[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.2

Volvo XC60 T8 Twin Engine - mocne i prestiżowe

Średniej wielkości szwedzki SUV jest w Polsce najpopularniejszym samochodem klasy premium. W wersji T8 Twin Engine zachwyca również osiągami.

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Samochody Volvo niezmiennie od lat kojarzą się z wysokiej klasy bezpieczeństwem, modele ostatniej generacji zapisały się w głowach kierowców jako auta bogato wyposażone i elegancko stylizowane, ale nie każdy wie, że dziś w gamie szwedzkiego producenta każdy samochód występuje jako hybryda typu plug-in. Modele Twin Engine zachwycają nie tylko oszczędną jazdą, ale również ponadprzeciętnymi osiągami. Nic dziwnego, że Volvo XC60 jest dzisiaj najchętniej kupowanym w Polsce modelem klasy premium i to od dziesięciu lat z rzędu. Sęk w tym, że przez lata Polacy wybierali te auta najczęściej w wersji Diesla. Czy jest szansa, by choć część z nich przesiadła się na hybrydy?

REKLAMA

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Model XC60 jest wyraźnie tańszy i bardziej poręczny od XC90. Dlatego sprzedaje się w Polsce trzy razy lepiej od swojego większego brata, z którym dzieli wiele części mechanicznych. W tym układ hybrydowy typu plug-in, a więc z opcją ładowania akumulatorów z gniazdka. Wspólna dla obu aut jest platforma podłogowa (zwana przez Volvo SPA), dzięki której ogromny, dwustukilogramowy zestaw akumulatorów powędrował pod podłogę auta. To przekłada się na dużą przestrzeń dla pasażerów, również tych siedzących na kanapie. Jest to w dużej mierze zasługa sprytnie umieszczonych akumulatorów, które w całości mieszczą się w tunelu środkowy, więc nie były wymagane modyfikacje podłogi czy siedziska kanapy w celu „upchnięcia” ich właśnie tam. Sprytnie zaplanowane wnętrze pozwala wygodnie podróżować XC60 całej rodzinie.

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Samochód ten jest idealnym przykładem, że hybryd typu plug-in nie oferuje się tylko dla niskiego zużycia paliwa, ale są one najmocniejszymi odmianami modeli. Dlatego też model XC60 T8 Twin Engine jest jednocześnie oszczędny i bardzo dynamiczny. Model ten otrzymał identyczny układ napędowy jak XC90, czyli topowy SUV szwedzkiej marki. Dwulitrowa jednostka benzynowa jest wspomagana nie tylko turbosprężarką i sprężarką mechaniczną, ale także silnikiem elektrycznym. Napęd z silnika spalinowego przekazywany jest na koła przedniej osi, tylne koła napędza motor elektryczny. Łączna moc układu napędowego to 390 KM, z czego 303 KM wytwarza silnik spalinowy, a 87 KM elektryczny. W pierwszej fazie jazdy zawsze najpierw uruchamiany jest silnik elektryczny, który pozwala na ciche i bezemisyjne poruszanie się z prędkością do 120 km/h. To bardzo ważna cecha takich aut, bo to jedyne auta hybrydowe, o których można powiedzieć, że są w połowie samochodami elektrycznymi. Różnica względem elektryków jest wtedy prosta – jeżeli wciśniemy gaz do podłogi, a układ odczyta to jako potrzebę maksymalnych parametrów, do pracy zabierze się też silnik spalinowy i w ułamku sekundy samochód wystrzeli przed siebie.

REKLAMA

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Ten 390-konny SUV pozwala przyspieszyć do 100 km/h w niewiele ponad 5 sekund. To czas dotąd zarezerwowany głównie dla samochodów usportowionych, nie dla średniej wielkości SUV-ów z napędem hybrydowym plug-in. Co sprawia, że luksusowy i komfortowy SUV jest tak dynamiczny? To po pierwsze wysokie parametry układu napędowego, ale również szybka 8-biegowa przekładnia, która działa znacznie szybciej i zapewnia wyższy komfort jazdy, niż stosowane w tzw. klasycznych hybrydach przekładnie bezstopniowe. Jednak wysokie osiągi Volvo w największej mierze zawdzięcza silnikowi elektrycznemu. Dzięki temu, że jest on umieszczony przy tylnej osi, samochód ma napęd na cztery koła, co w oczywisty sposób wpływa na lepszą trakcję i lepszy czas przyspieszania.

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Kolejną zaletą hybrydy typu plug-in jest fakt, że auta te mają silniki elektryczne mocniejsze niż tzw. klasyczne hybrydy, więc ich wpływ na osiągi samochodu jest większy – elektryczne niutonometry płyną do kół szybciej niż spalinowe, więc zanim silnik benzynowy złapie rytm, motor elektryczny już pełną parą rozpędza auto; w rezultacie samochód przyspiesza w okamgnieniu i nie ma mowy o jakimkolwiek opóźnieniu w reakcjach auta po wciśnięciu pedału gazu.  

REKLAMA

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Największą zaletą Volvo XC60 T8 Twin Engine jest sposób, w jaki w tym samochodzie połączono osiągi z komfortem jazdy. Model ten jest bardzo dobrze wyciszony, więc we wnętrzu nie dokucza świst powietrza opływającego karoserię, co w SUV-ie nie zawsze jest oczywistością. Wygodną jazdę zapewniają także świetnie wyprofilowane fotele, wysokiej klasy system multimedialny, a przede wszystkim zawieszenie pneumatyczne – świetnie radzi sobie ono z wyższą masą własną samochodu, a także dużymi obręczami kół. W rezultacie XC60 jest autem bardzo wygodnym. Podczas jazdy miejskiej ważnym czynnikiem wpływającym na komfort podróżowania jest również hałas silnika, który w wersji Twin Engine niemal nie występuje. Kiedy akumulator jest w pełni naładowany Volvo XC60 pokona do 40 km bez uruchamiania silnika spalinowego, a taka jazda jest możliwa nawet wtedy, gdy energia z akumulatora się wyczerpie. Wtedy samochód odzyskuje energię z hamowania, zamienia ją na prąd elektryczny i magazynuje w akumulatorach, a następnie wykorzystuje się ją żeby w jak największym stopniu silnik elektryczny mógł wspierać spalinowy w napędzaniu auta – wtedy do 50 km/h samochód może poruszać się bezszelestnie, a przy większych prędkościach silnik benzynowy jest wyłączany przy każdym odpuszczeniu gazu, wtedy układ napędowy przechodzi w tzw. tryb żeglowania.

Volvo XC60 T8 Twin Engine Volvo XC60 T8 Twin Engine

Dzięki tak skutecznemu działaniu układu napędowego, kierowcy Volvo w Europie przez większość czasu w mieście poruszają się tylko przy użyciu energii elektrycznej, natomiast średni wynik dla kierowców poruszających się w trybie mieszanym, czyli w mieście i poza nim, wynosi 41 procent – przez taki czas samochód napędzany jest jedynie przez silnik elektryczny, co sprawia, że zarówno w teorii jak i w praktyce hybrydę typu plug-in można traktować jak w połowie auto elektryczne. Zaleta nad nimi jest jednak oczywista – auto zapewnia większy zasięg, a kiedy pilnie musimy ruszyć przed siebie wystarczy zatankować paliwo na stacji i ruszyć w daleką trasę. Jeżeli jednak akumulatory będziemy regularnie ładować prądem z gniazdka samochód będzie bardzo oszczędny, bo średnie spalanie na poziomie 2,1 l/100 km jest niedostępne dla aut spalinowych i tzw. klasycznych hybryd. Żeby samochód był tak radykalnie oszczędny wystarczy podłączyć go do ładowarki w ciągu dnia w pracy lub nocą w domu podłączając auto do gniazdka czy domowej ładowarki typu wallbox. Dziś to już żadna przeszkoda, wkrótce będziemy podłączać do prądu nie tylko laptopy, smartfony, zegarki czy czytniki książek, ale i samochody właśnie. 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij