Ważny odcinek S14 otwarty, kolejna część A1 już z pełną prędkością

Kierowcy mogą już z pełną prędkością podróżować 16-kilometrowym odcinkiem autostrady A1 Tuszyn-Piotrków Trybunalski Południe. Domykana jest także obwodnica Łodzi, z nowym odcinkiem trasy S14 na wschód od miasta.

Droga S14 - obwodnica Łodzi fot. materiały prasowe/GDDKiA
Droga S14 - obwodnica Łodzi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Szybciej autostradą A1

Dokładnie 23 czerwca skończyły się prace na blisko 16-kilometrowym odcinku autostrady A1 od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Południe. Ostatnim akcentem było oddanie do użytku łącznicy węzła Piotrków Trybunalski Zachód na kierunku Warszawa - Łódź. Oznacza to osiągnięcie jego pełnej funkcjonalności. To jednak nie koniec udogodnień. Zakończenie prac wiąże się także ze zniesieniem ograniczenia prędkości do 100 km/h, które dotychczas obowiązywało na tym odcinku.

Jak podaje w komunikacie prasowym GDDKiA, pierwotnie na węźle Piotrków Trybunalski Zachód istniała możliwość przejazdu z Warszawy i Łodzi wyłącznie w kierunku Katowic. Z kolei jadąc z Katowic, można wybrać jeden z dwóch kierunków – na Łódź lub Warszawę. W wyniku budowy autostrady węzeł zyskał dwie dodatkowe relacje – z Łodzi do Warszawy, którą udostępniono ponad pół roku temu, oraz z Warszawy w stronę Łodzi. To bardzo istotna i pożądana zmiana dla kierowców. Jadący drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Łodzi i Gdańska nie muszą dojeżdżać już do kolejnego węzła, czyli Piotrków Trybunalski Południe. Teraz na węźle Piotrków Trybunalski Zachód można swobodnie zjechać na autostradę A1 w kierunku północnym.

W związku z zakończeniem prac, na odcinku A1 między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski Południe wprowadzona została maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się na autostradzie, czyli 140 km/h. Dotychczas, mimo że kierowcy mieli do dyspozycji pełną szerokość obu jezdni, obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Wynikało to z faktu, że był to formalnie plac budowy.

Identyczne zmiany zostaną wprowadzone na 7-kilometrowym odcinku Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego. Oznacza to, że na terenie województwa łódzkiego będziemy mieli kolejne 23 km autostrady, po której będziemy mogli poruszać się z maksymalną prędkością 140 km/h. Następnych takich zmian należy spodziewać się w połowie wakacji na odcinku Kamieńsk - Radomsko (16,7 km).

W województwie śląskim znika też obowiązujące dotychczas ograniczenie prędkości do 100 km/h na prawie 17 km odcinku autostrady A1 pomiędzy granicą województw a węzłem Częstochowa Północ. Tym samym autostrada A1 w województwie śląskim od granicy państwa z Republika Czeską w Gorzyczkach do granicy z województwem łódzkim osiągnie już swoją docelową długość - prawie 167 km.

Droga S14 - obwodnica Łodzi fot. materiały prasowe/GDDKiA
Droga S14 - obwodnica Łodzi

Ring wokół aglomeracji łódzkiej – nowy odcinek S14

W miniony weekend zakończył się także kolejny etap budowy drogi ekspresowej S14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Kierowcy mają do dyspozycji 12,2 km nowoczesnej trasy, która pozwoli wyprowadzić część ruchu nie tylko z Łodzi, ale także z sąsiednich miejscowości, jak Aleksandrów Łódzki i Konstantynów Łódzki.

Kierowcy mogą jechać nową drogą od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Poprawia to nie tylko komunikację i komfort życia mieszkańcom okolicznych miejscowości, ale też znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa i skróci czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Dzięki temu ograniczony zostanie także ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.

Droga S14 - obwodnica Łodzifot. materiały prasowe/GDDKiA
Droga S14 - obwodnica Łodzi

– Oddany do ruchu fragment S14 to trzeci odcinek drogi ekspresowej, który od początku roku udostępniliśmy kierowcom. Jeżeli chodzi o nowe drogi oddawane w tym roku, to dopiero początek. Już w okresie wakacyjnym wydłużymy sieć dróg szybkiego ruchu o kolejne kilometry – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Oddany odcinek drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci etap powstawania tej ważnej drogi dla całej aglomeracji łódzkiej. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km (z czego 9,6 km stanowiła droga ekspresowa, a pozostałe 5,6 km DK14 bis) został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, realizowany był w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku. Aktualnie oddany fragment trasy to już jej przedostatni odcinek.

Ostatni fragment ringu wokół Łodzi

Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Aktualnie zaawansowanie prac sięga tam 70 proc. i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale ułatwiony będzie przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego. Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy autostrada A2, od wschodu autostrada A1, od południe droga ekspresowa S8 i od zachodu droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.

Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek - węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki - węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zobacz również:
REKLAMA