REKLAMA

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie – gdzie i od kiedy

Coraz więcej krajów i regionów na świecie zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Pokazujemy w których państwach i kiedy takie restrykcje mogą wejść w życie.

samochody elektryczne Shutterstock
samochody elektryczne

Czy nam się to podoba, czy nie wygląda na to, że kończy się era silników spalinowych. Coraz więcej krajów, i to nie tylko w Europie, zamierza zakazać sprzedaży samochodów z tego typu jednostkami. Firma doradcza Berylls Strategy Advisors podsumowała aktualną wiedzę na ten temat.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie – W USA zakaz planuje dziewięć stanów

Stany Zjednoczone to jeden z największych rynków samochodowych na świecie. Spośród 50 stanów, dziewięć zdecydowało się na ogłoszenie dat (od 2035 do 2050 roku), po których nie będzie już można sprzedawać w nich nowych aut ze spalinowymi silnikami. Te stany to m.in. Kalifornia, Nowy Jork i Massachusetts. Przyjmując za podstawę obliczeń sprzedaż samochodów na świecie w 2019 roku (89,7 miliona egzemplarzy) oznaczałoby to wykluczenie z rynku 4,7 miliona aut. Kalifornia idzie nawet krok dalej i już dzisiaj administracja tego stanu nie zamawia żadnych służbowych samochodów z klasycznym napędem spalinowym (wyjątek stanowią pojazdy służb ratowniczych).
W czerwcu zeszłego roku w San Francisco opublikowano „Electric Vehicle Roadmap”, która od 2040 dopuszcza do ruchu po ulicach tego miasta wyłącznie tzw. pojazdy bezemisyjne. W dokumencie opisano też cele pośrednie do 2025 i 2030 roku. I tak w 2025 r. połowa nowo rejestrowanych samochodów w San Francisco ma mieć napęd elektryczny, a w 2030 roku wszystkie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie - Radykalne działania w Los Angeles

Jeszcze wcześniej swój plan przedstawiło Los Angeles. Zakłada on dość radykalne środki – do 2025 roku w tej czteromilionowej metropolii 25% samochodów ma mieć napęd elektryczny, a w 2050 roku ma to dotyczyć wszystkich pojazdów. Znacznie wcześniej zmiany dotkną transport publiczny – już od 2028 taksówki i autobusy szkolne mają być zasilane wyłącznie energią elektryczną, a od 2035 wszystkie samochody dostawcze w Los Angeles muszą mieć taki napęd.
Fakt, że z Europy daleko do Los Angeles (miasta, które przedstawia się jako przyjazne środowisku, mimo że wśród prywatnych aut wciąż przeważają w nim SUV-y i pick-upy) nie powinien nas zmylić. W porównaniu z odległym rokiem 2050, kiedy LA zamierza rejestrować tylko elektryczne auta, niektóre kraje czy regiony w Europie są dużo bardziej zaawansowane w tej dziedzinie. Albo byłyby, gdyby pozwoliły na to przepisy Unii Europejskiej – na ich zmianę musiałyby się jednak zgodzić wszystkie kraje członkowskie.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

 

REKLAMA

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie –Dania domaga się więcej swobody

Przykład Danii pokazuje, jak trudno poszczególnym krajom wprowadzić w życie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. Już w 2018 roku duński rząd zapowiedział zakaz ich rejestracji od 2030 roku. Ale musiał wycofać się z tych planów, bo nie były zgodne z unijnymi przepisami. Teraz Duńczycy podejmują druga próbę – chcą, żeby Unia zmieniła przepisy i pozwoliła krajom członkowskim wprowadzać takie ograniczenia. Wprawdzie najlepszym rozwiązaniem byłby zakaz rejestracji samochodów spalinowych od określonego roku w całej Unii, ale jeśli nie da się go uchwalić, to chociaż pojedyncze kraje powinny mieć prawo wprowadzić go u siebie w życie.

Z danych firmy Berylls wynika, że Dania powróciła do zamiaru wprowadzenia zakazu w 2030 roku. Do tego samego dąży też kilka innych krajów Europy – Irlandia, Niderlandy, Słowenia i Szwecja. Jeszcze ambitniejsza jest Norwegia, która chce realizować zakaz już od 2025 roku, z kolei Francja i Hiszpania dają sobie czas do roku 2040. W Niemczech obowiązuje data 2050, ale niektóre siły polityczne postulują rok 2035, a nawet 2030.

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie –Zakazy w europejskich miastach

Do czołówki europejskich miast – np. Paryża, który zakazał diesli od 2024 roku, a aut benzynowych od 2030 – dołącza Amsterdam. Opracowany tam „Clean Air Action Plan” przewiduje, że w stolicy Niderlandów od 2030 roku nie będą się mogły poruszać pojazdy spalinowe, dotyczy to także motocykli i skuterów. Już w 2025 roku po okalającej miasto autostradzie A10 nie będą mogły jeździć spalinowe taksówki, autobusy i auta dostawcze, a pięć lat później zakaz ma objąć również prywatne samochody osobowe i motocykle.

Planowane restrykcje dotyczą zresztą nie tylko mieszkańców poszczególnych miast czy państw, lecz także turystów. Nawet na popularnej wśród nich Majorce od 2025 roku nie będzie można rejestrować diesli, a aut benzynowych od 2035 roku. Oczywiście, dotyczy to również wypożyczalni samochodów, które zobowiązano do stałego zwiększania od 2020 roku procentowego udziału aut elektrycznych w ich flocie.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie –Wielka Brytania bez aut spalinowych już od 2030 roku?

Zaraz po brexicie brytyjski rząd zapowiedział w lutym 2020 roku przyspieszenie o pięć lat zakazu rejestracji samochodów spalinowych i wprowadzenie go w 2035 roku. Ma dotyczyć aut benzynowych i z silnikami Diesla, a także hybryd z silnikami spalinowymi. Premier Boris Johnson nie wyklucza jednak kolejnego przesunięcia terminu w przód – według Berylls mogłoby to się stać już w roku 2030. Wielka Brytania realizuje plan, według którego w 2050 roku ma się stać krajem neutralnym klimatycznie. Eksperci ostrzegali, że jeśli zakaz rejestracji aut spalinowych miałby obowiązywać dopiero od 2040 roku tego ambitnego celu nie udałoby się osiągnąć.

W Szkocji uchwalono, że zakaz dla aut spalinowych będzie obowiązywał od 2032 roku, a w 2019 roku jeszcze go doprecyzowano. Przewiduje on teraz, że zakaz sprzedaży obejmie również pojazdy hybrydowe, które nie są zasilane energią elektryczną z zewnątrz. Właśnie takie modele są w tej chwili coraz częściej wprowadzane na rynek, głównie przez firmy z Azji. Po 2032 roku w Szkocji będzie można rejestrować tylko samochody z napędem czysto elektrycznym (BEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV).

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych na świecie – 
W Chinach jeszcze się zastanawiają

Ameryka Północna (Kanada planuje zakaz od 2050 roku) i Europa to oczywiście nie jedyne kontynenty, na których mają być wprowadzane zakazy. W Afryce taki zamiar ma na razie jedynie Egipt – w 2040 roku. Izrael wyznaczył sobie termin na rok 2030, a Singapur i Sri Lanka na 2040. W Chinach na razie podano datę tylko dla prowincji Hajnan i ma to być rok 2030. O zakazie na terytorium całego kraju w Chinach dyskutuje się od 2017 roku. I wprawdzie na razie nic nie postanowiono, to gdy już kraj zdecyduje się na wprowadzenie restrykcji będą one dotyczyć ogromnej liczby samochodów – według Berylls byłoby to 24,6 miliona samochodów.

Oczywiście te plany zweryfikują możliwości produkcyjne, rozwój technologii oraz infrastruktury. Niemniej jednak widać, że cały rozwinięty świat zakłada przejście na elektromobilność.
Rok 2030 wydaje się wprawdzie dość odległy, jednak zakaz już teraz miałby wpływ na branżę samochodową. W przemyśle motoryzacyjnym planuje się na dziesięciolecia w przód. Gdy pojawia się model nowej generacji, który pozostanie na rynku siedem do dziesięciu lat, inżynierowie od dawna pracują już nad jego następcą. Patrząc z tej perspektywy 10 lat to naprawdę niedużo.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA