REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
11/2020 Temat numeru Samochód sterowany smartfonem

Zdalne sterowanie samochodem – za pomocą aplikacji

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu.

Skoda Connect materiały prasowe
Skoda Connect

Przyzwyczailiśmy się już, że za pomocą smartfona możemy obsługiwać urządzenia elektroniczne w swoim domu, np. otwierać bramę garażową, uruchamiać centralne ogrzewanie, włączać robota sprzątającego czy kamery monitoringu. Dla kierowców ważniejszy jest jednak fakt, że na podobnej zasadzie można zdalnie sterować funkcjami samochodu. Dla wielu osób jest to nadal zaskakujące, tak jak dla widzów zaskakująca była scena w filmie z 2002 r. „Śmierć nadejdzie jutro”, w której Pierce Brosnan za pomocą smartfona zdalnie prowadził auto podczas pościgu.

Wielu kierowców nawet nie wie, co potrafi ich podłączony do sieci samochód, a żeby to sprawdzić, wystarczy pobrać darmową aplikację przeznaczoną dla danej marki – na przykład w Skodzie nazywa się ona Skoda Connect. Możliwe jest sprawdzanie stanu technicznego auta, zlokalizowanie go na mapie, otwieranie i zamykanie drzwi oraz okien, a w droższych modelach – zdalne parkowanie.

O funkcjach już dostępnych piszemy obok, czego natomiast możemy spodziewać się w kolejnych latach? Rewolucją będzie wprowadzenie tzw. wirtualnego kluczyka. Dzięki NFC (to tzw. łączność zbliżeniowa, jak przy płatności kartą) wystarczy podejść do auta, które „wyczuje” smartfon w kieszeni, odrygluje zamki i pozwoli uruchomić silnik. Wkrótce samochód i telefon będą nierozłączne.

Kontrola ładowania akumulatorów w samochodzie hybrydowym i elektrycznym

Łącząc się za pomocą aplikacji w smartfonie możemy zobaczyć stan paliwa i prognozowany zasięg auta. Bardziej rozbudowane funkcje mają samochody hybrydowe i elektryczne. Na przykład po połączeniu smartfona ze Skodą Octavią iV możemy sprawdzić stan naładowania akumulatorów litowo-jonowych oraz zasięg auta w trybie hybrydowym lub elektrycznym. W aplikacji można też zaprogramować, kiedy ma rozpocząć się ładowanie (np. w nocy, aby korzystać z tańszej taryfy), a także monitorować stan i szybkość ładowania – po uzupełnieniu akumulatorów aplikacja wysyła też powiadomienie o gotowości do jazdy. Wraz z rozwojem technicznym ładowarek możliwości samochodów i aplikacji wzbogacą się o usługę C2G (Car-to-Grid), czyli możliwością automatycznej „sprzedaży” energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach auta do sieci energetycznej, kiedy nie korzystamy z samochodu.

Samochód sterowany smartfonemmateriały prasowe

Zdalne zamykanie i otwieranie samochodu

We wstępie wspomnieliśmy, że trwają prace nad zaprojektowaniem tzw. wirtualnego kluczyka wykorzystującego łączność NFC – nad stworzeniem jednego standardu działania tej funkcji pracuje konsorcjum złożone z największych producentów aut i dostawców nowoczesnej techniki. Jednak już dziś za pomocą aplikacji można korzystać z namiastki tej funkcji – można sprawdzić czy drzwi i okna auta (również dachowe) są zamknięte, a także jednym przyciskiem je otworzyć lub zamknąć. Trwa to nieco dłużej niż przy wykorzystaniu NFC i wymaga łączności z internetem, ale ma również zalety, bo polecenia z aplikacji można wysyłać z każdego miejsca na świecie.

Pozostałe funkcje aplikacji

Za pomocą połączenia GPS w aplikacji stale można sprawdzać położenie auta – pozwala to łatwiej odszukać je na dużym parkingu. Samochód wysyła nam także różne powiadomienia, np. o odholowaniu lub próbie włamania się do jego wnętrza. Dzięki łączności z internetem za pomocą smartfona możemy też zdalnie uruchomić nawiew w samochodzie, aby przewietrzyć wnętrze zanim do niego wsiądziemy lub zimą uruchomić ogrzewanie postojowe, a w droższych autach również ogrzewanie foteli i kierownicy. W aplikacji można też wgrać cel kolejnej podróży – wpisujemy adres miejsca docelowego, dzięki czemu później, po uruchomieniu samochodu, nawigacja automatycznie rozpocznie prowadzenie do celu.

Samochód sterowany smartfonemmateriały prasowe

Sprawdzanie stanu pojazdu

Dzięki łączności z internetem można stale kontrolować stan techniczny pojazdu – nie tylko wspomniany zasięg w trybie elektrycznym czy stan naładowania akumulatora w modelu hybrydowym typu plug-in, ale także m.in. stan klocków hamulcowych, ciśnienie w oponach, poziom oleju i stan pozostałych płynów eksploatacyjnych, a także temperaturę we wnętrzu pojazdu. Samochód jest monitorowany przez aplikację bez przerwy, a część danych można udostępniać serwisowi – dzięki temu, gdy termin przeglądu będzie zbliżał się, serwis zostanie o tym poinformowany, a potem zaproponuje termin wykonania usługi.

Samochód sterowany smartfonemmateriały prasowe

Zdalne parkowanie samochodu

Prowadzenie samochodu za pomocą smartfona, np. siedząc na kanapie tak jak Agent 007 we wspomnianym filmie, nie jest możliwe, jednak na przeszkodzie nie stoi technika, ale zdrowy rozsądek – taka funkcja po prostu nigdy nie będzie dozwolona. Mimo to w kilku przypadkach smartfon pozwala na zdalne sterowanie autem. Są samochody (np. Skoda Enyaq), które obsługiwane aplikacją w telefonie mogą same, bez kierowcy, wjeżdżać i wyjeżdżać z miejsca parkingowego. Są też takie, które z minimalną prędkością mogą poruszać się bez kierowcy w terenie – gazem, hamulcem i kierownicą steruje się na ekranie smartfona, ale kierowca idzie obok samochodu, aby kontrolować drogę przejazdu w trudnym terenie.

Udostępnianie samochodu znajomym i rodzinie

Wraz z możliwością zdalnego otwierania samochodu pojawia się także inna funkcja – udostępnianie wirtualnego klucza dostępu do auta. Nie musimy przekazywać fizycznego kluczyka, wystarczy w aplikacji dać znajomej osobie dostęp do auta, a po zainstalowaniu aplikacji będzie ona mogła otworzyć i uruchomić nasz samochód za pomocą swojego smartfona. Możemy również monitorować sposób, w jaki jest wykorzystywany pojazd, np. w aplikacji Skoda Connect można otrzymywać powiadomienia, kiedy auto przekroczy ustawioną przez nas prędkość lub wyjedzie poza wyznaczony obszar (np. za miasto). 

Samochód sterowany smartfonemmateriały prasowe

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 16/2020

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>

REKLAMA