REKLAMA

Wyjątkowy Fiat 126 - Maluch w barwach PLL LOT

Fiat 126 z 1987 roku, w wersji zbudowanej co celów sportowych i badawczych, dodatkowo w malowaniu PLL LOT, uświetnił 20. rocznicę zakończenia produkcji popularnego Malucha. Zobaczcie to cudo na zdjęciach.

Fiat 126 Maluch w barwach PLL LOT Materiały prasowe
Fiat 126 Maluch w barwach PLL LOT
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W wyjątkowej sesji zdjęciowej, zorganizowanej na płycie postojowej krakowskiego lotniska w Balicach, pojawił się kultowy Fiat 126 w nie byle jakiej wersji. Widoczny na zdjęciach egzemplarz Malucha to historyczny samochód Grupy Pokazowej 126-HOOLIGANS RACING - Polski Fiat 126 PLL LOT z 1987 roku. Nie jest on modelem seryjnym. To jeden z egzemplarzy stworzonych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSM (OBR FSM) do celów sportowych i badawczych.

Prezentowany Fiat 126 waży niewiele ponad 500 kg i jest wyposażony w silnik wykonany przez Tomasza Cabaja, bazujący na seryjnym bloku i generujący moc 56 KM. Ma też klatkę bezpieczeństwa Race Cages i fotele kubełkowe z pięciopunktowymi pasami.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Nadwozie pojazdu zostało pomalowane białym lakierem akrylowym marki General z palety Fiata i wzbogacone historycznym malowaniem PLL LOT autorstwa Romana Duszka i Andrzeja Zbrożka z 1976 r. Grafika obejmuje stylizowaną sylwetkę żurawia – zwycięski projekt Tadeusza Lucjana Gronowskiego w konkursie LOT-u z przełomu lat 1929 i 30, który do dziś pozostaje oficjalnym znakiem Polskich Linii Lotniczych.

Fiat 126 Maluch w barwach PLL LOTMateriały prasowe
Fiat 126 Maluch w barwach PLL LOT

W latach 70. i 80. ubiegłego wieku znakowanie pojazdu polegało na naniesieniu papierowych szablonów przy pomocy białek na nadwozie, pomalowaniu pędzlem i tamponowaniu watą owiniętą w gazę. Tak pomalowanymi Fiatami, dodatkowo wyposażonymi w radiotelefony, od 1979 r. jeździli pracownicy obsługujący płyty polskich lotnisk. Fiat 126 w tym malowaniu wystąpił w serialu „07 Zgłoś się”, auto na Okęciu miało seryjny numer 423.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Samochód o numerze rejestracyjnym KR 99J jest wpisany do rejestru zabytków i znajduje się w prywatnych rękach jednego z kolekcjonerów klubu 126HOOLIGANS RACING, dziennikarza motoryzacyjnego Marcina Małysza. Jest obecnie jedynym samochodem w takim malowaniu w Polsce.

Autorami zdjęć są Fryderyk Zyska, wykładowca Krakowskiej ASP i projektant nadwozi samochodowych, oraz Katarzyna Piszczek, fotograf na co dzień specjalizujący się w zdjęciach podwodnych.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 126 – skrócona historia Malucha

W tym miejscu warto przytoczyć najważniejsze fakty z historii Malucha, który w okresie 6 czerwca 1973 r. do 22 września 2000 r. powstał w polskich zakładach w liczbie 3 318 674 egzemplarzy. We Włoszech wyprodukowanych zostało kolejnych 1 352 912 sztuk.

Ostatnią serią była limitowana do 1000 sztuk edycja Happy End, z czego połowa była żółta, a połowa czerwona. Ostatni w ogóle egzemplarz, jaki zjechał z taśm montażowych, pojechał prosto do muzeum Fiata w Turynie.

Fiat 126p Maluch Happy EndMateriały prasowe
Fiat 126p Maluch Happy End

Inny ciekawy eksponat znalazł się w krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej. Tam trafił nieużywany żółty Maluch Happy End z numerem 0797, natomiast w warszawskim Muzeum Motoryzacji znajdziemy „nieśmiganego” czerwonego Malucha Happy End z numerem 0001.

Fiata 126p zaczęto zwyczajowo nazywać Maluchem już niedługo po premierze, a w roku 1997 nazwa ta stała się oficjalną. Dobrze, że nie przyjęto innego popularnego określenia – „kaszlak”, mającego odwoływać się do brzmienia dwucylindrowego silnika.

A teraz oddajemy już głos Maluchowi, którego możecie podziwiać na zdjęciach, wspominając młode lata swoje lub swoich rodziców i dziadków.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA