[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Zmiana trybów jazdy – dobór naturalny

Mówi się czasami, że samochód ma trzy, a inny pięć trybów jazdy do wyboru, że jeden model może być usportowiony, komfortowy i ekonomiczny jednocześnie. Wszystko za sprawą podzespołów o zmiennej charakterystyce pracy. Jak one działają?

Napęd na cztery koła Napęd na cztery koła

Już kilkadziesiąt lat temu w samochodach można było wybrać tryb jazdy, ale oznaczało to wtedy jedynie dobór szybkości, z jaką skrzynia biegów zmieniała przełożenia. Służył do tego prosty przełącznik z oznaczeniem „sport” umieszczony przy dźwigni automatycznej przekładni. Wiele zmieniło się, odkąd auta zaczęto wyposażać w elektryczne wspomaganie kierownicy i inne podzespoły sterowane elektronicznie. Rozwój techniki sprawił, że jednym przyciskiem, przekręceniem pokrętła lub dotknięciem ekranu można zmienić charakterystykę pracy układów kierowniczego, hamulcowego, wydechowego, zawieszenia, przeniesienia napędu, systemów stabilizujących tor jazdy czy silnika.

Zobacz też: nowoczesne systemy audio w samochodzie

Zmiana trybu jazdy powoduje wyczuwalną zmianę zachowania samochodu, choć nie aż taką, jaką była metamorfoza doktora Jekylla w pana Hyde’a. Ponieważ możliwość regulacji podzespołów staje się coraz powszechniejsza, funkcja wyboru trybów jazdy jest dostępna w autach o różnych cenach i należących do różnych klas. Przykładowo, w Skodzie może ją mieć zarówno szybki 272-konny Superb, jak i miejski 115-konny Kamiq. Elementy samochodu, których charakterystykę pracy można zmieniać, wymieniamy obok, wyjaśniamy też, jak to się odbywa.

NIEKTÓRE MODELE MAJĄ TEŻ TRYB AUTOMATYCZNY – CHARAKTERYSTYKA AUTA ZMIENIA SIĘ WRAZ ZE STYLEM JAZDY KIEROWCY

Tryb indywidualny – wiele możliwości

Bardziej zaawansowane technicznie samochody, poza trybami zaprogramowanymi przez producenta, mają tryb indywidualny – można w nim zmienić charakterystykę pracy każdego elementu samochodu osobno. Przykładowo – wybrać sportowy dźwięk silnika i komfortowe zawieszenie jednocześnie.

Pedał gazu – większa czułość

W działanie elektronicznego pedału gazu (nie jest połączony z układem wtryskowym linką, lecz przewodami, które przesyłają dane z czujnika położenia pedału) można ingerować. Przykładowo – w trybie Sport reakcja układu napędowego na muśnięcie pedału jest szybka (skrzynia redukuje bieg i auto nabiera prędkości), natomiast w trybie Offroad lub Comfort pedał jest znacznie mniej czuły, więc samochód przyspiesza leniwie, jazda jest bardziej płynna, a zużycie paliwa mniejsze.

Skrzynia biegów – szybsza zmiana

Każda przekładnia automatyczna i dwusprzęgłowa ma jednostkę sterującą (ECU), która kontroluje zmianę biegów. W trybie Comfort długo utrzymuje wybrane przełożenie, a gdy je zmienia, robi to powoli (co oznacza mniej szarpnięć). W trybie Sport skrzynia zmienia biegi szybciej, gwałtowniej i przy wyższych obrotach, a w Eco po odpuszczeniu gazu może przejść w tzw. tryb żeglowania – wtedy przekładnia jest odłączana od silnika, a auto siłą rozpędu dojedzie trzy razy dalej.

Napęd – lepsza trakcja

Układ przeniesienia napędu składa się z kilku elementów, których charakterystyka pracy zmienia się po przełączeniu trybu jazdy. W układzie napędu 4x4 jest sprzęgło wielopłytkowe, które w trybie Sport może przesłać do tylnych kół więcej siły napędowej niż zwykle, a w Eco – przesyła ją tylko wtedy, kiedy trzeba. Natomiast mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu w autach przednionapędowych w trybie Sport wyostrza swoje działanie i gdy trzeba – przesyła do 100% siły napędowej do jednego koła.

Układ kierowniczy – lepsze wyczucie

Układy kierownicze mają funkcję zmiennego przełożenia i zmiennej siły wspomagania. W pozycjach Comfort/ Eco/Offroad wspomaganie działa mocno, dlatego łatwo manewruje się kierownicą, ale przełożenie układu jest duże, więc trzeba wykonać większy ruch, żeby skręcić. W trybie Sport jest odwrotnie – siła wspomagania okazuje mała, więc do skrętu używa się większej siły (daje to lepsze wyczucie tego, co robią przednie koła), a przełożenie jest niewielkie, więc minimalny ruch kierownicą powoduje mocny skręt kół.

Układ zawieszenia – twardo lub miękko

Tzw. aktywne zawieszenie może być pneumatyczne, ale częściej składa się z amortyzatorów olejowych o zmiennej charakterystyce – za pomocą elektrozaworu steruje się w nich przepływem oleju, a więc i siłą tłumienia nierówności. W trybie Normal działają jak każde amortyzatory, w trybie Sport utwardzają się, dzięki czemu karoseria mniej się przechyla, a koła przez cały czas są dociśnięte do asfaltu, w trybie Comfort natomiast pracują bardziej „miękko” i mają większy skok, więc niwelują większość nierówności drogi.

Układ wydechowy – dźwięk na życzenie

Wraz ze zmianą trybu jazdy może zmieniać się głośność silnika. Zazwyczaj dźwięk jest stonowany, dlatego nie męczy kierowcy podczas codziennej jazdy, ale w pozycji Sport staje się zauważalnie głośniejszy. Jest to możliwe dzięki kanałom, które otwierają się i doprowadzają do kabiny dźwięk z silnika, lub ruchomym klapom w wydechu, zwiększającym jego średnicę. Czasem dźwięk wzmacniają głośniki montowane w kabinie lub przy końcówkach wydechu.

Zobacz też: łączność 5G w samochodach – jakie da korzyści?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij