Złoty środek

Piaggio wcale nie ukrywa, że trójkołowce serii MP3 adresowane są także do kierowców samochodów. MP3 400 jest złotym środkiem – zapewnia duży komfort, ale jednocześnie charakteryzuje się poręcznością godną rasowego skutera.

Piaggio MP3 400 fot. David Pell

Przepisy rozszerzające uprawnienia kategorii B na trójkołowce otworzyły przed kierowcami samochodów zupełnie nowe możliwości. Wielu z nich odkryło nagle jak wiele zalet mają jednoślady. Na przykład to, że mimo niewielkiej mocy i pojemności pojazdy 125 cm3, potrafią zdeklasować na światłach dużo większe i mocniejsze samochody. Trójkołowce to krok dalej – w tym przypadku posiadaczy kategorii B nie obowiązuje ograniczenie dotyczące mocy i pojemności silnika. Bez problemu i konieczności wyrabiania kategorii A można cieszyć się jazdą czymś, co daje odczucia podobne do jazdy motocyklem.

Od czasu prezentacji pierwszej wersji MP3 w 2006 r. minęło sporo czasu. Producent niespecjalnie przejął się chłodnym wówczas przyjęciem trójkołowca i konsekwentnie rozbudowywał ofertę. Piaggio chętnie podkreśla, że MP3 to pojazdy granturismo – w dużym uproszczeniu oznacza to, że sprawdzają się w dalekich podróżach. Dlaczego zatem prezentację modelu MP3 400 zorganizowano w Paryżu – jednym z najbardziej zatłoczonych miast w Europie? Czy Włochom coś się pomyliło?

Miejski turystyk

Wystarczy rzut oka na mapę Paryża, by zrozumieć jaki zamysł stał za próbą pogodzenia cech typowego miejskiego pojazdu z terminem granturismo. Samochodem, z jednego końca francuskiej stolicy na drugi, można jechać nawet trzy godziny. Skuter pozwala tę długą trasę pokonać znacznie szybciej i w komfortowych warunkach – dokładnie w sposób, jakiego oczekujemy od granturismo.

Piaggio MP3 400fot. David Pell
MP3 400 oferuje wysoki poziom komfortu, zarówno w mieście, jak i podczas weekendowych wycieczek


MP3 400, z racji pojemności, można by pozycjonować między modelami 300 i 500, ale byłby to błąd. Czterysetka nie jest stadium pośrednim, a raczej złotym środkiem, który łączy zalety obu z nich. Producent zadbał, by kierowca czuł się pewnie i bezpiecznie – choć jako motocyklista do dwóch kół z przodu nastawiony byłem początkowo dość sceptycznie, przekonałem się, że dają one znacznie więcej pewności na drodze, szczególnie w miejskich korkach.

REKLAMA

Bez podpierania

Kiedy startujemy spod hotelu pogoda psuje się i zaczyna padać deszcz. Dwa przednie koła zapewniają w tych warunkach znacznie lepszą przyczepność niż pojedyncze w tradycyjnym skuterze. Wyraźnie to czuję kiedy na jednym z zakrętów lekko ucieka mi przód. Wystarcza lekka kontra kierownicą, by skuter odzyskał stabilność. W opanowaniu pojazdu na śliskim paryskim bruku pomaga także seryjny system antypoślizgowy ASR, który zapobiega uślizgom tylnego koła. System można wyłączyć, ale trzeba wówczas pamiętać, by z rolgazem obchodzić się jak z jajkiem – inaczej tył tańczy podczas ruszania ze świateł i na zakrętach.

Piaggio MP3 400fot. David Pell
Blokada zawieszenia pozwala zatrzymać pojazd bez konieczności podpierania go. Uruchamia się ją przyciskiem.


Silnik MP3 400 generuje moc 35 KM. Na papierze taka wartość nie wygląda imponująco, ale trzeba pamiętać, że to stadko koni ma do napędzenia tylko 257 kg. Robi to zadziwiająco dobrze – skuter ostro rusza spod świateł i ochoczo przyspiesza z każdej prędkości. W opanowaniu temperamentu jednostki napędowej pomagają skuteczne i dobrze dozowalne hamulce, w tym nożny, umieszczony na prawym podeście.

Jedną z najważniejszych funkcji MP3 400 jest elektrohydrauliczna blokada zawieszenia. Jej zadaniem jest stabilizowanie pojazdu w pionie podczas zatrzymania. Blokadę uruchamia się ręcznie, przyciskiem przy prawej manetce. Podczas ruszania dezaktywuje się ona automatycznie. Dzięki temu rozwiązaniu można stanąć na światłach bez konieczności podpierania się nogami albo zaparkować skuter bez rozkładania bocznej stopki.

Rozwiązanie to z pewnością docenią niżsi kierowcy – z uwagi na szeroką kanapę umieszczoną na wysokości 790 mm, osoby o wzroście poniżej 176 cm mogą mieć trudność ze stabilnym oparciem stóp o podłoże podczas zatrzymania. Obsługa blokady jest prosta, ale wymaga nieco wprawy – jej aktywowanie blokuje zawieszenie, ale nie ustawia pojazdu w pionie – jeśli uruchomisz ją jadąc w minimalnym przechyle, skuter zacznie skręcać w niekontrolowany sposób.

Zwinny i dynamiczny

Piaggio MP3 400fot. David Pell
Pojemny schowek pomieści dwa kaski otwarte lub całkiem spore zakupy.


Rozbudowane zawieszenie znakomicie radzi sobie z szybkimi zakrętami – choć wyraźnie czuć jego pracę, jest stabilne i dość łatwo daje się przekładać w naprzemienne złożenia. W całym zakresie daje dobre wyczucie toru jazdy. Prawdziwa natura MP3 400 ujawnia się na obwodnicach i wielopasmowych miejskich drogach. Rozpędzanie trwa chwilę, a prędkość maksymalna daleko wykracza poza limity dozwolone na europejskich drogach.

Ta cecha sprawia, że weekendowe wycieczki nie będą stanowiły problemu, nawet jeśli zabierzesz pasażera. Ma on do dyspozycji obszerną kanapę z podparciem lędźwiowym. Podczas wyjazdów we dwoje dobrym pomysłem będzie jednak dokupienie akcesoryjnego kufra centralnego o pojemności 35 lub 50 litrów. Schowek pod kanapą pomieści codzienne zakupy, ale na bagaże dla dwóch osób może być zbyt mały.

Piaggio MP3 400fot. David Pell
Kokpit jest klasyczny i czytelny. Można połączyć go ze smartfonem za pomocą aplikacji MIA.


Producent przewidział możliwość połączenia MP3 400 ze smartfonem za pomocą specjalnej aplikacji. Użytkownik otrzymuje wówczas dostęp do wielu dodatkowych funkcji, takich jak dane dotyczące przebytej trasy, parametrów pojazdu, czy nawet jego lokalizacji. Aplikacja rejestruje dane, które można później sprawdzić w formie przejrzystych infografik. Dostęp do funkcji MIA uzyskuje się po naciśnięciu przycisku przy lewej manetce.

Producent obiecuje spalanie na poziomie 3,8 litra na 100 km. Ten wynik zależy jednak od stylu jazdy – przy maksymalnym wykorzystaniu osiągów skutera trzeba liczyć się ze zużyciem około dwóch litrów większym. Przy rozsądnym traktowaniu prawej manetki Piaggio MP3 400 umożliwi przejechanie około 300 km. Dostępne są dwie wersje – standardowa, w cenie 40 900 zł, ma w standardzie między innymi ABS, ASR, komputer pokładowy, blokadę zawieszenia i oparcie lędźwiowe dla pasażera. Wersja S, droższa o 1000 zł, wzbogacona jest o kilka detali stylistycznych, takich jak aluminiowe nakładki na podesty, czy sprężyny tylnego zawieszenia w kolorze czerwonym.

Warto pamiętać, że w Polsce dostępne są już dwa modele Piaggio MP3, mniejsza 300 ccm, poręczniejsza i zwinniejsza oraz 500 ccm z biegiem wstecznym ułatwiającym manewrowanie. Wszystkie na kat. B.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA