[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Wygląd samochodów - 50 lat ewolucji

Na wygląd samochodu oprócz mody wpływają wymogi ergonomii, bezpieczeństwa i aerodynamiki – z ich powodu design ewoluował przez lata.

Skoda 1000 MBX (1966 rok) Jak zmieniły się samochody

Podstawowe parametry auta są ustalane przez producenta (długość, szerokość, rozstaw osi). Musi on także uwzględniać przepisy homologacyjne określające maksymalne wymiary auta i niektóre rozwiązania konstrukcyjne, np. rozmieszczenie świateł zewnętrznych. Reszta może być inwencją twórczą inżynierów i stylistów, którzy projektując model, biorą pod uwagę bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Gdy spojrzeć na dwa auta, które dzielą 53 lata (Skoda 1000 MBX i Superb L&K), widać, że są one zbudowane według tych samych założeń, ale w szczegółach różni je wszystko. Dzięki wymogom aerodynamiki kabina współczesnych aut jest niższa, a przednia szyba bardziej pochylona. Ze względów bezpieczeństwa nie projektuje się już wystających zderzaków, wypukłych listew ozdobnych ani lusterek z ostrymi krawędziami. We wnętrzu też zmieniono wygląd większości elementów, m.in. kierownicy i dźwigni zmiany biegów, tak by podczas wypadku nie stanowiły zagrożenia.

Zobacz też: tak wygląda nowoczesna lakiernia samochodowa

KABINA
Dzięki pionowo ustawionej szybie czołowej kabina była bardziej wyeksponowana. Nowe auta wydają się niższe za sprawą mocno pochylonej przedniej szyby i wysoko poprowadzonej dolnej krawędzi okien. Ich karoserie są bardziej dopracowane aerodynamicznie, dzięki czemu w kabinach jest ciszej, auta zużywają mniej paliwa i rozpędzają się do wyższych prędkości.

REKLAMA

Skoda 1000 MBX (1966 rok) Jak zmieniły się samochody

ZDERZAK
Chromowane, wystające zderzaki kiedyś były bardzo twarde, by mogły chronić auto podczas zderzenia. Te obecne mają znacznie bardziej skomplikowaną konstrukcję, żeby odpowiednio się odkształcać i pękać, co pozwala im pochłaniać energię zderzenia. Do tego są opływowe i pełnią funkcje aerodynamiczne.

REKLAMA

Skoda Superb (2019 rok) Jak zmieniły się samochody

REFLEKTORY
Soczewki ksenonowych reflektorów są niewielkie, a LED-y mogą mieć niemal dowolny kształt, więc klosz reflektora można zaprojektować dowolnie. Klosze są płaskie i wykonane z poliwęglanu, dlatego w razie wypadku nie zrobią krzywdy pieszemu. W dawnych autach klosz zwykle był wykonany ze szkła i metalu i ustawiony pionowo, więc podczas wypadku mógł być zagrożeniem dla pieszych.

Zobacz też: inteligentny system klimatyzacji - co to takiego?

REKLAMA

Skoda Superb (2019 rok) Jak zmieniły się samochody

KOŁA
Koła z małymi obręczami, schowane głęboko w nadkolu (tak jak było kiedyś) wyglądają mało atrakcyjnie. Nowe auta mają więc duże obręcze i opony o niższym profilu, które zapewniają lepszą stabilność, prowadzenie i wygląd. Opona o niskim profilu wygląda dobrze, a dzięki postępowi technicznemu wybiera nierówności lepiej niż stara, „balonowa”.

REKLAMA

Skoda 1000 MBX (1966 rok) Jak zmieniły się samochody

NIEPRAKTYCZNE, ALE STYLOWE
Duża kierownica z cienkim wieńcem źle leży w dłoniach. Ale bez „nadmuchanego” środka (bez poduszki powietrznej) wygląda stylowo. Zegary są umieszczone za nisko i kierowca nie widzi ich, patrząc na drogę. A jeśli ułożono je horyzontalnie, okazują się mniej czytelne niż okrągłe lub cyfrowy wyświetlacz.

REKLAMA

Skoda Superb (2019 rok) Jak zmieniły się samochody

PRZEMYŚLANA ERGONOMIA
W dzisiejszych autach każdy przycisk, pokrętło i manetka muszą mieć odpowiednią powierzchnię, średnicę i skok. Nie ma przypadków. Przyciski muszą być na wyciągnięcie ręki, a zegary i wyświetlacze umieszczone tak, aby kierowca widział je, nie odrywając wzroku od drogi na zbyt długo.

Zobacz też: Bezpieczna podróż z dzieckiem [poradnik]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij