[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Zły stan polskich dróg – słaby wynik Polski w rankingu

W Polsce powoli przybywa nowych dróg ekspresowych, mamy trzy główne autostrady, ale okazuje się, że stan naszych dróg my sami oceniamy źle. Oto wyniki rankingu stanu dróg na świecie.

Droga w złym stanie Droga w złym stanie, fot. shutterstock

W Polsce od wielu lat w mozolnym tempie przybywa nowoczesnych dróg ekspresowych i autostrad. Tych ostatnich mamy trzy główne nitki, z czego niestety żadna nie jest kompletna od granicy, do granicy. W porównaniu do sytuacji choćby sprzed dekady jest jednak o niebo lepiej.

Oczywiście sytuacja wygląda znacznie gorzej na drogach lokalnych – tych powiatowych, ale i krajowych. Czy jednak jest aż tak słabo, że według nowego raportu Światowego Forum Ekonomicznego w Unii Europejskiej plasujemy się w drugiej dziesiątce, daleko za Portugalią i Hiszpanią czy Grecją?

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Co więcej, według tego samego rankingu polskie drogi znalazły się dopiero na 57. pozycji na 141 państw, a wyprzedzają nas choćby Mauretania, Czad czy Madagaskar. Kraje, gdzie po większości dróg poruszać się można właściwie głównie samochodem terenowym – porównując do „naszych”, to znaczy europejskich standardów.

Wspomniane wyżej zagadnienie świetnie ilustruje infografika przygotowana przez serwis Rankomat, gdzie na zielono zaznaczone są kraje o dobrze rozwiniętej infrastrukturze, a na pomarańczowo i czerwono te o najgorszej.

Jakość dróg na świecie, źródło: Rankomat

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Według Globalnego Raportu Konkurencyjności 2019, opublikowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, stan rozwoju infrastruktury w krajach Europy przedstawia się następująco (skala od 1 do 7, gdzie 1 to słabo, a 7 szeroko rozwinięta infrastruktura):

  1. Holandia – 6,43
  2. Austria – 6,01
  3. Portugalia – 5,99
  4. Hiszpania – 5,7
  5. Chorwacja – 5,6
  6. Dania – 5,57
  7. Luksemburg – 5,54
  8. Francja – 5,43
  9. Szwecja – 5,32
  10. Niemcy – 5,3
  11. Finlandia – 5,26
  12. Cypr – 5,06
  13. Słowenia – 4,95
  14. Litwa – 4,77
  15. Estonia – 4,69
  16. Grecja – 4,64
  17. Włochy – 4,41
  18. Irlandia – 4,4
  19. Belgia – 4,39
  20. Polska – 4,31
  21. Węgry – 4,02

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA

Stan polskich dróg w raporcie GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim ostatnim raporcie wskazuje co prawda, że nieco ponad jedna trzecia polskich dróg wymaga – bardziej lub mniej pilnego – remontu, na co potrzeba nawet 11,5 mld złotych, ale co tak naprawdę wpływa na fakt, że w rankingu wypadliśmy tak słabo?

Zanim spróbujemy odpowiedzieć, zwróćmy uwagę, że pocieszającym może być jedynie fakt, że jakość polskich dróg poprawia się z każdym rokiem. W 2001 roku zaledwie niespełna 30 proc. nawierzchni w naszym kraju oceniano pozytywnie. Teraz pozytywnie oceniono 63 proc. dróg – o około połowę więcej niż dwie dekady temu.

Jeżeli jednak zagłębić się w metodykę sporządzenia raportu Światowego Forum Ekonomicznego, okaże się, że ocena stanu dróg i ogólnie mówiąc infrastruktury jest mocno... subiektywna. Wyniki opierają się bowiem na ankietach, w których zadowolenie ze stanu dróg oceniano w siedmiostopniowej skali.

Zobacz także:

Można zatem powiedzieć, że jest to nie tyle ranking stanu jakości dróg w danym kraju, co ranking zadowolenia ze stanu dróg. A że jak wiadomo, jako społeczeństwo lubimy szukać dziury w całym, stąd aż tak duże nasze niezadowolenie. Inna rzecz, że oczywiście wciąż wiele naszych dróg pozostawia swoim stanem wiele do życzenia, a budowa głównych połączeń ekspresowych i autostradowych ciągnie się latami.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA