REKLAMA

Volvo XC40 T5 Twin Engine - z mocą dwóch silników

Hybryda plug-in to dziś najbardziej wszechstronny ze wszystkich napędów alternatywnych. Nic więc dziwnego, że w takiej wersji występuje teraz także miejskie Volvo XC40 T5 Twin Engine.

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Wraz z debiutem tego modelu Volvo stało się pierwszym producentem samochodów w Europie, który ma w ofercie odmianę hybrydową plug-in każdego swojego samochodu w gamie – obok XC40, są to również S60, V60, S90, V90, XC60 oraz XC90. Każdy z wymienionych modeli pozwala na doładowanie akumulatora z gniazdka, dzięki czemu średnie osiągane zużycie paliwa jest niskie, a w mieście wręcz niedostępne dla aut z silnikami spalinowymi i dla tzw. klasycznych hybryd. Volvo jest na polskim rynku specjalistą od hybryd typu plug-in. Liczba sprzedanych egzemplarzy w skali całego kraju ciągle jest niewielka, bo mówimy o sprzedaży około 300 takich aut rocznie. To jednak wystarczy, by Volvo było liderem polskiego rynku w tym wąskim segmencie. Wprowadzenie XC40 T5 Twin Engine, który będzie najtańszą hybrydą Volvo ładowaną z gniazdka, powinno poprawić te statystyki.

Aby mówić o hybrydzie samochód musi mieć zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny, a żeby hybryda była hybrydą plug-in, musi mieć również możliwość ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii. Dzisiaj to właśnie hybrydy typu plug-in są najbardziej zaawansowane technicznie i pozwalają na bardzo oszczędną jazdę. Oczywiście układu hybrydowego nie da się tak po prostu zamontować w samochodzie z silnikiem spalinowym, bo wymagałoby to wielu zmian konstrukcyjnych i zbyt wielu kompromisów. Dlatego Volvo w 2014 roku stworzyło specjalną technologię i platformę podłogową, dzięki czemu już na etapie projektowania samochody szwedzkiej marki są przystosowane do montowania w nich dwóch silników i dużego zestawu akumulatorów. Z racji oszczędności masy (a w rezultacie też paliwa) XC40 jest jedyną hybrydą Volvo z napędem na przednie koła.

REKLAMA

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Model XC40 również powstał na platformie od zera zaprojektowanej do budowy hybryd – to jej kompaktowa odmiana o nazwie CMA, czyli Compact Modular Architecture. Dzięki takiej konstrukcji, od podstaw przygotowanej do hybrydowego układu napędowego, zestaw akumulatorów jest umieszczony w najbardziej dogodnym miejscu – w tunelu środkowym. Zamontowano go blisko podłogi, więc nie zabiera przestrzeni we wnętrzu, a także nie wpływa negatywnie na prowadzenie auta. Ma za to dużą pojemność, bo jest w stanie zmagazynować do 10,7 kWh energii elektrycznej. Dzięki takiej wartości samochód może w trybie elektrycznym pokonać ok. 48 km. Taka wartość sprawia, że ten crossover w mieście, czyli tam gdzie jego miejsce, przez większość dnia może działać jak samochód elektryczny. 

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Model XC40 T5 Twin Engine to pierwsza hybryda plug-in Volvo, do której napędu wykorzystano turbodoładowany silnik trzycylindrowy. Decyzja zrozumiała dlatego, że dzięki temu ograniczono masę auta i zwiększono miejsce na inne podzespoły, natomiast sam silnik wzmocniono aż do 180 KM. Dodatkowo silnik współgra teraz z całkowicie nową automatyczną skrzynią biegów o 7-przełożeniach, co jest kolejną nowością w samochodach hybrydowych Volvo – zastąpienie 8-biegowej przekładni było niezbędne, aby sparować układ hybrydowy z napędem na przednie koła. 

Trzycylindrowa jednostka napędza tego miejskiego SUV-a ramię w ramię z 82-konną jednostką elektryczną. Łączna moc układu to 262 KM, co stawia T5 Twin Engine na szczycie oferty modelu XC40. Jest to prawie najszybszy samochód w gamie, bo przyspiesza do setki w 7,3 sekundy. Tradycyjna, spalinowa wersja T5 AWD – z napędem na cztery koła, przyspiesza do 100 km/h szybciej, w czasie o 0,8 sekundy krótszym. Chociaż ze startu zatrzymanego przednionapędowe XC40 nie jest w stanie wykorzystać w całości wysokiej siły napędowej układu, to najpewniej będzie imponowało pod względem elastyczności – wysoki "elektryczny" moment obrotowy silnika sprawia, że samochód momentalnie reaguje na gaz, a więc przyspieszanie np. od 60 do 100 km/h powinno trwać krócej w modelu hybrydowym niż spalinowym z napędem na cztery koła. Będzie można się o tym przekonać na początku roku, kiedy pierwsza auta trafią do Polski.

REKLAMA

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Osiągi są dobre, ale w tym modelu chodzi głównie o ekonomiczną jazdę. Dzięki temu, że znaczną część codziennej trasy można pokonać w trybie czysto elektrycznym, w znaczącym stopniu wpływa to na średnie spalanie i emisję spalin. Według danych producenta samochód potrafi jeździć o kropelce (2-2,4 l/100 km wg procedury WLTP), co pewnie jest możliwe, ale głównie przy tzw. jeździe ekonomicznej – pierwsze doniesienia mówią jednak o tym, że osiągnięcie spalania rzędu 3,5 litrów jest jak najbardziej możliwe. Wyższy niż w spalinowych modelach jest natomiast komfort podróżowania, bo Volvo XC40 T5 Twin Engine zawsze uruchamiane jest w trybie jazdy bezemisyjnej – każdego poranka można ruszyć w garażu bez hałasu silnika spalinowego, a niewiele czynników wpływa na komfort jazdy tak pozytywnie, jak cisza we wnętrzu.

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Jak w każdym Volvo z układem hybrydowym plug-in kierowca może decydować w jakim trybie jazdy chce jechać. Do wyboru jest kilka, różniących się zasadą pracy układu napędowego. Wśród nich Pure, który umożliwia jazdę tylko przy użyciu energii elektrycznej, co pozwala w całości wykorzystać prąd z akumulatora; tryb Hybrid to najbardziej optymalna mieszanka, bo komputer sterujący jednostką napędową automatycznie i inteligentnie rozdziela zadania między oba silniki, zestaw akumulatorów i funkcję odzyskiwania energii – wtedy wykorzystując zalety każdego z nich komputer wybiera, które źródło napędu w tej chwili będzie najlepszym kompromisem między oszczędną, a dynamiczną jazdą; wybierając tryb Power kierowca daje jasny komunikat – potrzebuje pełnej mocy układu napędowego i ją dostaje, wtedy przy mocnym wciśnięciu gazu oba silniki dają z siebie wszystko, aby zapewnić dobre osiągi.

REKLAMA

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Wysoki komfort jazdy jest związany również z ładowaniem samochodu hybrydowego plug-in, bo operacja przynosi więcej korzyści niż niedogodności. Po pierwsze – ładowanie samochodu nie jest kosztowne, bo 1 kWh prądu elektrycznego kosztuje w Polsce ok. 50-60 groszy. Po drugie – akumulatory uzupełnić możemy w domu, w pracy lub w galerii handlowej, czyli wszędzie tam, gdzie i tak bywamy, nie musimy więc krążyć specjalnie po mieście, aby znaleźć stację paliw. To komfort, o którego wartości kierowcy aut spalinowych nie mają pojęcia. Samochód można ładować zarówno z domowego gniazdka jak i za pomocą dołączonego do auta przewodu szybkiego ładowania – w zależności od mocy źródła prądu ładowanie auta będzie trwało od 3,5 do 6 godzin, więc łatwo można uzupełnić „paliwo” w nocy lub w czasie pracy. Im częściej ładujemy samochód i im więcej kilometrów Volvo XC40 pokonuje jako auto elektryczne, tym niższe średnie zużycie paliwa można osiągnąć. Twarde statystyki serwisowe pokazują, że polscy użytkownicy hybryd plug-in marki Volvo pokonują 35% przebiegu w trybie czysto elektrycznym. W innych państwach europejskich kierowcy ładują swoje auta nieco częściej. Średnia dla wszystkich krajów Unii Europejskiej wynosi ok. 41 – 42%. Są kraje, gdzie kierowcy na prądzie pokonuję aż połowę przebiegu. Volvo chce dodatkowo motywować kierowców do sumiennego ładowania tych aut. W pierwszym roku jazdy, będzie zwracać właścicielom tych aut koszt energii potrzebny do ich naładowania. Brane będą pod uwagę dane z aplikacji Volvo On Call, która pokazuje ile kilometrów nasze auto pokonało na prądzie i ile kilowatogodzin zużyło. Skoro tylu z nas liczy przebyte kroki w telefonie, może najwyższy czas, by zacząć liczyć zaoszczędzone kilowatogodziny?

Volvo XC40 T5 Twin Engine materiały prasowe
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Dzisiaj nie ma możliwości, żeby kupić komfortowego miejskiego SUV-a z bardziej wszechstronnym napędem. Volvo XC40 T5 Twin Engine ma 20-krotnie większy zasięg na energii elektrycznej niż tzw. klasyczne hybrydy, zapewnia znacznie niższe spalanie niż samochody z silnikami spalinowymi, a w porównaniu do aut elektrycznych daje większą swobodę, bo dzięki silnikowi benzynowemu może poruszać się na dalekich dystansach jak każdy inny samochód spalinowy. 

Przeszkodą może być oczywiście cena. Dzięki temu, że samochód otrzymał mniejszy silnik i napęd tylko na przednie koła, jest zauważalnie tańszy od innych Volvo z napędem hybrydowym plug-in. Cena ok. 220 tys. zł nadal pozostaje zauważalnie wyższa niż modelu bazowego (również z trzycylindrowym silnikiem benzynowym) oraz nieco wyższa niż wersji spalinowych o podobnych osiągach. Zarówno cechy tego auta, jak i koszt jego zakupu, nie przekonają wszystkich kierowców, ale tych szukający wygodnego samochodu do jazdy w mieście z pewnością przyciągnie możliwość jazdy komfortowym miejskim SUV-em z hybrydowym napędem pozwalającym poruszać się bezszelestnie i bezemisyjnie – w trybie elektrycznym. 

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA