REKLAMA

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o wyścigach DTM

Jutro, 8 czerwca, ruszą przedsezonowe testy DTM 2020, a białoczerwone BMW M4 DTM już czeka na Roberta Kubicę na torze Nürburgring. Przygotowaliśmy dla was zestaw informacji, który pozwoli zrozumieć zasady, które rządzą wyścigami DTM.

DTM Ilustracja: Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wielu fanów sportów samochodowych w Polsce czeka na rozpoczęcie sezonu DTM, bo w tym roku na starcie wyścigów zobaczymy Roberta Kubicę – polski kierowca będzie ścigał się w BMW M4 DTM w barwach Orlenu. Pierwszy wyścig powinien odbyć się 24 kwietnia, ale z powodu epidemii koronawirusa przeniesiono go na 1 sierpnia. Czym są wyścigach DTM? 

Więcej o kalendarzu DTM 2020 oraz relacjach TV 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o wyścigach DTM - Podstawowe informacje 

01 Dwa wyścigi w weekend

Tegoroczny kalendarz mistrzostw składa się z dziesięciu rund, podczas każdej są rozgrywane dwa wyścigi – nie tylko w Niemczech, ale też w Belgii, Holandii, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Wyścig DTM jest stosunkowo krótki, bo trwa 55 minut. Biorą w nim udział tylko dwa zespoły fabryczne (Audi i BMW) oraz kilka prywatnych ekip – łącznie na starcie zobaczymy 16 samochodów. Kierowcy ścigają się autami, które przypominają modele drogowe, ale są ultranowoczesnymi prototypami. Harmonogram każdej rundy wygląda podobnie: w piątki odbywają się dwa treningi, a w sobotę i niedzielę najpierw są poranne kwalifikacje, a kilka godzin później zaczynają się wyścigi.

DTMMateriały prasowe

02 Turbodoładowane silniki

W autach DTM od wielu lat stosowano wolnossące „V8”, ale w sezonie 2019 zastąpiono je 2-litrowymi, czterocylindrowymi silnikami z turbosprężarką. Jak wiele tego typu rewolucyjnych zmian, także ta ma dobre i złe strony. Łatwo jednak zauważyć, że samochody nowej generacji są o wiele mocniejsze i szybsze niż wcześniej. Turbodoładowany silnik jest dwukrotnie lżejszy od „V8” (waży ok. 85 kg), dzięki temu masa auta nie przekracza 1 tony. Mimo niewielkiej pojemności nowa jednostka osiąga około 580 KM (maksymalnie 640 KM w trybie push-to-pass; w punkcie 5. wyjaśniamy, co to znaczy), pozwala autu na przyspieszenie do 100 km/h w 2,8 sekundy i uzyskanie prędkości ponad 300 km/h.

DTMMateriały prasowe

03 Pit-stop

Podczas wyścigu każdy kierowca musi co najmniej raz zmienić opony w aucie. Po zjechaniu do alei serwisowej samochód jest unoszony nie przez mechaników, ale przez pneumatyczne siłowniki umieszczone w jego podłodze. Kiedy jeden z mechaników włoży przewód ze sprężonym powietrzem do gniazda umieszczonego na nadwoziu (przy szybie), auto się unosi, a gdy wyjmie przewód – spada na koła i odjeżdża. W zmianie opon bierze udział 9 mechaników, ale tylko dwóch z nich ma klucz pneumatyczny, więc każdy musi odkręcić, a później przykręcić po dwa koła. Pit-stop trwa 7-8 sekund, czyli czterokrotnie dłużej niż w Formule 1.

DTMMateriały prasowe

04 Opony

Wszyscy kierowcy ścigają się na takich samych oponach – co najmniej do 2023 roku będzie je dostarczała koreańska firma Hankook. Obręcze mają rozmiar 18 cali, a opony 300-680-18 z przodu i 320-710-18 z tyłu (oznacza to: szerokość opony w mm – średnicę opony w mm – średnicę obręczy w calach). W wyścigach DTM korzysta się tylko z opon gładkich (na suchą nawierzchnię) oraz z rowkami (na mokrą). Dla kierowców to spore wyzwanie, bo te dwa rodzaje opon muszą wystarczyć na każde warunki atmosferyczne. Kierowca może dobrać ciśnienie w oponach wedle potrzeb, ale regulamin DTM zabrania, aby było ono niższe niż 1,3 bara.

DTMMateriały prasowe

05 System DRS i funkcja push-to-pass

Aby wyścigi były widowiskowe i żeby kierowcy wyprzedzali się jak najczęściej, wprowadzono systemy chwilowo poprawiające osiągi samochodu. Jeśli kierowca chce zwiększyć swoje szanse na wyprzedzenie rywala, musi wcisnąć odpowiedni przycisk na kierownicy. Dzięki systemowi DRS na prostej można zmienić kąt pochylenia skrzydła, co zmniejsza opory powietrza i sprawia, że auto osiąga wyższą prędkość maksymalną. Podczas wyścigu kierowcy mogą skorzystać z DRS określoną liczbę razy, która jest różna w zależności od toru. Drugim rozwiązaniem jest push-to-pass, czyli funkcja na 5 sekund zwiększająca moc silnika z 580 do około 640 KM, poprzez chwilowe podanie mu większej ilości paliwa. Kierowca może wykorzystać ten system 24 razy w trakcie wyścigu.

DTMMateriały prasowe

06 Polacy na starcie

Podczas każdej rundy są rozgrywane nie tylko wyścigi DTM, ale też towarzyszące im serie wyścigowe, take jak DTM Trophy, w której młodzi kierowcy ścigają się samochodami klasy GT4. Dzięki temu podczas jednego weekendu będzie można kibicować dwóm Polakom – Robertowi Kubicy w DTM i Janowi Kisielowi w DTM Trophy. Oczy całego świata są skierowane na Kubicę, który zdecydował się na udział w DTM po bardzo udanych testach zimowych, w których okazał się najszybszym kierowcą spośród testujących nowe BMW M4 DTM. W sezonie 2020 Robert wystartuje w barwach ekipy Orlen Team, a obsługą jego BMW zajmie się prywatny zespół ART Grand Prix. Drugi polski kierowca, Jan Kisiel, będzie startował Mercedesem-AMG GT w serii DTM Trophy.

DTMMateriały prasowe

 

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o wyścigach DTM:

Historia DTM

Słynni kierowcy, wielkie samochody

DTMMateriały prasowe

Historia DTM rozpoczęła się w 1986 roku i od wielu lat ta seria wyścigowa jest jedną z najważniejszych na świecie. Chociaż skrót DTM oznacza Deutsche Tourenwagen Masters, to mistrzostwa mają międzynarodowy zasięg – wyścigi są rozgrywane w wielu krajach Europy, a nawet w Japonii. W DTM startowali najbardziej znani kierowcy świata, na czele z Michaelem Schumacherem i Miką Häkkinenem. Najbardziej utytułowanym zawodnikiem jest Bernd Schneider (na zdjęciu), który 6-krotnie zdobył mistrzowską koronę. Niemiecki kierowca wygrał w 46 wyścigach, 112 razy stawał na podium i 40 razy startował do wyścigu z pole position. Karierę w DTM zakończył w 2008 roku, ale do dziś nikt nie zbliżył się do jego osiągnięć. Seria DTM jest kojarzona głównie z rywalizacją między Audi, BMW i Mercedesem, bo to producenci, którzy brali udział w największej liczbie wyścigów, ale mistrzostwo w DTM zdobywali również kierowcy Volvo, Rovera, Forda i Opla. Najbardziej pamiętne jest jednak zwycięstwo Alfy Romeo w 1993 roku. Włosi skonstruowali bardzo szybką Alfę 155 V6 Ti DTM (na zdjęciu) i wygrali 13 z 20 wyścigów – do dziś żaden inny zespół nie zdominował tak sezonu DTM. Mistrzem świata w Alfie został wtedy Nicola Larini, wcześniej kierowca Formuły 1.

DTMMateriały prasowe

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA