Loga samochodów - skąd się wzięły

Dlaczego Audi ma cztery okręgi, Alfa Romeo węża, a BMW niebiesko-białe trójkąty? Wyjaśnijmy znaczenie logo 10 motoryzacyjnych marek.

| Data aktualizacji: 2019-05-10
logo Alfy Romeo producent
logo Alfy Romeo

Historia logo motoryzacyjnych producentów jest długa i zawiła. Niektórzy czerpali inspirację z gwiazd, inni z krzyży czy wiatraków. Na znaczki motoryzacyjne patrzymy bardzo często, ale czy zastanawiamy się co tak naprawdę oznaczają?

Docieramy do kart historii 15 marek i ich logo i wyjaśniamy dlaczego wyglądają tak, a nie inaczej.

Logo Alfa Romeo materiały prasowe

1. Logo Alfa Romeo

To prawdopodobnie jeden z najładniejszych i najbardziej tajemniczych znaczków w motoryzacji. Tajemniczy do teraz, bo rozbrajamy właśnie jego znaczenie.

Czerwony krzyż na białym tle, umieszczony po lewej stronie to flaga Mediolanu. To tam została wynaleziona marka Alfa Romeo. Tu sprawa jest prosta. Komplikuje się jednak po prawej stronie. Spróbujmy to uprościć: był sobie pewien ważny gość w Mediolanie, zwany Otone Visconti. Ten jegomość walczył przeciwko arabskiemu rycerzowi i zabił go. Zabrał mu ważne dla Mediolanu symbole i oddał miastu. Wąż lub smok przedstawia ten akt. Bestia wypluwa nowego, oczyszczonego człowieka i przywraca honoraria miastu. Ot, taka legenda.

Audi, RS5 materiały prasowe
Audi RS5

2. Logo Audi

Tutaj sprawa jest prostsza niż w Alfie. Żadnych węży, smoków i rycerzy. Cztery okręgi w logo reprezentują cztery firmy (Audi, Horch, DKW, i Wanderer), które stworzyły w 1932 roku markę Auto Union, z której z kolei powstało Audi. Prosto, czysto i schludnie. To jeden z niewielu znaczków w motoryzacji, który przez ponad 80 lat praktycznie się nie zmienił.

Historia logo BMW materiały prasowe
Zdjęcie pochodzi z reklamy z 1929 roku, kiedy pierwszy raz pokazano napis "BMW" u góry.

3. Logo BMW

Historia tego znaczka jest dość znana. Niebiesko-białe trójkąty przedstawiają kręcące się śmigło samolotu. Dlaczego samolotu? Zanim BMW produkowało samochody, zajmowało się silnikami do latających maszyn. Kolory w logo nie są bez znaczenia - niebieski i biały to barwy landu Bawarii.

Logo Chevrolet materiały prasowe

4. Logo Chevroleta

Wokół znaczka amerykańskiej marki krążą aż cztery historie. W pierwszej mówi się, że William C. Durant, współzałożyciel marki zainspirował się... gazetą, którą czytał w hotelu Parisian. Inni twierdzą, że Durand w przerwie pomiędzy zupą a potrawką z kurczaka zarysował na serwetce logo, przypominające to dzisiejsze. Trzecia wersja jest taka, że William pożyczył wzór logo od firmy Coalettes. W końcu finalna historia jest taka, że logo Chevroleta to przekrzywiony krzyż ze szwajcarskiej flagi. Bo przecież Louis Chevrolet tam się urodził.

Ferrari Enzo Jana Pawła II materiały prasowe

5. Logo Ferrari

To logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnym znakiem firmowym na świecie. A historia czarnego konia na żółtym tle brzmi tak: czarny rumak po raz pierwszy został namalowany na samolocie Francesco Baracca - heroicznego pilota I WŚ. Po wojnie, w 1923 roku Enzo Ferrari spotkał rodziców lotnika. Jego ojciec, Enrico Baracca powiedział: umieść czarnego konia swoich samochodach, przyniesie Ci szczęście. Enzo dodał kontrastujące, żółte tło oraz litery S i F (od Scuderia Ferrari). Odpowiedź na pytanie czy koń przyniósł szczęście jest dziś oczywista.

Logo Lamborghini materiały prasowe

6. Logo Lamborghini

Kolejna włoska legenda w naszym zestawieniu. Symbol byka to znak zodiaku założyciela marki, Ferruccio Lamborghini (ur. 28.04.1916). Włoch był także fanem walki byków, więc ten w logo wygląda tak, jakby przymierzał się do ataku na torreadora.

Test długodystansowy Mercedes Klasa C200 materiały prasowe
Jeden z najbardziej rozpoznawanych znaków firmowych świata

7. Logo Mercedes Benz

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - chyba każdy z nas zna to powiedzenie. Znaczenie logo Mercedesa jest bardzo... kontrowersyjne. Otóż trójramienna gwiazda reprezentuje dominację niemieckiej marki na lądzie, powietrzu i morzu. Na szczęście dziś, Niemcy nie chwalą się tą dominacją...

Mitsubishi logo materiały prasowe

8. Logo Mitsubishi

Pierwsze skojarzenie patrząc na logo Mitsubishi? Wiatrak. Niestety nie o to chodzi. Znaczek, który znamy dziś przez lata przechodził transformację. Zaczęło się od trzech, połączonych liści dębu. Był to znak firmy, u której rozpoczął pracę Yataro Iwasaki, założyciel Mitsubishi. W szukaniu pomysłu na własne logo zainspirował się liśćmi (jap. Mitsu) oraz hishi (mówi się bishi) czyli diament lub romb. I taki znak Iwasaki nadał w 1914 roku swojej firmie.

Logo Porsche materiały prasowe

9. Logo Porsche

Logo sportowej, niemieckiej marki to zmodyfikowany herb landu Wirtembergii, której Stuttgart, gdzie produkuje się auta Porsche, jest stolicą. "Gałązki" umieszczone w lewej górnej oraz prawej dolnej krawędzi znaczka są rogami jeleni, jednego z symboli Wirtembergii.

Logo Subaru materiały prasowe

10. Logo Subaru

Subaru po japońsku znaczy zjednoczony. To też "Plejady" lub "Siedem Sióstr" czyli najbardziej znana gromada otwarta na niebie. Można ją zobaczyć gołym okiem. Sześć gwiazdek w logo Subaru świadczy nie tyle o jakości, ale o sześciu firmach, które wchodzą w skład giganta Fuji Heavy Industries.

citroen producent
Logo Citroena

11. Logo Citroena

W historii tego znaczka jest mocny, polski akcent. Założyciel firmy, monsieur Andre Citroen, podczas podróży do Polski (stąd właśnie pochodziła jego matka), kupił patent na wytwarzanie i obróbkę daszkowych kół zębatych. Okazał się on takim sukcesem, że kiedy Andre w 1919 roku rozpoczął działalność w przemyśle samochodowych postanowił umieścić daszkowe zazębienia w logo. W ciągu 100 lat znaczek Citroena przechodził wiele transformacji, ale główny motyw zawsze pozostał ten sam.

logo Peugeota producent
Logo Peugeota

12. Logo Peugeota

Również znaczek Peugeota zmieniał się przez lata wielokrotnie. Po raz pierwszy lew w logo znalazł się w... połowie XIX wieku, kiedy marka nie zajmowała się oczywiście produkcją samochodów, tylko wyrobów stalowych. Największy kot świata miał symbolizować siłę, wszechstronność i równowagę. Kiedy w 1889 roku bracia Peugeot wyprodukowali pierwszy samochód (który tak naprawdę był... trójkołowcem) uznali, że logo z lwem pasuje idealnie również w wypadku automobili.

logo Volvo producent
Logo Volvo

13. Logo Volvo

Koło ze strzałką odchodzącą po skosie do góry to starożytny symbol żelaza - i przy okazji jeden z najstarszych ideogramów znanych ludzkości. Jako że przed erą samochodów Szwedzi zajmowali się głównie żelazem to logotyp pasował idealnie. Aby znaczek trzymał się samochodu dodano do niego poziomą listwę, która z biegiem czasu zaczęła pełnić jedynię funkcję ozdobną.

logo Opla producent
Logo Opla

14. Logo Opla

Niemiecki producent błyskawicę w logo zawdzięcza przedwojennej ciężarówce o nazwie Blitz (po niemiecku to błyskawica właśnie). Produkowano ją w latach 30. i okazała się na tyle wielkim sukcesem, że symbol przedstawiający piorun postanowiono użyć w logo. Stało się to jednak dopiero w latach 60. Wcześniej znaczek firmowy Opla przedstawiał m.in. sterowiec w postaci tzw. "zeppelina".

Logo Skody producent
Logo Skody

15. Logo Skody

Genezy powstania logo Skody trzeba szukać w podróży Emila Škody do Ameryki. Jego przewodnikiem po tym kraju był najprawdopodobniej Indianin, a jedną ze ścian w biurze pana Emila zdobił obraz z profilem Indianina. W latach 1915-1920 wykonano metalowe repliki portretu, które następnie rozmieszczono w biurach kierowników działów. Kto jednak był autorem pomysłu, aby na podstawie portretu stworzyć znak firmowy, do końca nie wiadomo.