Volvo z tylnym napędem powraca po 25 latach. Oto nowe C40 i XC40

Volvo wprowadza do oferty modele C40 i XC40 z napędem na tylną oś. Ostatni raz ten rodzaj napędu stosowany był ćwierć wieku temu, ale tym razem zamiast silnika spalinowego za poruszanie odpowiada mocny motor elektryczny.

Volvo C40 RWD fot. materiały prasowe
Volvo C40 RWD

Volvo wprowadza szereg nowości do swojej oferty. W przypadku tegorocznych modeli Volvo XC40 i C40 Recharge zwiększył się na przykład zasięg – o 60 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojawiły się także nowe warianty napędowe, w tym takie, gdzie silnik napędza wyłącznie koła tylnej osi. Warto dodać, że jest to pierwsze od 25 lat Volvo z tylnym napędem. Oprócz tego poprawiono też najmocniejszy, dwusilnikowy zespół napędowy, poruszający kołami obu osi.

Tylnonapędowe Volvo C40 i XC40

Silnik elektryczny drugiej generacji, który stosowany jest w tylnonapędowych modelach C40 i XC40 Recharge, został opracowany przez Volvo. Jak mówi o nowych samochodach Javier Varela, zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars, nowe, zaktualizowane modele to kolejny krok na drodze szwedzkiej marki do produkowania wyłącznie samochodów elektrycznych już od 2030 roku.

Volvo C40 RWDfot. materiały prasowe
Volvo C40 RWD

Volvo z tylnym napędem poruszane są nowym silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi. Moc wzrosła tu do 175 kW (238 KM), czyli o 5 kW więcej niż w poprzednim, przednionapędowym wariancie samochodu z jednym silnikiem. Zachowano przy tym tę samą pojemność akumulatora, tzn. 69 kWh, ale poprawienie wydajności chłodzenia pozwala teraz przejechać do 460 kilometrów na jednym ładowaniu (zgodnie z cyklem WLTP) dla XC40 Recharge, wobec 425 kilometrów w poprzedniej wersji. Jeszcze większym zasięgiem może wykazać się C40 Recharge – 476 kilometrów wobec 438 wcześniej. Czas ładowania od 10 do 80 proc. pojemności „baterii” zajmuje około 34 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego publicznej sieci o mocy 130 kW. Tylnonapędowe Volvo rozpędzają się do setki w 7,4 sekundy.

Do wyboru jest także mocniejszy wariant tylnonapędowy o mocy 185 kW (258 KM) i z większą „baterią” o pojemności 82 kWh. W tej wersji XC40 Recharge dysponuje zasięgiem do 515 kilometrów w przypadku XC40 i aż 533 kilometrów (według WLTP) dla modelu C40 Recharge. Większy akumulator można też ładować mocniejszym prądem stałym (200 kW wobec 150 kW poprzednio), co skraca czas ładowania od 10 do 80 proc. do około 28 minut.

Volvo C40 RWDfot. materiały prasowe
Volvo C40 RWD

Większy zasięg modeli z napędem na obie osie

Volvo podaje, że zmieniono także wariant z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Na tylnej osi znajduje się teraz silnik z magnesami trwałymi o mocy 183 kW, a na przedniej nowy silnik asynchroniczny o mocy 117 kW. W tej konfiguracji Volvo XC40 Recharge Twin Motor AWD może teraz przejechać do 500 kilometrów (z „baterią” 82 kWh), czyli o 62 więcej niż poprzednio. Z kolei zasięg C40 w tej samej wersji wzrósł do 507 kilometrów (poprzednio 451 km). Wydajność poprawiają przy tym nowe dziewiętnastocalowe felgi o aerodynamicznym kształcie.

Co poza tym? Warto wymienić, że wprowadzono także nowość w popularnych modelach hybryd typu plug-in z serii 60 i 90. Nowa ładowarka pokładowa niemal podwaja maksymalną moc ładowania, która wynosi teraz 6,4 kW.

 

REKLAMA