REKLAMA

Vosco EV2, następca S106EV. Nowa elektryczna Syrena z Kutna

Prawdziwy wysyp polskich samochodów elektrycznych. Dopiero co widzieliśmy, jak debiutuje Izera, a teraz spółka FSO Syrena z Kutna zapowiada nową wersję swojej elektrycznej, współczesnej wersji Syreny. Oto Vosco EV2.

Vosco EV2 fot. materiały prasowe
Vosco EV2 - najnowsze wcielenie elektrycznej wizji Syreny

Zanim przejdziemy do konkretów, pozwólcie na kilka słów wyjaśnień, bo szczerze mówiąc, łatwo zagubić się w gąszczu projektów polskich aut elektrycznych, a szczególnie tych, które w jakiś sposób nawiązują do kultowej Syreny. Izera – najnowszy i najmocniej promowany projekt – stoi z boku tej walki o schedę po Syrenie, choć wątpliwa to scheda, mająca jedynie wartość sentymentalną, a i to raczej głównie wśród urodzonych przed 1980 rokiem).

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Syrena powraca, powraca i powrócić nie może

O powrocie Syreny na polskie drogi mówi się od bardzo dawna. Przypomnijmy, że właścicielem praw do marki jest firma AK Motor, należąca do mieszkającego w Kanadzie Arkadiusza Kamińskiego, która od wielu już lat pracuje nad stworzeniem choćby jeżdżącego prototypu. Pokazywane były kolejne grafiki różnorodnych wersji nadwoziowych, z Syreną Meluzyną na czele.

Ba! Powstał nawet jeżdżący prototyp, ale problem w tym, że był to samochód rajdowy, opracowany przez Proto Cars Pawła Dytki. Syrena Meluzyna R to właściwie Mitsubishi Lancer Evo w nadwoziu Syreny Meluzyny. Rajdówka wystartowała nawet w Rajdzie Barbórki w 2015 roku, ale od tej pory niewiele się wydarzyło, choć swego czasu szum medialny był imponujący.

Następnie mamy projekt AMZ Kutno, które prace nad autem rozpoczęło w 2012 roku. Zbudowany został nawet taki jeżdżący prototyp, którego nadwozie bardziej przypominało tę Syrenę sprzed lat. Auto nazywało się jednak Syrenka, a nie Syrena, z racji braku praw do nazwy. Ale minęło kolejnych parę lat i projekt kontynuacji budowy nowej Syrenki przeszedł spod skrzydeł AMZ Kutno, do nowo powstałej spółki Fabryka Samochodów Osobowych Syrena S.A. w Kutnie - w skrócie FSO Syrena.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Nowa współczesna Syrena przestała być trójbryłowym, dwudrzwiowym samochodem, a stała się bardziej praktycznym pięciodrzwiowym hatchbackiem. Ze względu na kwestie praw do marki, pojazd jest nazwany został Vosco S106. Początkowo pod jego maską pracował silnik benzynowy, ale wraz z nadejściem ery elektryfikacji, postawiono na napęd elektryczny. Swoją drogą znacznie prostszy w konstrukcji. Tak powstało Vosco S106 EV.

Dodajmy jeszcze, że w lipcu tego roku, w przededniu premiery elektrycznej Izery, spółka FSO Syrena z Kutna zapragnęła podczepić się pod medialny szum i podczas konferencji prasowej pokazała nie tylko kilka egzemplarzy jeżdżących elektrycznych prototypów S106 EV, ale zapowiedziała kolejne wersje, w tym pick-up i furgon. Co więcej, w miejscu prezentacji postawiono również imponujący prototyp elektrycznego Poloneza, który przyciągnął sporo uwagi dziennikarzy, a i artykuł o nim na naszych stronach czytany był przez was bardziej niż chętnie.

Zobacz prototyp FSO Poloneza w wersji elektrycznej

REKLAMA

Vosco EV2 – nowy, lepszy, mocniejszy

Przejdźmy zatem do tego, czego dowiedzieliśmy się właśnie od przedstawicieli FSO Syrena z Kutna. Oto dowiadujemy się, że trwają obecnie prace nad... następcą Vosco S106 EV. Elektryczny model z Kutna w nowy rok wjechać ma z kompletnie nowym designem nadwozia i wnętrza oraz nową nazwą – Vosco EV2.

Co o nim wiemy? Vosco EV2 opiera się na nowej, kompozytowej konstrukcji nośnej, ale bazuje na platformie podwoziowej zastosowanej i opracowanej dla modelu EV1. Moc nominalna Vosco EV2 to 115 kW (ok. 156 KM) w trybie normalnym. Ale producent zdradza, że w toku drogowych testów i prac projektowych, opracowano auto, które w trybie sportowym dysponować ma mocą 175 kW, czyli około 240 KM.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Jak wyglądać będzie Vosco EV2? Na razie otrzymaliśmy jedynie dwie komputerowe grafiki, które mają być zapowiedzią zupełnie nowej stylistyki. Kluczowe dla projektantów było wykorzystanie nowego typu oświetlenia przedniego LED, co z kolei zaowocowało powstaniem nowej „twarzy pojazdu”.

Vosco EV2fot. materiały prasowe
Vosco EV2 - najnowsze wcielenie elektrycznej wizji Syreny

– Największym wyzwaniem w trakcie projektowania nadwozia EV2 było dopasowanie powierzchni nadwozia do geometrii szyb. Przy produkcji małoseryjnej jest to bardzo trudne wyzwanie, zarówno dla projektanta jak i modelarza 3D – wyjaśnia Damian Woliński, projektant FSO Syrena S.A.

Zmienią się także wymiary nowego auta. Vosco EV2 będzie dłuższe od poprzednika o 50 mm i szersze o 100 mm. – Powiększyliśmy pojazd, by uzyskać więcej miejsca w środku ze względów ergonomicznych i bezpieczeństwa. Projekt wnętrza został poprzedzony modelem ergonomicznym w skali 1:1, co pomogło nam dopasować odległości między poszczególnymi elementami, a kierowcą – mówi Damian Woliński.

Vosco EV2fot. materiały prasowe
Vosco EV2 - najnowsze wcielenie elektrycznej wizji Syreny

Nowością w porównaniu z poprzednim modelem Vosco EV, jak czytamy w przesłanym komunikacie, jest też projekt wnętrza pojazdu. Tu zmiany obejmują deskę rozdzielczą, boczki drzwiowe, tunel centralny, a także system multimedialny z ekranem o przekątnej 9 cali oraz autorski projekt User Interface, wyświetlany na ekranie wirtualnych zegarów przed kierowcą.

Kiedy możemy spodziewać się gotowego modelu Vosco EV2? Zgodnie z przewidywaniami FSO Syrena S.A., Vosco EV2 światło dzienne ujrzy już w 2021 roku, póki co jako prototyp. Spółka obecnie koncentruje się nad udoskonalaniem technologii produkcji pojazdu oraz budowy stanowisk do szybkiego i powtarzalnego montażu. Na obecnym etapie przygotowywany jest montaż mieszany, głównie gniazdowy, który będzie obsługiwany przez ludzi, a w pewnych obszarach produkcji fragmentarycznie będzie zbliżony do montażu liniowego

– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi założeniami, w przyszłym roku planujemy rozpoczęcie budowy serii informacyjnej kilkudziesięciu sztuk takich pojazdów – wyjaśnia Andrzej Stasiak, główny konstruktor

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA