[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Wyważanie kół – jak zrobić to profesjonalnie?

Problem wyważania kół narasta w ostatnich latach i wiąże się ze zwiększaniem się średnicy felg. Niski profil opon i duże obręcze oznaczają ryzyko łatwego uszkodzenia podczas eksploatacji i obsługi kół. Sprawdzamy co zrobić, by problem wibracji na kierownicy się nie pojawiał. 

Wyważenie kół Wyważenie kół

Odbierasz samochód z warsztatu w wyważonymi kołami i zapewnieniem mechanika, że wszystko jest w porządku, ale kiedy tylko natrafiasz na równy asfalt wyczuwasz wibracje na kierownicy. To częsty przypadek dlatego postanowiliśmy wniknąć głębiej w temat i dokładnie przeanalizować proces wyważania kół. Zacznijmy od powodu dla jakiego wyważanie obręczy dziś staje się coraz większym problemem.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Jak twierdzi właściciel kalifornijskiej firmy Singer tuningującej klasyczne 911-ki „jeśli chcesz poprawić wygląd samochodu powinieneś rozpocząć od kół”. Atrakcyjne felgi to kuszący kąsek dla fana motoryzacji i dlatego właściciele ciekawych samochodów nie mogą się im oprzeć nawet pomimo świadomości problemów jakie się z tym wiążą. Wraz z pojawianiem się nowych modeli rośnie średnica dostępnych felg. 18-calowe obręcze stają się normą w popularnych modelach, a auta klasy premium coraz częściej sięgają po 21. czy 22-calowe felgi. Taki rozmiar kół rodzi problemy nie tylko dla projektantów, ale też dla właścicieli aut.

Wyważanie kół - problem dużych kół

Wyważanie kół

Zwykle im większe koło tym potężniejsza masa nieresorowana. A to jedna z najbardziej niepożądanych cech rujnujących komfort jazdy. Dla wyjaśnienia, masa resorowana to karoseria z wyposażeniem, która ma swoje zawieszenie separujące ją od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną. Im cięższe koło tym niewłaściwe wyważenie mocniej przekłada się na wibracje karoserii. Dlatego producenci samochodów premium za wszelką cenę starają się obniżyć masę felg i wykorzystują do tego drogie, wysokiej jakości stopy. Komplet markowych felg o średnicy 20 cali potrafi kosztować 12-20 tys. zł, a nawet więcej. Można wybrać niskiej jakości i tanie zamienniki, ale nieodporny na odkształcenia stop oznacza ryzyko, że nigdy nie pozbędziemy się problemu rozważonych felg. W przypadku sportowych samochodów inżynierowie cały czas prowadzą walkę. Starają się obniżyć masę, ale nie kosztem trwałości.  

Wyważanie kół - Tuningowanie za pomocą felg

Wyważanie kół

Jeśli założysz cięższe felgi o większej średnicy to nie tylko ryzykujesz szybsze uszkodzenie, ale również zmieniasz dynamikę pracy  zawieszenia. Na wahacze, ich elementy gumowe zaczynają działać większe siły, a to obija się na komforcie jazdy i naturalności działania zawieszenia. Dlatego producenci samochodów premium w przypadku obniżonych zawieszeń nie zmieniają tylko sprężyn i amortyzatorów, ale również wszystkie elementy elastyczne w zawieszeniu, stabilizatory, a nawet modyfikują geometrię układu jezdnego.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Większa masa koła generuje intensywniejszy efekt żyroskopowy. To on niekorzystnie wpływa na zwinność auta, utrudnia przyspieszanie i hamowanie. Potrzebne są zatem mocniejsze hamulce i inne zestrojenie pedału gazu by zachować naturalność prowadzenia. Oczywiście z tak precyzyjnym dostrojeniem samochodów mamy do czynienia tylko w przypadku najlepszych marek ma świecie.  
  
Konsekwencje niewyważonych kół:
    • drastycznie obniżony komfort jazdy
    • szybsze zużycie elementów zawieszenia i opon
    • szybsze zużycie układu kierowniczego
    • w drastycznych przypadkach wibracje z kół mogą również wywołać drgania elementów wnętrza, co doprowadza do trzeszczenia tapicerki

Wyważanie kół – jakie felgi wybrać

Wyważanie kół

W samochodach do codziennej jazdy nie polecamy opon z niskimi profilami. Nawet najlepsi kierowcy nie są w stanie uniknąć uszkodzenia kosztownych opon i felg. Konieczna jest rezygnacja z podjeżdżania pod wysokie krawężniki, czy bardzo ostrożna jazda drogami o niskiej jakości nawierzchni, a to wiążę się dużą uciążliwością. Eleganckie duże felgi to propozycja dla samochodów sportowych czy kolekcjonerskich, które rzadziej wyjeżdżają z garażu i służą do przejażdżek dla przyjemności.  

REKLAMA

REKLAMA

Wyważanie felg – krok po kroku

W procesie wyważania kół liczą się gramy, więc każda składowa procesu ma tu istotne znaczenie.

    • Oczyszczenie felg
Jak podkreśla Janusz Jałocha z profesjonalnego serwisu samochodów sportowych AOH, proces wyważania powinno się zacząć od tak prozaicznej czynności jak dokładne umycie felgi i oczyszczenie z pozostałości po taśmach klejących odważniki. O tym zapominają nawet profesjonalne zakłady albo celowo unikają uciążliwego i czasochłonnego procesu czyszczenia. Każdy dodatkowy element przyklejony do felgi lub jej zanieczyszczenie, choćby błotem, może zrujnować proces wyważenia.

    • Sprawdzenia stanu felgi
Przed wyważeniem lub montażem opony trzeba sprawdzić nie tylko, czy felga nie jest skrzywiona, ale również czy otwór centrujący nie jest skorodowany lub zniekształcony. Podczas wyważania felga osadzana jest na stożku, który niweluje zniekształcony otwór centrujący. Ale już podczas montowania felgi na piaście powiększony otwór centrujący oznacza, że felga nie zostanie zamontowana centralnie w stosunku od osi obrotu i w efekcie będą wyczuwalne wibracje wzdłużne i to nawet w feldze dokładnie wyważonej. Tak uszkodzona felga nadaje się do naprawy lub wymiany.
 
    • Oczyszczenie piasty
Jak podkreśla Janusz Jałocha z AOH w każdym przypadku konieczne jest sprawdzenie i oczyszczenie piasty w miejscu mocowania felgi z zanieczyszczeń i korozji jeśli takie są oraz nałożenie odpowiedniego smaru. W przeciwnym razie korozja stalowej piasty spowoduje utlenianie felgi. Jeśli felga niestarannie przylega do piasty przełoży się to podczas jazdy na wibracje.      

    • Jakość opon
Zaawansowanie technologiczne opon również ma istotne znaczenie. Często niskiej jakości opony po założeniu i przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów wywołują wibracje. Zdarzają się nawet takie przypadki, że tania opona uniemożliwia wyważenie.    

    • Urządzenia do wyważania i montażu opon
Urządzenie do wyważania i stan jego elementów też może zaburzyć proces wyważania. Dlatego istotna jest okresowa kalibracja urządzenia. Zniszczone elementy urządzenia oznaczają też ryzyko uszkodzenia felgi podczas montażu opony.

    • Element ludzki
Na końcu pozostaje człowiek, który w tym wypadku jest niezwykle istotnym elementem układanki. Staranność i dokładność pracy wpływa na precyzję wyważenia, a umiejętności i doświadczenie obniżają ryzyko uszkodzenia felgi podczas montażu opony. A takie rośnie wraz ze średnicą felgi. Dlatego zmiana opony na większej feldze jest droższa.

    • Czas pracy i cena
W 20 minut, nie jesteśmy w stanie starannie przeprowadzić procesu wyważenia felg używanych. W takim czasie jest to możliwe tylko w przypadku fabrycznie nowego samochodu, w którym nie musimy oczyszczać elementów i weryfikować ich stanu. Solidny proces zmiany opon trwa ok. godziny i tym samym jego cena jest wyższa. Na rynku można zmienić opony w cenie od 60 zł do 800 zł (autoryzowane stacje) za komplet.       

Wyważenie felg - doważanie na samochodzie

Jeśli mamy do czynienia z samochodem starszym lub powypadkowym i pomimo prawidłowego wyważenia felg wibracje na karoserii nie znikają ratunkiem jest proces doważania na samochodzie, który może zniwelować niewyważenie rotujących elementów przymocowanych na stałe do samochodu jak choćby piasta, czy tarcza hamulcowa. Często proces doważania wykonywany jest starannie i efekty są wyraźnie zauważalne. Ale taka operacja nie likwiduje problemu, a jedynie tuszuje jego konsekwencje.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA