Zmiana organizacji na nowym odcinku S7. Zniknąć mają korki

Na oddanym niedawno do użytku odcinku trasy S7 Szczepanowice-Widoma od samego początku tworzyły się ogromne korki. Nowa organizacja ruchu ma to zmienić, a zatory mają się zmniejszyć.

| Data aktualizacji: 2021-10-25
S7 Szczepanowice-Widoma - nowa organizacja ruchu fot. materiały prasowe/GDDKiA
S7 Szczepanowice-Widoma - nowa organizacja ruchu

Aktualizacja 25.10.2021: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wprowadzeniu od niedzieli 24.10 poprawek w postaci czasowej korekty organizacji ruchu. Chodzi o węzeł Szczepanowice na niedawno oddanym do użytku odcinku drogi ekspresowej S7 Szczepanowice-Widoma. Wcześniej, ze względu na krzyżowanie głównych strumieni pojazdów na jednym z rond, tworzyły się tam wielokilometrowe korki. Teraz powinno być lepiej, ale GDDKiA zapowiada, że będzie monitorować sytuację. Poniżej szczegóły zmian i nowej organizacji ruchu.

REKLAMA

Problemy na odcinku S7 Szczepanowice-Widoma

Na początku października oddano do użytku pierwszy z czterech nowo budowanych odcinków drogi ekspresowej S7 na terenie województwa małopolskiego. Trasa, mająca usprawnić podróż między Krakowem i Warszawą, póki co jest powodem ogromnych nerwów i frustracji kierowców, którzy stoją na wylocie z nowego odcinka w wielokilometrowych korkach.

Powodem tworzenia zatorów jest nieprzemyślana organizacja ruchu, która na jednym z rond krzyżuje dwa strumienie samochodów – te jadące z Krakowa są blokowane przez kierowców jadących od północy. Podobna sytuacja miała miejsce na odcinku S7 w Skomielnej Białej przed dwoma laty, ale jak widać, inżynierowie ruchu nie wynieśli z tych błędów lekcji.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Jak podaje w komunikacie GDDKiA, obecnie kierowcy wjeżdżają i zjeżdżają na nowy odcinek poprzez „węzły dostosowane do docelowej organizacji ruchu, w której cały ciąg S7 obsługuje główny potok pojazdów, a węzły tylko ruch lokalny”. To jasne, natomiast wydaje się, że zmiany, o których piszemy poniżej, można było z powodzeniem zastosować od początku, gdyby tylko otwarcie odcinka poprzedziła głębsza analiza pokazująca wspomniane krzyżowanie strumieni samochodów.

GDDKiA zapewnia, że obecna, tymczasowa organizacja ruchu sprawdza się przez większość tygodnia, a jedynie w szczycie weekendowych powrotów z południa Polski tworzą się zatory. Dodatkowym problemem jest fakt, że w aplikacjach, np. Google Maps, z której korzysta wielu kierowców, nowy odcinek S7 Szczepanowice-Widoma jest widoczny i nawigacja prowadzi tamtędy w kierunku na Warszawę, ale nie jest pokazywane natężenie ruchu na nim. A przynajmniej jeszcze kilka dni temu nie było, bo w chwili pisania materiału pojawia się niewielkie spowolnienie tuż przed zjazdem.

Węzeł Szczepanowice na trasie S7

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana organizacji ruchu na zjeździe z S7 Szczepanowice-Widoma

GDDKiA zapewnia, że jeszcze przez 1 listopada, dniem Wszystkich Świętych, wprowadzona zostanie korekta w obrębie węzła Szczepanowice. Rozdzielone zostaną kolidujące ze sobą relacje Warszawa-Kraków oraz Kraków-Warszawa. Wjazd i zjazd z S7 będzie możliwy tylko poprzez południowe rondo węzła Szczepanowice i jego łącznice. Dodatkowo powstanie przełączka pomiędzy jezdniami S7, która zapewni ruch w kierunku Krakowa. Jak zapewnia GDDKiA, taka modyfikacja powinna znacząco usprawnić ruch, choć nie wyeliminuje zakłóceń płynności ruchu w okresach jego wzmożonego natężenia.

S7 Szczepanowice-Widoma - nowa organizacja ruchu

Docelowym rozwiązaniem organizacji ruchu pozostaje oczywiście oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S7. A ich realizacja wygląda następująco.

Budowę prawie 56 km trasy S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa podzielono na cztery odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km, umowa z 16 kwietnia 2020 r., planowane zakończenie 2023 r.
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km, umowa z 8 lutego 2021 r., planowane zakończenie 2024 r.
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1, umowa z 8 stycznia 2018 r., oddany do ruchu 4 października 2021 r.
  • Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km, 7 grudnia 2020 r. umowa z poprzednim wykonawcą zerwana, z nowym podpisana 15 lipca 2021 r., planowane zakończenie 2024 r.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA