REKLAMA

Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego - 10 najczęstszych powodów

Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego związane jest z wieloma różnymi powodami. Wybraliśmy kilka najpopularniejszych - ku przestrodze.

Prawo jazdy Prawo jazdy, fot. shutterstock

Z pozoru niewinne sytuacje, które w czasie policyjnej kontroli skończą się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a nierzadko również mandatem, związane są przeważnie z przeróbkami samochodu, ale nie tylko. Powodem mogą być zaniedbania, a nawet po prostu zużycie niektórych elementów. Oto kilka przykładów.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zły stan ogumienia

W czasie kontroli drogowej policjant może skontrolować stan opon. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego jest najczęściej związane z nadmiernym ich zużyciem, kiedy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm. Podobnie w przypadku stwierdzenia widocznych, poważnych uszkodzeń, jak np. pęknięcia, wybrzuszenia czy rozcięcia.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Niejednakowe opony na jednej osi

Przeważnie wszystkie cztery opony samochodu są jednakowe, ale zdarza się, że kierowcy montują różne rodzaje na poszczególnych kołach. To dozwolone tylko w ograniczonym zakresie. Przepisy mówią, że jednakowe muszą być opony założone na tej samej osi. To znaczy, że lewa przednia musi być taka sama jak przednia prawa i analogicznie z tyłu. Mogą się natomiast różnić opony osi tylnej i przedniej.

Jeśli policjant zauważy różne modele opon założone na kołach tej samej osi, zatrzyma dowód rejestracyjny. Jedyny wyjątek, to zapasowe koło dojazdowe. Ono jednak z założenia służy wyłącznie do dojazdu do najbliższego wulkanizatora.

Zbyt szerokie opony

Przepisy mówią o tym, że opony nie mogą wystawać poza obrys nadwozia. Problem pojawia się w samochodach tuningowanych, których właściciele montują jak najszersze, efektowne "kapcie". Jeśli są one szersze niż błotniki, policjant zatrzyma dowód.

Podobny problem dotyczy właścicieli samochodów terenowych. W potężnych offroadowych maszynach zdarza się, że wyczynowe opony do ciężkiego terenu nie mieszczą się w obrysie nadwozia. W takiej sytuacji policjant nie będzie wyrozumiały.

REKLAMA

REKLAMA

Brak badań technicznych

Podczas rutynowej kontroli policjant sprawdzi dokumenty samochodu. Jeżeli okaże się, że przez roztargnienie kierowca zapomniał o obowiązkowym przeglądzie technicznym, pojawi się argument do zatrzymania dowodu rejestracyjnego do czasu wykonania obowiązkowego badania.

Zły stan techniczny

Policjanci, zatrzymując pojazd do kontroli, często kierują się jego wyglądem zewnętrznym. Częściej zatrzymywane są pojazdy stare, a zwłaszcza takie, których stan już na pierwszy rzut oka zwiastuje problemy. Co istotne, w celu sprawdzenia działania niektórych ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa podzespołów, funkcjonariusz ma prawo usiąść za kierownicą i poprowadzić samochód.

Problem będzie przy niewłaściwym, nieprzepisowym oświetleniu – na przykład zamontowanych "szperaczach" lub przepalonych żarówkach, których nie można wymienić na miejscu. Samochód wyeliminuje również pęknięta szyba czy wyciek płynów eksploatacyjnych.

Policjant zatrzyma dokumenty również w przypadku stwierdzenia ewidentnych nieprawidłowości w działaniu zawieszenia, układu hamulcowego czy kierowniczego. Wreszcie - coraz częstsze są kontrole emisji spalin, z użyciem przenośnych urządzeń. Jak pokazują statystyki, odsetek zatrzymanych dowodów jest w tym przypadku nie tyle dwucyfrowy, co sięgający 50 proc.

Zbyt ciemne szyby

Przepisy wyraźnie mówią o tym, jaki współczynnik przenikania światła mogą mieć szyby w samochodzie, przy czym przepisy te dotyczą szyby przedniej i przednich bocznych. W razie nieusuwalnego zaciemnienia, którego nie da się wyeliminować na miejscu, na przykład przez odklejenie folii, dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany.

Światła do jazdy dziennej

W ostatnich latach dużą popularność zdobyły montowane dodatkowo diodowe światła do jazdy dziennej. Wiele z nich nie spełnia jednak wymogów, to znaczy świecą słabo, niewłaściwą barwą światła lub – najczęściej – są zamontowane w niewłaściwym miejscu. Wszystkie warunki są wyraźnie określone w przepisach.

Zbyt głośny wydech

Tuningując samochód czy motocykl, kierowcy lubią modyfikować układ wydechowy. Chodzi o to, żeby było drapieżnie, rasowo i bardzo głośno. Ten ostatni czynnik jest określony przepisami i obwarowany odpowiednimi limitami. W czasie kontroli funkcjonariusz może użyć sonometru, którym sprawdzi, czy hałas emitowany przez pojazd nie jest zbyt duży. Jeśli jest – stracisz dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Straciłeś dowód - co teraz?

Zatrzymując dowód rejestracyjny, funkcjonariusz stwierdza, czy powód zatrzymania zagraża bezpośrednio bezpieczeństwu - np. wycieki płynów, awaria układu hamulcowego, zniszczone opony. Jeśli tak, pojazd musi zostać odholowany na parking, na koszt kierowcy.

Jeśli usterki nie są groźne, kierowca dostanie odpowiednie pokwitowanie, które umożliwi czasowe użytkowanie auta do momentu zlikwidowania problemu. Ten dokument jest ważny przez siedem dni i w tym czasie trzeba doprowadzić pojazd do porządku, a następnie wykonać dodatkowe badanie techniczne.

Jeśli wynik będzie pozytywny, z zaświadczeniem od diagnosty, z którym można jeździć przez 30 dni, wystarczy pojechać do wydziału komunikacji, by tam odzyskać dowód rejestracyjny.

Brak obowiązku wożenia dokumentów a zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Od października 2018 roku polscy kierowcy nie muszą mieć przy sobie ani dowodu rejestracyjnego, ani potwierdzenia polisy OC, ponieważ do wszystkich tych informacji funkcjonariusze mają dostęp podczas kontroli - korzystając z bazy CEPiK.

Co w takiej sytuacji, w przypadku zatrzymania dowodu rejestracyjnego, kiedy samochód nie spełnia wymagań dotyczących stanu technicznego? Tutaj zmienił się również sposób egzekwowania tego wymogu, bo dotychczas dowód zatrzymywany był fizycznie.

Teraz, tzn. od 1 października 2018 roku, w przypadku gdy pojazd nie spełnia wymagań ochrony środowiska, zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego, uprawniony do tego organ odnotuje zatrzymanie dokumentu w systemie informatycznym.

Informacja ta, o zatrzymaniu dokumentu, zostanie dalej przekazana do Centralnej Ewidencji Pojazdów, a kierujący otrzyma, tak jak dotychczas, odpowiednie pokwitowanie. Zwrot dokumentu, z wpisem do systemu, będzie mógł odnotować zarówno organ, który go wydał – np. urząd miasta, jak i dowolna jednostka w ramach podmiotu, który go zatrzymał.

Co istotne, jeśli zatrzymania dokonał policjant, "elektronicznego" zwrotu dokonać może tylko policja, ale już nie np. Inspekcja Transportu Drogowego - i odwrotnie. Dowód nie jest też automatycznie odblokowany w systemie przez Stację Kontroli Pojazdów.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA