I tak czterocylindrowy, 1,6-litrowy silnik najmocniejszego modelu Cooper S generuje teraz 184 koni mechanicznych, co oznacza wzrost mocy o 9 koni mechanicznych w stosunku do poprzedniej jednostki napędowej. Auto ma średnio emitować 136 gramów CO2 na kilometr, czyli o 13 gramów mniej niż uprzednio.
Wzrost mocy i obniżenie emisji spalin uzyskano obniżając współczynnik tarcia wewnątrz silnika oraz usprawniając gospodarkę energią cieplną. Ponadto, jednostki napędowe wyposażono teraz w nową pompę olejową i udoskonaloną pompę wodną, które zdecydowanie bardziej wydajnie wykorzystują energię.
Mini Cooper S do 100 km/h przyspiesza w ciągu 7 sekund (w Clubmanie S to 7,5 sekundy), może mknąć z prędkością 228 km/h i na 100 km potrzebuje średnio 5,8 litra benzyny, czyli o 0,4 mniej litra niż poprzednio. Silnik współpracuje z sześciostopniową przekładnią mechaniczną lub na zamówienie ze skrzynią automatyczną wyposażoną w manetki przy kierownicy.
1,6-litrowy silnik Coopera dysponuje mocą o 2 konie mechaniczne wyższą niż jego starszy, 120-konny brat. Czterocylindrowa jednostka, która posiada pełnozakresowy system kontroli zmiennych faz rozrządu oraz inne rozwiązania technologiczne optymalizujące jej pracę, generuje maksymalną moc przy 6000 obr/mi oraz maksymalny moment obrotowym 160 Nm przy 4250 obr/min.
Aby rozpędzić się do 100 km/h MINI Cooper potrzebuje 9,1 sekundy (Clubman - 9,8 sekundy), a jego prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Te parametry kontrastują z niskim zapotrzebowaniem na paliwo (5,4 litra na 100 km w cyklu EU) oraz ograniczonym poziomem emisji CO2 (zaledwie 127 g/km).
Silnik napędzający Mini One ma teraz pojemność zwiększoną z 1,4 do 1,6 litra i moc wyższą o 2 konie mechaniczne, czyli 98 zamiast 96 koni mechanicznych.Także ten silnik wykorzystuje pełnozakresowy system kontroli faz rozrządu i wytwarza maksymalny moment obrotowy o wartości 153 Nm (więcej o 13 Nm) przy 3000 obr/min.
Auto z nim pod maską rozpędza się do 100 km/h w 10,5 sekundy (Clubman - 11,1 sekundy) i jedzie z prędkością 186 km/h. Wraz z nowym rokiem ta 1,6-litrowa jednostka napędowa trafiła także między przednie koła otwartej odmiany Mini o nazwie Convertible.