Zapaść na rynku nowych aut w Europie, nawet elektryczne lecą w dół

Czerwiec stał w Europie pod znakiem dalszego mocnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów, osiągając poziom nienotowany od 1993 roku. Spadają nawet SUV-y i „elektryki”.

Salon sprzedaży Shutterstock
Zakup samochodu od brokera, fot. Shutterstock

Spadek liczby rejestracji nowych samochodów w Europie przyspieszył w czerwcu, ledwie przekraczając 1 milion, podczas gdy przed rokiem wynik czerwcowy był o 17 proc. wyższy. Jak zaznacza Felipe Munoz z firmy JATO Dynamics, oznacza to najgorszy wynik od blisko 30 lat, a znamienny jest przy tym fakt, że słabnie nawet zainteresowanie SUV-ami i autami elektrycznymi. Te ostatnie zanotowały 8-procentowy spadek, podczas gdy wcześniej raczej pięły się w górę. Z kolei SUV-y, pomimo blisko 50-procentowego udziału w rynku, w czerwcu straciły 7 proc. sprzedaży w porównaniu z zeszłym rokiem.

Elektryczne w dół, Tesla i Stellantis górą

Jeśli chodzi o samochody elektryczne, w czerwcu zauważalnie wybiła się znów Tesla, której nowy w zestawieniu Model Y przebił się do TOP 10 europejskiego rynku, podobnie jak wcześniej zdarzało się to Modelowi 3. Z kolei w TOP 10 elektrycznych samochodów Tesla Model Y wręcz zniszczyła konkurencję, zgarniając przeszło dwukrotnie więcej klientów niż drugi w rankingu Fiat 500. Co więcej, w pierwszej dziesiątce „elektryków” mamy jeszcze jeden samochód Tesli – Model 3 na miejscu trzecim. Dodajmy, że to wszystko i tak mniej, niż amerykańska marka mogłaby dostarczyć, gdyby nie wstrzymanie produkcji w Chinach. Tu jednak oddać trzeba, że także europejskie marki borykają się nadal z niedoborami części i ograniczoną produkcją. Gdyby nie to, rynek wyglądałby całkiem inaczej.

Tymczasem tak prezentuje się lista TOP 10 elektrycznych modeli zarejestrowanych w Europie w czerwcu 2022 roku:

  1. Tesla Model Y – 16 687 szt. (nowość w zestawieniu)
  2. Fiat 500 – 7 269 szt. (+43 proc.)
  3. Tesla Model 3 – 6 176 szt. (-76 proc.)
  4. Peugeot 208 – 5 626 szt. (+43 proc.)
  5. Skoda Enyaq – 5 484 szt. (-9 proc.)
  6. Volkswagen ID.4 – 4 757 szt. (-25 proc.)
  7. Renault Zoe – 4 390 szt. (-47 proc.)
  8. Volkswagen ID.3 – 3 747 szt. (-47 proc.)
  9. Hyundai Kona – 3 626 szt. (-20 proc.)
  10. Renault Twingo – 3 558 szt. (+10 proc.)

Zobacz także: auta, które najlepiej opierają się kryzysowi w Polsce

TOP 10 najchętniej kupowanych aut w Europie – czerwiec 2022 r.

Ciekawie prezentuje się zestawienie najczęściej rejestrowanych modeli w Europie, bo jak wspomnieliśmy, znów znalazł się w nim jeden elektryczny samochód, i znów jest to Tesla – choć tym razem Model Y, a nie Model 3 jak dotychczas. Liderem rankingu pozostaje jednak bardzo udany Peugeot 208, w przypadku którego elektryczny wariant stanowi około 20 proc. sprzedaży. Uwagę zwraca również wysoka pozycja niewielkiego Fiata 500, który zajmuje czwartą pozycję, a w przypadku którego elektryczny wariant to 37 proc. łącznej sprzedaży. Nie można też nie zauważyć mocnej formy Dacii, która to marka ma aż dwa modele w TOP 10, w tym jeden na miejscu drugim z niewielką stratą do zwycięzcy.

Nie przedłużając, poniżej prezentujemy zestawienie TOP 10 najpopularniejszych w Europie modeli nowych samochodów w czerwcu 2022 roku:

  1. Peugeot 208 – 24 488 szt. (+38 proc.)
  2. Dacia Sandero – 24 299 szt. (+7 proc.)
  3. Opel Corsa – 19 679 szt. (-7 proc.)
  4. Fiat/Abarth 500 – 19 500 szt. (-9 proc.)
  5. Dacia Duster – 19 039 szt. (+27 proc.)
  6. Volkswagen T-Roc – 18 679 szt. (-14 proc.)
  7. Volkswagen Golf – 17 575 szt. (-36 proc.)
  8. Renault Captur – 17 556 szt. (-13 proc.)
  9. Tesla Model Y – 16 687 szt. (nowość w zestawieniu)
  10. Toyota Yaris – 15 216 szt. (-30 proc.)
Zobacz również:
REKLAMA