będą wyświetlane w odniesieniu do danej sytuacji. W czasie parkowania system podpowie sterowanie funkcjami czujników i kamer. Podczas prowadzenia rozmowy telefonicznej pojawią się opcje przydatne do jej obsługi. W trakcie jazdy – funkcje będą także dobrane jeszcze inaczej. Na ekranie znajdzie się pasek z dobranymi kontekstowo funkcjami. Do tego dochodzi mniejszy ekran, który wyświetla informacje związane z jazdą: prędkość, zasięg, pasy ruchu, tryb jazdy. System i tutaj dobiera funkcje do aktualnych potrzeb. Jeśli wymagana jest decyzja kierowcy, ta funkcja także pojawi się w polu widzenia kierowcy.

Volvo EX90fot. materiały prasowe
Volvo EX90

Więcej o nowym Volvo EX90 napiszemy wkrótce. Pierwsze egzemplarze produkowanego wyłącznie w USA modelu pojawią się w salonach na początku 2023 roku. Ceny poznamy niebawem.

Zobacz również:
REKLAMA