[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

WRC 2 Pro – Fabia R5 na starcie nowego sezonu

Od tego roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) kierowcy samochodów klasy R5 rywalizują w nowej klasie – WRC 2 Pro.

Nowa Skoda Fabia R5 Nowa Skoda Fabia R5

Federacja FIA w sezonie 2019 wprowadziła nową klasyfikację, wydzieloną w mistrzostwach świata klasy WRC 2 – nazywa się WRC 2 Pro i rywalizują w niej kierowcy fabrycznych zespołów rajdowych, takich jak Skoda Motorsport. Stworzono ją nie tylko po to, aby najlepsze ekipy mogły rywalizować o nowe trofeum, ale żeby kierowcy w słabszych samochodach mogli ścigać się między sobą i walczyć o zwycięstwa w klasie „WRC 2 nie Pro”, bez obawy o szybszych kierowców w fabrycznych autach.

A kierowcy „Pro” w sezonie 2019, jak co roku, skupią się na walce o mistrzostwo świata klasy WRC 2. Rywalizacja co roku jest zaciekła, zazwyczaj do ostatniego rajdu w sezonie. Po świetnym finiszu w 2018 roku trzy pierwsze miejsca w mistrzostwach zapewniło sobie trzech fabrycznych kierowców Skody, w kolejności od mistrza – Jan Kopecki, Pontus Tidemand i Kalle Rovanperä. Aby powalczyć o kolejne mistrzostwa Skoda w ciągu sezonu mocno zmodyfikuje swój samochód – zrobi to też jej największy konkurent, Fors M-Sport, w którym jeździ Polak, Łukasz Pieniążek – a na razie, jako przed smak na start sezonu wjechało auto po face liftingu.

Zobacz też: Jak działają akumulatory w aucie elektrycznym?

REKLAMA

Nowa Skoda Fabia R5 Nowa Skoda Fabia R5

Chodzi o Skodę Fabię R5 – najbardziej „utytułowany” samochód rajdowy w historii czeskiej marki. Auto otrzymało nowe malowanie, na sezon 2019, a także elementy, które otrzymała drogowa Fabia, na której bazuje R5. Mowa tutaj o przednich reflektorach, które mają teraz nowy kształt, tak samo jak tylne lampy. Nowy, bardziej zadziorny jest też kształt przedniego zderzaka, choć to nie wpływ face liftingu, bo to element typowy dla R5, nie wzorowany na seryjnym. Mało zmian? Prawda, ale więcej modyfikacji pojawi się w połowie sezonu.

Wtedy Skoda Fabia R5 przejdzie prawdziwą metamorfozę. Kiedy Fabia R5 wygrywała rajdy w dwóch ostatnich sezonach, braterski zespół koncernu testował nową rajdową broń – VW Polo R5. Samochód wykorzystuje rozwiązania techniczne Skody, ale inżynierowie mieli czas (i fundusze), aby nieco ją dopracować. Dlatego Volkswagen „spłaci dług” wobec Skody i podzieli się najnowszą technologią. Co się zmieni? Wiadomo niewiele, ale pewne jest, że nowy samochód różni się tak bardzo od poprzednika (znaczy modelu obecnie stosowanego), że będzie musiał starać się o nową homologację FIA. Zmiany mają dotknąć m.in. zawieszenia (zostanie znacznie zmodyfikowane) i silnika (będzie lżejszy), ale także podwozia, które oba modele będą ze sobą współdzieliły.

Zobacz też: Skoda Kodiaq RS

REKLAMA

Nowa Skoda Fabia R5 Nowa Skoda Fabia R5

Taka zmiana pewnie wpłynie na skuteczność samochodu na odcinkach, więc jego kierowcy będą mogli powalczyć o zwiększenie liczby trofeów stojących na półkach czeskiego zespołu. A jest do czego dokładać. Tylko w samym 2018 roku zespół zgarnął trzy pierwsze miejsca w WRC 2 i co za tym idzie – mistrzostwo wśród zespołów. Do tego sukces w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku, trzy pierwsze miejsca w mistrzostwach Europy ERC Junior oraz 17 (!) tytułów mistrzowskich w regionalnych czempionatach – m.in. w Czechach, Belgii, Finlandii, Szwecji, Hiszpanii i w Polsce, gdzie koronę jadąc Fabią R5 zgarnął Grzegorz Grzyb.

Za nami pierwsze runda WRC2 Pro, rozgrywana na lodowych i zdradzieckich odcinkach rajdu Monte Carlo. Kierowca Skody, wielki talent Kalle Rovanperä, osiągnął drugie miejsce w klasie WRC 2 Pro i 18. w klasyfikacji generalnej. Wynik byłby pewnie lepszy, gdyby młody Fin nie wypadł z drogi pierwszego dnia. Kiedy po naprawie auta powrócił do rywalizacji, wyprzedził dziesiątki kierowców i z 84. miejsca przeskoczył na 18! Kolejna runda WRC już za dwa tygodnie – tym razem czas na rajd Szwecji.

Zobacz też: Dlaczego wybrać ASO?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij