REKLAMA

Zgłoszenie kupna-sprzedaży auta przez internet

Od początku roku polscy kierowcy dokonali już za pośrednictwem internetu aż 200 tys. zgłoszeń kupna-sprzedaży samochodu. Jak to zrobić? Zobaczcie sami.

Prawo jazdy Prawo jazdy, fot. shutterstock

W komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczącym internetowego zgłoszenia kupna-sprzedaży samochodu, resort przypomina o istniejącym obowiązku dopełniania urzędowych formalności przy kupnie lub sprzedaży samochodu. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie grozi karą od 200 do 1000 złotych.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dobre informacje są jednak takie, że zgłoszenia można dokonać bez stawiania się osobiście w urzędzie. Działa bowiem możliwość załatwienia tych spraw poprzez internet, z czego od początku roku skorzystało w Polsce już blisko 200 tysięcy kierowców.

- Ostatnie miesiące to czas rosnącej popularności e-usług, także możliwości zgłoszenia online zbycia lub nabycia pojazdu. Od początku roku polscy kierowcy skorzystali z tej możliwości niemal 200 tysięcy razy, z czego tylko w marcu - niemal 53 tysiące, w kwietniu - 40 tysięcy, a w maju - 47 tysięcy - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

- Zależy nam, aby nasza e-usługa była jeszcze bardziej intuicyjna. Dlatego pracujemy nad jej zintegrowaniem z usługą – dodaje minister.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Nie trzeba przypominać, że w czasie pandemii koronawirusa, kiedy urzędy były fizycznie zamknięte, taka możliwość nie tylko umożliwiała załatwienie sprawy, ale przede wszystkim zapewnia ona bezpieczeństwo oraz daje ogromną oszczędność czasu.

Zgłoszenie kupna-sprzedaży online

Do niedawna kierowcy mieli na zgłoszenie kupna-sprzedaży 30 dni, licząc od chwili podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu. W związku z pandemią koronawirusa czasowo – aż do końca roku – wydłużono ten termin do 180 dni.

Nie trzeba jednak czekać do ostatniej chwili, aby to zrobić. Co więcej, aby dokonać odpowiedniego zgłoszenia w urzędzie, wcale nie trzeba do tego urzędu jechać lub iść. Można to zrobić przez internet – szybko i bezpiecznie. A oto jak tego dokonać.

Na początek kilka podstawowych informacji o tym, kto i w jakiej sytuacji ma obowiązek zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu:

  • zbycie pojazdu zgłasza jego dotychczasowy właściciel, który np. sprzedał go lub darował innej osobie,
  • nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu,
  • zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zgłosić kupno i sprzedaż samochodu online?

Należy zacząć od przygotowania:

  • danych pojazdu, którego nabycie lub zbycie chcemy zgłosić (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Znajdziemy je np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
  • danych zbywcy lub nabywcy pojazdu,
  • skanu lub zdjęcia dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowę darowizny pojazdu.

Będziemy także potrzebowali profilu zaufanego. Aby go zdobyć, w większości przypadków także nie trzeba ruszać się z domu. Można go założyć przez internet - na stronie www.pz.gov.pl

Zgłoszenie kupna-sprzedaży samochodu w kilku prostych krokach:

  1. Wejdź na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
  2. Po zalogowaniu wybierz sekcję Usługi dla obywatela (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię Kierowcy i pojazdy (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług wybierz i kliknij w Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online). Kliknij przycisk „Wyślij zgłoszenie”.
  3. Wybierz, co chcesz zgłosić: zbycie lub nabycie pojazdu. Wpisz dane pojazdu i dołącz skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
  4. Sprawdź lub uzupełnij swoje dane.
  5. Podaj dane zbywcy lub nabywcy.
  6. Zaadresuj formularz zawiadomienia. Zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie.
  7. Sprawdź formularz zawiadomienia, podpisz profilem zaufanymi i wyślij. Wyświetli się komunikat, że zawiadomienie zostało wysłane. Na skrzynkę na koncie Mój GOV otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Co ważne, jest to jedyny dokument potwierdzający złożenie zawiadomienia. Dodajmy jeszcze, że usługa jest bezpłatna. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA