System chroniący rowerzystów, dzięki specjalnemu radarowi i kamerze, monitoruje to co dzieję się przed samochodem. W razie wtargnięcia rowerzysty przed maskę system samoczynnie zacznie proces hamowania. Gdy komputer rozpozna, że kierowca próbuje uniknąć uderzenia i skręca kierownicą wówczas działanie systemu zostanie złagodzone. Takie „awaryjne” hamowanie jest aktywne do prędkości 80 km/h. Testy przeprowadzano w miastach gdzie porusza się dużo rowerów. Wyzwaniem była optymalizacja urządzenia pod względem rozpoznawania realnego zagrożenia – w prostych słowach chodzi o to, by samochód wiedział kiedy hamować i który rowerzysta faktycznie jest zagrożeniem.
Cyclist Detection System to część planu Volvo pt. 2020. Zakłada on, że już za 7 lat w szwedzkich autach nie będą ginąć ludzie. Jednocześnie samochody Volvo mają być bardzo bezpieczne dla wszystkich pozostałych uczestników ruchu.
System będzie dostępny we wszystkich modelach Volvo prócz XC90.